Zišli ste pri snahe o zdravú stravu z cesty? Týchto 5 tipov vás na ňu vráti

Emočné prežieranie

Ak sa snažíte jesť zdravo aby ste schudli, cítili sa lepšie alebo dosiahli svoje fitness ciele, pravdepodobne ste už museli bojovať s prekážkami. Vo svete výživy a cvičenia jestvuje mnoho fantastických informácií a rád, no veľa bežných praktík obsahuje skryté „nášľapné míny“, ktoré sabotujú aj najväčšiu snahu. Ak sa prichytíte v bludnom kruhu, vyskúšajte tieto ľahko udržateľné stratégie pre dlhodobý úspech. Transformácia tela nie je jednodňová aktivita. K jej dosiahnutiu je potrebné množstvo malých a konštantných zmien.

Zbavte sa prístupu Všetko alebo nič!

Takáto forma perfekcionizmu je prinajlepšom neefektívna a prinajhoršom toxická. Snažiť sa o „čisté jedenie“ 24 hodín, sedem dní v týždni spôsobí v istom momente úplné vyhorenie. Ak míňate priveľa energie na premáhanie sa, týrate svoj závislý mozog neustálym a vedomým odopieraním sladkostí, ľahko sa môže stať, že sa preberiete v „Mekáči“. Snaha o 100% výkon často vedie k 100% zlyhaniu. Dodržiavanie sa dokonalého jedálnička aspoň na 80% pre zmenu predpokladá len 20% zlyhanie a môže tak z dlhodobého hľadiska mať oveľa lepší efekt.

Vyhnite sa tzv. „cheat mealu“

Snažíte sa o perfektnú stravu, no raz do týždňa sa odmeníte tzv. „cheat mealom“. Lebo sa to vraj tak má, lebo to vraj naštartuje metabolizmus (prihláste sa ten, čo s touto hlúpou myšlienkou prišiel). Možno to zvládnete a naozaj skončíte pri jednej „odmene“ za týždeň. Väčšina z nás to však neunesie a neskončí, kým nevyprázdni chladničku, kredenc, sladkostníček, obchod… A zrazu ukazuje váha o kilo viac a motivácia o kilo menej, metabolizmus „pokašlieva“ a energie je menej. Nazdávate sa, že aj drogovo závislí ľudia potrebujú raz za týždeň odmenu v podobe dávky? Je to veľmi nebezpečný hazard. Ak silou mocou potrebujete odmenu, radšej si ju dajte vo forme pravidelnej a malej dávky. Môže to byť každý deň stévia v zelenom čaji, podvečerné pečivo k šunke a syru… Formou pokusu a omylu si skúste nastaviť pevnú hranicu, ktorú nikdy neprekročíte. Len tak si môžete zaručiť konštantný progres.

Prestaňte počítať kalórie

Napríklad preto, že je úplný nezmysel posudzovať jedlo podľa kalórií.

Ak však chcete z nejakých psychologických dôvodov kalórie sledovať, robte to len pri „závažných“ jedlách. Nemusíte sledovať každú kalóriu počas každej sekundy, väčšinu energie aj tak prijímate v pravidelných a veľkých jedlách. Možno celkom postačí sledovať kalorickú hodnotu živín, ktoré naozaj spôsobujú priberanie – sacharidov. Nikto ešte nikdy nepribral z brokolice, špenátu či kuracej pečene.

Zbavte sa posadnutosti jedlom

Ultraplánovanie a neustále premýšľanie nad jedlom môže, no nemusí byť kľúčom k úspechu. Veľmi ľahko sa totiž môže stať, že svoju posadnutosť preženiete a – prestanete jesť. Jedlo je našim palivom, ale nie stredom vesmíru. Ak sa prichytíte pri tom, že uvažujete nad jedlom na úkor dôležitejších a zábavnejších vecí, trošku popustite uzdu. Začnite sa viac prechádzať, meditovať, tráviť čas s inými ľuďmi…

„Reštartujte“ sa plánom zameraným na úspechy, nie na výsledky

Zlyhali ste? Všetko je zlé a treba začať odznova? Skúste tentokrát plán, v ktorom budete ciele kvalifikovať a nie kvantifikovať. „Dokážem vydržať deň bez cukru?“ je oveľa lepší plán ako „Schudnem 4 kg do konca týždňa?“. Možno sú vaše kvantifikované ciele nereálne a preto zlyhávate. Urobte si svoj plán tak, aby ste si v ňom mohli odškrtávať úspechy a víťazstvá vôle, nie čísla. Úspechy vás môžu k číslam nakopnúť, no naopak je to veľmi náročné. Myslite na to, že viac malých úspechov je z dlhodobého hľadiska lepšie, ako jeden veľký úspech a množstvo zlyhaní.

Komentáre

Related posts

Leave a Comment