Tréning nalačno podporí výsledky

Tréning nalačno

Už dávnejšie sme sa dozvedeli, že pred fyzickým cvičením by sme nemali jesť, pretože to môže viesť k nárastu krvného cukru a spolu s jeho poklesom aj k poklesu výkonnosti. Čo teda jesť pred tréningom?

Výhody cvičenia nalačno

Ak ste oddaní svojmu tréningu, pravdepodobne vás zaujíma aj to, ako z neho vyťažiť čo najviac a v čo najkratšom čase. Jedným zo spôsobov ako podporiť výsledky môže byť aj cvičenie nalačno.

Pri cvičení s prázdnym žalúdkom je telo nútené spaľovať tuk. Procesy spaľovania tuku sú riadené sympatickým nervovým systémom (SNS) a SNS je aktivovaný pri cvičení s nalačno.

Kombinácia hladu a cvičenia maximaliuje dopad bunkových faktorov a katalyzátorov (cyklický adenozínmonofosfát), ktoré vynucujú rozpad tuku a glykogénu na energiu.

Jedna zo štúdií ukázala, že aeróbny tréning nalačno viedol k väčšej strate tuku než tréning po jedle.

Cvičenie nalačno môže byť fontánou mladosti

Cvičenie nalačno spôsobuje akútny oxidatívny stres, ktorý môže byť pre svaly prospšený. Podľa fitnes experta Oriho Hofmeklera „akútny oxidatívny stres zvyšuje odolnosť svalov proti oxidatívnemu stresu, stimuluje produkciu glutatiónu a antioxidantov v mitochondriách, zvyšuje kapacitu svalov využívať energiu, generovať silu a odolávať únave.Cvičenie nalačno teda môže negovať hlavné faktory svalového starnutia, ale spúšťa aj mechanizmus, ktorý recykluje svalového a mozgové tkanivá.“

Hofmekler spomína mechanizmus spúšťania génov a rastových faktorov, ktoré signalizujú kmeňovým mozgovým a svalovým bunkám konvertovať sa nové neuróny, resp. svalové bunky.

To znamená, že cvičenie nalačno môže pomáhať pri udržiavaní vitality mozgu, neuromotorova a svalových vláken. Kombinovaný efekt prerušovaného hladovania (interimttent fasting) a krátkeho intenzívneho cvičenia môže teda pôsobiť oveľa ďalej než len na pálenie tuku a chudnutie.

Začať môžete cvičením pred raňajkami

Výhody cvičenia nalačno môžete vyskúšať aj bez celodenného hladovania, stačí si zacvičiť ráno na prázdny žalúdok. Jedlo pred tréningom, najmä s obsahom sacharidov, inhibuje sympatický nervový systém a redukuje žiadané spaľovanie tuku. Konzumácia sacharidov spúšta parasympatický nervový systém, ktorý robí neželaný opak – ukladá energiu.

Cvičenie nalačno nie len efektívne núti telo spaľovať tuk, ale poskytuje aj ďalšie výhody. Jedna štúdia ukázala, že pri tréningu nalačno sa zvyšuje hladina svalového proteínu, ktorý hrá dôležitú úlohu pri inzulínovej senzitivite.

Ak je tréning náročný, najedzte sa po ňom

Dvíhali ste naozaj ťažké činky? V tom prípade je dôležité najesť sa do 30 minút po tréningu a nezabudnút na rýchlo vstrebateľné bielkoviny. Užitočný môže byť proteínový šejk. Ak ste zvyknutý na ťažké činky a hlad vás preukázateľne obmedzuje, skúste proteínový šejk aj pred tréningom. Môžete patriť k ľudom, ktorí sú citlivejší na zmenu krvného cukru, ktorý 15 – 25 minút po začiatku tréningu rýchlo klesá. Po takomto poklese nasledujú závraty, slabosť či nevoľnosť. Platí to najmä pri tréningu pred raňajkami.

Úlohu pri rozhodovaní, či je tréning nalačno správnou voľbou, hrá aj vek, ostatné prijaté jedlo, lieky, lekárska anamnéza, úroveň fitnes a druh tréningu.

Počúvajte svoje telo

Najlepším prístupom pri cvičení nalačno je počúvať svoje telo. Ak sa pri takomto tréningu cítite slabo alebo máte závraty, pokojne si pred cvičením dajte proteínový šejk. Štúdia ukázala, že konzumácia srvátkového proteínu (20 gramov) 30 minút pred tréningom s činkami zrýchlila metabolizmus až na 24 hodín po tréningu. Aminokyseliny v kvalitných proteínoch aktivujú bunkové mechanizmy, ktoré podporujú syntézu bielkovín, fungovanie štítnej žľazy a chráania pred poklesom testosterónu po cvičení.

Zdroj: Dr. Mercola – Should You Eat Before Exercise?

Komentáre

Related posts

3 thoughts on “Tréning nalačno podporí výsledky

  1. maťo

    Ďalší extrémny nezmysel pseudo odborníkov. Áno som prísny ! Mám ale oprávnenie . Ísť behať alebo cvičiť na lačno, je totálna blbosť. Asi ste ešte nepočuli o tých odpadnutých ľudí , alebo tých ktorým prišlo zle . Pred výkonom treba , aby telo získalo energiu naštartoval sa metabolizmus a aby telo mohlo zvládnuť výkon ! A vedecká štúdia dokázala , že pri cvičení alebo behaní na lačno telo o niečo málo spáli viac ale po zvyšok dňa ani H ! Ale pri cvičení alebo behaní po ľahkom jedle , telo počas dňa spálilo omnoho viac než nalačno ! Kým niekto vypustí tieto nezmysli prebraté z časopisov musclle and fitness by mal robiť na vedomie trestnoprávnosti ak sa niekomu niečo stane po prečítaní týchto nezmyslov ! Ďalšie články nejdem ani čítať radšej

    1. Peter Vajda

      Ďakujeme za Vašu reakciu, Maťo.

      Nejde o extrémny nezmysel pseudo odborníkov, to Vás môžeme ubezpečiť. Rovnako žiaden náš článok nemá inšpiráciu v časopise Muscle and Fitness, no ani v bežeckých magazínoch.

      To, čo nazývate odpadnutím pri tréningu nalačno, je bežný kolaps, ktorý vzniká kombináciou stresu z cvičenia a sacharidového metabolizmu, obľúbeného u bežcov a jediného možného u vytrvalostných bežcov. Pokiaľ je Vaše telo uspôsobené na spaľovanie cukru pre prísun energie, bez tohto cukru prirodzene spaľovať nemá čo a výsledkom je „vypnutie“. Ak si však prečítate náš článok o tom, prečo je tuk a nie sacharidy preferovaným palivom pre organizmus, mnohé nejasnosti sa stanú jasnejšími.

      Mýtus o potrebe cukru pred tréningom, či na „štartovanie metabolizmu“, už bol opakovane vyvrátený. Pri tukovom metabolizme (zjednodušene ketóze) nie ste odkázaný na prísun cukru, ktorého metabolizácia rozhádže hormonálny systém, avšak na pár minút dodá svalom rýchlu energiu.

      Zástancovia prerušovaného hladovania (intermittent fasting – IF) by Vám o tom vedeli povedať svoje. Tí dokážu ísť trénovať po 15 hodinách hladovania a žiaden kolaps im nehrozí. Lebo ich telo má konštantný a vyrovnaný prísun energie z tuku, čoho sa pri sacharidovom metabolizme nikto nedočká.

      Ak Vás táto problematika zaujíma, odporúčam veľmi prehľadný článok Jamesa Cleara: http://jamesclear.com/the-beginners-guide-to-intermittent-fasting.

      Som si istý, že po doplnení informačných medzier budete na túto problematiku mať úplne iný pohľad.

      Radi uvítame Vaše podnety na ďalšie články.

    2. Ježiši kámo ty vieš o cvičení hovno prosím ťa už nikdy nič nekomentuj

Leave a Comment