Voda s citrónom: Pomáha chudnúť?

Voda s citrónom

Vodu s citrónom si najčastejšie pripravujeme ako studený či vlažný nápoj z čerstvej citrónovej šťavy a vody. Takto pripravený nápoj má údajne viacero zdravotných benefitov, vrátane zlepšenia trávenia, podpory sústredenia a väčšieho množstva dostupnej energie.

Rovnako by mal podporovať chudnutie.

Citrónová voda má minimum kalórií, priemerne len šesť v jednom pohári. Preto znie rozumne vymeniť ju za akýkoľvek iný sladený nápoj, ktorý obsahuje energie podstatne viac. V tomto smere teda citrónová voda určite s chudnutím pomôže. Vedeli ste, že pohár pomarančovej šťavy dodá telu 110 kalórií energie? Ak je váš energetický výdaj minimálny, potom nie je pohár džúsu na ráno ideálny.

Existujú dôkazy, že pitie nízkokalorických nápojov spolu s jedlom pomáha znížiť celkové množstvo skonzumovaných kalórií. V jednej zo štúdií si 44 žien dalo k obedu buď  čistú vodu alebo nápoj s kalóriami. Výskumníci zistili, že sladené nápoje či džúsy nenútia ľudí kompenzačne prijať menej energie z obeda. Naopak, celkové množstvo prijatých kalórií sa v takomto prípade zväčšilo.

Aj keď citrónová voda nie je čistá voda, je natoľko nízkoenergetická, že má rovnaký efekt pri chudntí ako voda bez akýchkoľvek prídavkov.

Udržuje organizmus hydratovaný

Voda je kľúčová pre „rozvoz“ živín v našom tele aj pre zbavovanie sa odpadu. Ak jej nepijeme dosť, ohrozujeme svoje zdravie.

Adekvátna hydratácia je esenciálna pre všetky telesné funkcie, od telesnej teploty po fyzický výkon.

Niektoré štúdie naznačujú, že dobrá hydratácia je nápomocná aj pri chudnutí a zabraňuje zadržiavaniu vody v tele – ktoré môže spôsobovať nafukovanie, opuchy a hmotnostné prírastky.

A keďže väčšina citrónovej vody je tvorená vodou, je tento nápoj ideálny na doplnenie chýbajúcich tekutín.

Voda s citrónom môže podporiť metabolizmus

Štúdie tiež ukázali, že dostatočné množstvo vody s prídavkom citrónu môže zrýchliť metabolizmus. Odborníci sa domnievajú, že dobrá hydratácia zlepšuje funkciu mitochonodrií, organel, ktoré pomáhajú organizmu generovať energiu. To vedie k zlepšeniu metabolizmus a následnému chudnutiu.

Pitie vody preukázateľne zrýchľuje metabolizmus navodením termogenézy, metabolického procesu, pri ktorom sa kalórie využívajú na produkovanie tepla. V jednej štúdii 14 účastníkov vypilo pol litra vody, čo zrýchlilo ich metabolizmus v priemere o 30% počas nasledujúcich 30 až 40 minút.

Iná štúdia sa pozrela na vplyv pitia vody u 21 obéznych detí. Pitie 10 ml vody na kilogram hmotnosti dokázalo metabolizmus podporiť o 25% na 40 minút.

Výskum na vode s citrónom je zatiaľ malý. No keďže je voda jej hlavnou ingredienciou, bude mať pitie vody s citrónom rovnaký metabolizmus podporujúci efekt ako pitie čistej vody.

Vďaka vode s citrónom sa budete cítiť sýtejšie

Pitie vody je často odporúčané ako fundamentálna zložka akéhokoľvek programu na chudnutie. Voda totiž podporuje pocity sýtosti bez zvyšovania príjmu energie.

Štúdia z roku 2008 si všímala efekt vody na kalorický príjem 24 dospelých subjektoch s nadváhou či obezitou. Podľa tejto štúdie pitie pollitra vody pred raňajkami znížilo kalorický príjem pri nasledujúcom jedle o 13%.

Citrónom ochutená voda má minimum energie pre naše telo, preto môže podporiť pocit sýtosti rovnako ako obyčajná voda a tak sa môže stať efektívnou pomôckou pri znižovaní energetického príjmu.

Pomáha pri chudnutí

Vďaka potenciálnym efektom na metabolizmus, pocit sýtosti a hydratáciu, môže voda podporiť chudnutie, a teda aj voda s citrónom.

Rozsiahlejšia štúdia rozdelila 48 testovaných subjektov do dvoch diétnych skupín: prvej bola nasadená nízkokalorická diéta s 0,5 l vody pred každým jedlom, druhej nízkokalorická diéta bez pitia vody pred jedlom.

Na konci 12-týždňovej štúdie schudli účastníci v prvej skupine o 44% viac hmotnosti ako účastníci v druhej skupine.

Iný výskum naznačuje, že lepší príjem vody môže stimulovať chudnutie aj bez ohľadu na diétu či cvičenie.

V roku 2009 štúdia sledovala príjem vody 173 žien s nadváhou. Táto štúdila zistila, že vyšší príjem tekutín je asociovaný s vyššou stratou hmotnosti, bez ohľadu na druh diéty či stupeň fyzickej aktivity.

Aj keď sa tieto štúdie zameriavali špecificky na obyčajnú pitnú vodu, rovnaký efekt má aj pitie vody ochutenej šťavou z citróna.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/lemon-water-for-weight-loss/

Komentáre

Related posts