Škodí chlieb nášmu zdraviu?

Chlieb, sacharidy a zdravie

Už dlhšie je známe, že biely chlieb a rafinované obilniny nie sú práve najvýživnejšími potravinami. Výživoví poradcovia a „odborníci“ nás preto roky povzbudzujú v tom, aby sme  dali prednosť celozrnným potravinám.

No obilniny, najmä tie obsahujúce lepok ako pšenica, sú v poslednom čase tiež pod drobnohľadom. Rešpektovaní profesionáli v oblasti výživy tvrdia, že obilniny obsahujúce lepok sú prinajlepšom nepotrebné a potenciálne škodlivé.

Sacharidy v chlebe dvíhajú cukor v krvi

Ani chlieb, ktorý má v názve slovo „celozrnný“, nie je v skutočnosti vyrobený z „celých“ zŕn. Sú to zrná, ktoré boli rozdrvené na jemnú múku. Tento proces síce zachováva živiny, ale spôsobuje ich rýchlejšie strávenie.

Škrob v chlebe sa rýchlo rozkladá v tráviacom ústrojenstve a do krvi sa dostáva ako glukóza. To spôsobuje prudký nárast hladiny krvného cukru a zároveň inzulínu. Dokonca aj celozrnný chlieb má na krvný cukor väčší vplyv ako mnoho sladkostí (1).

Keď sa cukor v krvi zvýši rýchlo, zvykne sa potom rovnako rýchlo aj znížiť. A keď sa krvný cukor znižuje, pociťujeme hlad. Vzniká horská dráha, ktorú pozná každý na vysokosacharidovej strave.  Chvíľu po dojedení sa znovu dostaví hlad a vypýta si novú dávku sacharidov.

Vysoká hladina cukru v krvi spôsobuje glykáciu na bunkovej úrovni, keď krvný cukor reaguje s bielkovinami v organizme. To je jedna z príčin starnutia (2).

Štúdie nízkosacharidových diét (s eliminovaným/redukovaným škrobom a cukrami) ukazujú, že diabetici a ľudia s nadváhou by sa mali vyhýbať VŠETKÝM obilninám (3, 4, 5).

Chlieb obsahuje veľa lepku

Pšenica obsahuje veľké množstvá bielkoviny s názvom lepok (glutén). Tento proteín ma vlastnosti ako lepidlo, zodpovedné za viskoelastické vlastnosti cesta. Zbierajú sa dôkazy, že signifikantná časť populácie je na lepok senzitívna (6, 7, 8).

Keď jeme chlieb, ktorý obsahuje lepok (pšenica, špalda, raž, jačmeň), imunitný systém v zažívacom ústrojenstve „útočí“ na gluténové bielkoviny (9). Kontrolované štúdie na ľuďoch, ktorí netrpia celiakiou, ukázali, že lepok poškodzuje steny tráviaceho ústrojenstva, spôsobuje bolesť, nadúvanie, nekonzistentnú stolicu a únavu (10, 11).

Senzitivita na lepok je asociovaná aj s niektorými prípadmi schizofrénie (12, 13) a cerebelárnej ataxie (14, 15) – vážnymi poruchami mozgu.

Lepok je pravdepodobne škodlivý pre väčšinu ľudí, nie len pre tých, ktorým bola diagnistikovaná celiakia či senzitivita na lepok. Jediným spôsobom, ako zistiť, či trpíte gluténovou senzitivitoiu, je odstrániť lepok zo stravy na 30 dní a po opätovnom zaradení do jedálnička sledovať vplyv na vaše telo.

Chlieb obsahuje aj ďalšie škodlivé látky

Komerčné typy chleba obsahujú cukor či fruktózový sirup, podobne ako ďalšie spracované potraviny.

Väčšina obilnín tiež obsahuje antinutričnú kyselinu fytovú. Molekula kyseliny fytovej sa silno viaže na esenciálne minerály ako vápnik, železo či zinok a bráni ich absorpcii (16).

Namáčanie obilnín pred pečením znižuje obsah kyseliny fytovej, čo zlepšuje dostupnosť minerálov.

Chlieb obsahuje málo esenciálnych živín

V chlebe nenájdeme žiadnu živinu, ktorá by sa nedala získať z iných potravín vo väčšom množstve. Ani celozrnný chlieb nie je taký výživný, ako si možno myslíte.

Nie len, že chlieb obsahuje málo živín v porovnaní s nespracovanými potravinami, ale doslova tiež redukuje absorpciu živín z iného jedla kvôli obsahuje kyseliny fytovej (17).

Lepok poškodzuje výstelku čriev a tiež tak znižuje vstrebávanie živín (18).

Obilniny neobsahujú všetky esenciálne aminokyseliny, preto sú len slabým zdrojom bielkovín pre ľudí (19).

Pšeničná vláknina spôsobuje rýchlejšie míňanie vitamínu D (20) a jej konzumácia tak môže prispieť k deficiencii tohto vitamínu. Nedostatok vitamínu D je asociovaný s rakovinou i cukrovkou (21, 22).

Celozrnná pšenica zvyšuje „zlý“ cholesterol

V jednej zo štúdií bolo 36 mužov rozdelených na dve skupiny. Jedna skupina jedla celozrnné ovsené cereálie, druhá skupina celozrnné pšeničné cereálie (23).

Po dvanástich týždňoch výskumníci zmeerali hladinu krvného tuku v oboch skupinách. Ovsené cereálie výrazne zlepšili profil tuku v krvi. Avšak pšeničné cereálie zvýšili LDL cholesterol o 8% a jeho ďalšiu formu, tvorenú malými a hustými časticami, zvýšili až o 60%. Práve táto forma cholesterolu je silno spájaná s ochoreniami srdca (24, 25).

Celozrnné je lepšie ako rafinované

Je pravdou, že celozrnný chlieb je pre zdravie lepší (menej zlý) ako chlieb z rafinovaných obilnín. Celozrnná verzia obsahuje viac živín a vlákniny.

Chlieb vyrobený z namáčaných a naklíčených obilnín je ešte lepšou voľbou. Obsahuje totiž menej kyseliny fytovej. Dobrou voľbou sú tiež bezlepkové chleby.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/why-is-bread-bad-for-you/

Komentáre

Related posts