Srvátkový proteín prospieva nie len športovcom

Srvátkový proteín

Srvátkový proteín ako doplnok výživy vnímame najčastejšie v spojení s kulturistami, ktorí ho majú vyložený na nočnom stolíku, aby aj o druhej ráno mohli podporiť svoj anabolizmus.

Alebo sa ešte „hodí“ k vyťaženej žene, ktorá ho pije v aute či po tréningu namiesto pečiva.

V povedomí väčšinovej spločnosti je srvátkový proteín určený len pre tých, ktorí chcú do diéty dostať viac bielkovín, nemajú časť variť, alebo variť nechcú. Je pre kulturistov a športovcov. Je „slabou náhradou“ skutočného jedla. Kompromisom. Ak si dokážete pravidelne variť a jesť, nepotrebujete proteín. Takto to poznáme, však?

Do istej miery je to všetko pravda. Skutočné jedlo je základom zdravého stravovania. Srvátka je však oveľa viac ako základ pre veľké svaly a náhrada jedla. V potravinovej pyramíde by si zaslúžila miesto hneď vedľa vaječných bielkov, pečene, tučných rýb či ďalších potravín, ktoré sú už v malej miere silné a vitálne. Srvátka poskytuje benefity pre každého.









No moment, ale veď ide o mliečny výrobok! Mnoho ľudí predsa nemôže (nechce) jesť mliečne výrobky. Našťastie, s trávením srvátky má ťažkosti oveľa menej ľudí ako s trávením laktózy či kazeínu. Srvátka môže dokonca pôsobiť antialergénne (štúdia). Štúdie naznačujú, že doplnky výživy so srvátkovým základom pôsobia preventívne proti alergickým ochoreniam ako astma či ekzémy u detí.

Môžete patriť medzi pár „vyvolených“, ktorí srvátku tráviť nedokážu. To však nemôžete posúdiť po konzumácii gréckeho jogurtu či mlieka. Nezaradzujte sa sami do skupiny „srvátkových netrávičov“, kým ste nemali skúsenosť so srvátkovým proteínom. Ako vysvetľuje nový rešerš štúdií (odkaz), srvátkový proteín poskytuje dôležité a unikátne benefity pre každého

Srvátka nie sú len bielkoviny. Nie je len vecou, ktorú jeme pre dostatok aminokyselín na zvýšenie syntézy bielkovín v našom tele. Obsahuje aj bioaktívne komponenty s unikátnymi efektmi:

Beta-laktoglobulín

Podporuje syntézu glutatiónu a redukuje výskyt alergických ochorení (štúdia)
Zlepšuje absorpciu a využitie vitamínu A (štúdia)

Alfa-laktoalbumín

Chráni pred epileptickými záchvatmi (štúdie zatiaľ preukázali účinok len u potkanov) (štúdia)
Zvyšuje hladinu serotonínu v plazme (štúdia)
Môže mať antirakovinové účinky (štúdia)

Laktoferín

Zlepšuje uzdravovanie kostí a zabraňuje rednutiu kostí
Viaže na seba nadbytok železa a tým tlmí infekcie (mnoho baktérie vyžaduje železu) a tlmí vnútorné zápaly
Má antibakteriálny efekt na patogény ako E. coli či Listeria

Imunoglobulíny (A, M, G)

Neutralizujú toxíny vírusov a baktérií
Zabraňujú adhézií baktérií na tkanivách
Brzdia rast baktérií

To sú len niektoré zložky, ktoré obsahuje srvátkový proteín. Keď sa srvátka dostane do tráviaceho systému, vyformuje sa množstvo bioaktívnych peptidov s ich vlastnými unikátnymi efektmi. V nedávnej štúdii tím poľských vedcov skúmal efekty deviatich zo srvátky derivovaných peptidov. Niektoré zlepšovali profil krvných lipidov, iné znižovali tlak, spôsobovali pocit sýtosti a zlepšovali ukazovatele metabolického zdravia. (štúdia)

Čo je výsledkom pôsobenia týchto bioaktívnych zložiek? Čo sa stane, keď konzumujeme srvátku? Výsledky štúdií naznačujú, že si pomôžeme pri viacerých problémoch:

Obezita – Srvátka znižuje hladinu inzulínu v krvi u obéznych ľudí a ľudí s nadváhou (ale nie u zdravej populácie, pri ktorej môže inzulín podporiť vývoj), navodzuje pocit sýtosti, redukuje príjem jedla a upravuje bazálny metabolizmus. Ak sa snažíte schudnúť, zrýchlenie bazálneho metabolizmu a redukcia množstva prijatého jedla – manipuláciou hormónov sýtosti a pálenia tuku – je skvelým efektom srvátkového proteínu. (štúdia, štúdia, štúdia, štúdia, štúdia)

Cukrovka – Pri konzumácii pred hlavným jedlom srvátka redukuje výkyvy krvného cukru, u diabetikov II typu i zdravej populácie. (štúdia)

Tuková pečeň – U obéznych žien suplementácia srvátkou redukovala tukovú pečeň (a ako vedľajší efekt aj pomohla s chudnutím). Benefitmi srvátky pre pacientov s tukovou pečeňou je úprava úrovne glutatiónu, steatózy pečene a antioxidačná kapacita. (štúdia, štúdia)

Stres – Šejk zo srvátkového proteínu zlepšuje kognitívne funkcie a výkon u subjektov v strese. Ako? Zvyšovaním hladiny serotonínu. Srvátka v strave tiež znižuje oxidatívny mozgový stres (aspoň pri myšiach). (štúdia, štúdia)

Rakovina – Laktoferín aj zvýšena syntéza glutatiónu, ktorú srvátka podporuje, majú protirakovinové účinky. Laktoferín ukazuje potenciál ako prevencia výskytu rakoviny a spôsobuje usmrtenie existujúcich rakovinových buniek. V ostatnej štúdii orálna konzumácia laktoferínu potlačila formovanie polypov hrubého čreva. V štúdiách na zvieratách srvátka preukázateľne zvýšila produkciu glutatiónu a mala protirakovinové efekty. (štúdia, štúdia, štúdia)

HIV – Pre HIV je charakteristická drastická redukcia glutatiónu. A aj keď suplementácia srvátkou nie vždy zvýšila hmotnosť pacientov s HIV, zvýšila počet CD4 (typ bielych krviniek), znížila výskyt infekcií a zvýšila hladinu glutatiónu. (štúdia, štúdia, štúdia)

Srdcovo-cievne ochorenia – recenzia efektov srvátky na hlavné kardiometabolické riziká zistila, že srvátkový proteín zlepšuje profil tukov v krvi, znižuje vysoký tlak, zlepšuje funkciu žíl a zvyšuje inzulínovú senzitivitu a toleranciu glukózy. Peptidy srvátky, ktoré vznikajúv procese trávenia, redukujú krvný tlak podobne ako farmaceutiká, no bez vedľajších efektov. (štúdia)

Sarkopénia – Strata svalovej hmoty, či už zapríčinená chorobou, vekom alebo inaktivitou, je hrozbou pre zdravie. Štúdie ukázali, že srvátkový proteín je najefektívnejší suplement v boji proti sarkopénii (sója je na opačnom konci rebríčka). (štúdia, štúdia)

Gastrointestinálne poruchy – Môže Vás to prekvapiť, ale aj súčasť mliečnych výrobkov môže podporiť zdravie čriev, aj u pacienetov s gastrointestinálnymi poruchami. U pacientov s Crohnovou poruchou supplementácia srvátkovým proteínom redukovala symptómy „deravého čreva“. Pri pokusoch na hlodavcoch srvátkový proteín redukoval zápaly čriev a obnovoval mucín (hlavnú zložka slizničnej vrstvy, chrániacej črevá). (štúdia, štúdia)

Ak ste aj nikdy nezdvihli činku a všetko, čo zjete, si varíte sami, srvátkový proteín môže Vášmu zdraviu a životu prospieť.

Zdroj: Mark Sisson – Not Just For Bodybuilders: The Many Whey Whey Protein Can Improve Your Health

Komentáre

Related posts

Leave a Comment