Vitamín C je prevenciou nádchy. Fakt alebo fikcia?

Vitamín C

Bežné nachladnutie je najfrekventovanejším infekčným ochorením na svete. Priemerný človek ochorie na nádchu niekoľkokrát za rok. Povráva sa však, že vysoké dávky vitamínu C nie len nádchu liečia, ale sú zároveň aj jej prevenciou. Pozreli sme sa na to, čo si o tomto mýte myslí veda.

Je vitamín C prevenciou nádchy?

Túto teóriu spopularizoval v sedemdesiatych rokov držiteľ Nobelovej ceny Linus Pauling v knihe, v ktorej odporúčal ako prevenciu nádchy megadávky vitamínu C. Sám užíval až 18 000 miligramov denne (odporúčaná denná dávka je 75 mg pre ženy a a 90 mg pre mužov).

V tom čase neexistovali žiadne spoľahlivé štúdie, ktoré by efekt vitamínu C potvrdili. Od tých čias sa však výskum riadne pohol.

Vitamín C a imunitný systém

Vitamín C je antioxidant a je nenahraditeľný pri tvorbe kožného kolagénu. Kolagén je najbežnejšou bielkovinou u všetkých cicavcov a udržiava našu kožu pevnú, no flexibilnú.









Nedostatok vitamínu C sa prejavuje ako choroba s názvom skorbut. V dnešnej dobe sa skorbut už takmer nevyskytuje, keďže deficiencia vitamínu C je pre väčšinu planéty neznáma.

Menej známe je, že vitamín C je tiež vysoko koncentrovaný v imunitných bunkách a počas infekcie sa veľmi rýchlo míňa.

Má vitamín C efekt na nádchu?

V posledných desiatkach rokov výskumníci vykonali mnoho randomizovaných kontrolovaných štúdií, ktoré mali zistiť vplyv vitamínu C na nádchu.

Výsledky boli miernym sklamaním.

Meta-analýza, ktorá sa zaoberala 29 štúdiami s viac než 11 tisíc účastníkmi, odhalila, že suplementovanie s 200 alebo viac miligramami vitamínu C neznižuje frekvenciu nádchy (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000980.pub3/abstract). Dobrou správou však je, že suplementácia vitamínom C skracuje dĺžku ochorenia aj tlmí jeho priebeh.

Mám teda užívať vitamín C?
V zásade platí, že bez ohľadu na množstvo zjedeného vitamínu C, nádchu budete mať rovnako často ako všetci okolo. Jej priebeh však bude miernejší a trvanie kratšie.

Samozrejme, vitamín C má aj množstvo iných zdravotných benefitov a existuje množstvo epidemiologických dôkazov, ktoré svedčia o tom, že dostatok vitamínu C koreluje aj s nižším rizikom kardiovaskulárnych ochorení a rakoviny.

Zdroj: http://authoritynutrition.com/does-vitamin-c-help-with-colds/

Komentáre

Related posts

Leave a Comment