Šesť neštandardných spôsobov pálenia kalórií

Ak chcete schudnúť alebo si udržať zdravú hmotnosť, zrejme preto musíte niečo urobiť. Napríklad spáliť viac kalórií. Cvičenie a správna strava sú kľúčovými a efektívnymi spôsobmi, ako to dosiahnuť.

Existujú však aj menej štandardné cesty, ktorými donútite svoje telo spáliť viac kalórií. Pozrime sa na ne.

Uberte na termostate

Vystavenie sa nízkym teplotám zvyšuje úroveň metabolizmu stimulovaním aktivity hnedého tuku v našom tele.

Naše tukové zásoby sú okrem klasického bieleho tuku tvorené aj malým množstvom hnedého tuku. Oba tuky majú diametrálne odlišný vplyv na naše telo.









Biely tuk podporuje zápaly v tele, inzulínovú rezistenciu a ukladanie ďalšieho tuku. Naopak, hnedý tuk zvyšuje spaľovanie kalórií a je nápomocný pri chudnutí aj obrane pred cukrovkou.

Vplyv hnedého tuku na spaľovanie kalórií je u každého z nás individuálny. Vo všeobecnosti majú obézni ľudia menej aktívneho hnedého tuku než štíhli ľudia. Na základe štúdií na zvieratách sa výskumníci domnievajú, že chronické vystavovanie sa chladu vedie k „hnednutiu“ tuku. Zatiaľ však ide len o hypotézu.

Štúdie na ľuďoch ukázali, že pobyt v zime môže signifikantne zvýšiť množstvo spálených kalórií – v závislosti od množstva aktívneho hnedého tuku v tele. A to nemusí ísť o žiadne mrazivé teploty.

V jednej štúdií mladí muži s podobnou telesnou stavbou zotrvali dve hodiny pri 19 stupňoch. Aj keď všetci spálili viac kalórií, až trikrát viac sa ich podarilo spáliť mužom s najvyššou aktivitou hnedého tuku.

V inej štúdii bolo desať štíhlych mladých mužov pravidelne vystavených teplote 17 stupňov po dobu 2 hodín. V priemere spálili o 164 kalórií denne viac.

Ak chcete vyťažiť z našej metabolickej reakcie na chlad, môžete si znížiť teplotu v obydlí, sprchovať sa v studenej vode či sa prechádzať v chladnom počasí.

Pite studenú vodu

Voda je najlepším nápojom pre uhasenie smädu a zachovanie dobrej hydratácie.

Pitie vody tiež krátkodobo zrýchľuje metabolizmus. Niektoré štúdie naznačujú, že tento efekt sa dá maximalizovať pitím studenej vody.

Jedna skupina výskumníkov vypočítala, že za 40% zo zvýšenia metabolizmu môže zohrievanie vody na telesnú teplotu. Dve štúdie na dospelých zistili, že 500 ml studenej vody spôsobí o 24 až 30% vyššie spaľovanie kalórií počas 90 minút po vypití.

Počet ľudí v týchto štúdiách bol ale malý a ďalší výskum ukazuje, že zrýchlenie metabolizmu po vypití studenej vody sa líši od jedného človeka k druhému. Iná štúdia na dospelých totiž po vypití 500 ml studenej vody namerala len 4,5% zvýšenie spaľovania kalórií počas 60 minút.

Žujte žuvačky

Žutie žuvačky podporuje pocit sýtosti a redukuje kalorický príjem. Jestvujú tiež dôkazy, že žuvačka môže zrýchľovať metabolizmus.

V jednej malej štúdii muži s normálnou hmotnosťou jedli štyrikrát denne. Keď si po jedle dali žuvačku – spálili viac kalórií. V inej štúdii tridsať mladých mužov a žien žulo žuvačku 20 minút po každom jedle. Ich metabolizmus to zrýchlilo nie len po samotnom jedle, ale aj po celonočnom hladovaní.

Vyberajte si žuvačky, ktoré neobsahujú cukor, ak chcete naplno využiť benefity pre metabolizmus i zdravé zuby.

Darujte krv

Darovanie krvi môže niekomu zachrániť život. A navyše aj zvyšuje počet spálených kalórií, aspoň krátkodobo. Vedci z univerzity v San Diegu v Kalifornii vyrátali, že darovanie 463 mililitrov krvi spôsobí spálenie 650 extra kalórií.

Aj keď štúdia, ktorá by toto číslo potvrdzovala, nie je dostupná, zvýšenie spaľovania kalórií po darovaní krvi dáva zmysel. Keď darujete krv, vaše telo využije energiu na syntézu nových bielkovín, červených krviniek a ďalších zložiek krvi, ktoré stratilo.

Samozrejme, krv nemôžete darovať každý deň. Telo obnoví zásoby životodarnej tekutiny za osem až dvanásť týždňov.

Darovanie krvi má aj iné benefity pre naše zdravie – znižuje zápalové markery, zvyšuje aktivitu antioxidantov a znižuje riziko vzniku ochorení srdca.

Vrťte sa

Cvičenie páli kalórie a pomáha nám ostať fit. Existujú však aj miernejšie formy fyzickej aktivity, ktoré môžu takisto zrýchliť metabolizmus. Tento koncept sa nazýva NEAT (non-exercise activity thermogenesis – termogenéza z aktivít, ktoré nie sú zámerným cvičením). Medzi ne patrí aj „vrtenie“.

Pod vrtením tu rozumieme rôznorodý pohyb našich údov. Príklady zahŕňajú dupanie nohou do rytmu dobrej pesničky, klopkanie prstami po stole či hranie sa s náušnicami.

V jednej zo štúdií takíto vrtiaci sa ľudia spálili v rovnakom čase päť- až šesťnásobne viac kalórií v porovnaní s množstvom, ktoré spálili bez pohybu.

Iná štúdia odhalila priamo úmernosť medzi hmotnosťou a množstvom spálených kalórií pri fyzickej aktivite – čím ste ťažší, tým viac kalórií spálite obyčajným vrtením a neposednosťou.

V niektorých prípadoch môžu tvoriť takto spálené kalórie slušné číslo. V závislosti od hmotnosti a úrovne aktivity až 2000 kalórií.

Vybehnite teda nabudúce do bytu po schodoch namiesto výťahu, pri práci skúste chvíľami stáť a pustite sa smelo aj do častejšieho upratovania.

Smejte sa

Hovorí sa, že smiech je najlepší liek. A výskum potvrdzuje, že smiech môže zlepšiť mnohé aspekty mentálneho aj fyzického zdravia, vrátane pamäti, imunity či funkcie ciev.

Navyše, smiech spaľuje kalórie. V jednej štúdii 45 párov sledovalo filmy, ktoré boli buď smiešne alebo vážne. Keď sa páry smiali, ich metabolizmus sa zvýšil o 10 až 20%.

Aj keď nejde o žiadne zásadné čísla, pravidelný smiech je skvelým spôsobom na dosiahnutie lepšieho zdravia.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/6-unusual-ways-to-burn-calories/

Komentáre

Related posts