Sedem rád na rýchle chudnutie, ktoré zaručene nefungujú

Schudnúť je dobré, schudnúť rýchlo ešte lepšie.

Nie je prekvapením, že nás pokúšajú všetky metódy, ktoré sľubujú rýchle chudnutie. Nanešťastie, väčšina týchto metód je príliš obmedzujúca a napriek tomu dlhodobo neefektívna.

Niektoré rady sú doslova nebezpečné. Vybrali sme sedem, o ktorých nezmyselnosti vás presvedčí veda.

1. Tekutá diéta

Tekutá diéta na chudnutie sa vracia už desiatky rokov. Zahŕňa nahradenie všetkého jedla (alebo aspoň časti) tekutinou či šejkom.

Medzi tzv. tekuté diéty patrí aj:

Cambridge diet: Vo svojej najprísnejšej forme umožňuje skonzumovať 440 až 550 kalórií ako náhradu jedla počas 12 týždňov.
Proteínová modifikovaná hladovka (PSMF): Pod medicínskym dohľadom konzumujú  pacienti menej než 800 kalórií denne po dobu 6 mesiacov. Dnešné PSMF diéty sú bezpečné, kým v minulosti boli spojené aj s úmrtiami.
Medifast: Má viacero variant. Zvyčajne zahŕňajú menej než 800 kalórií denne a trvajú aspoň 26 týždňov.

Schudnúť pri týchto diétach je rýchle a nenáročné. No znovupriberanie alias jo-jo efekt je viac než istý. Tekuté diéty totiž nepodporujú budovanie zdravých návykov, ktoré sú nevyhnutné pre udržateľné chudnutie.

Navyše, výskum naznačuje, že dodržiavanie výlučne tekutej stravy môže viesť k poruchám stravovania či prejedaniu.

V jednej 28-týždňovej štúdii boli obézne ženy rozdelené do viacerých diétujúcich skupín. Na konci štúdie bol výskyt prejedania sa po diéte výrazne vyšší u žien zo skupiny s tekutou diétou.

Tekuté diéty vedú k rýchlemu, no krátkodobému chudnutiu a z dlhodobého hľadiska narobia viac škody ako osohu.

2. „Carb-blockers“ – tabletky, ktoré blokujú vstrebávanie sacharidov

Blokovače sacharidov sú suplementy, ktoré (údajne) uľahčujú chudnutie. Obsahujú extrakty zo strukovín, ktoré interferujú s alfa-amylázou, enzýmom, ktorý rozkladá komplexné sacharidy na menšie jednotky cukru, ktoré telo dokáže absorbovať.

Komplexné sacharidy zahŕňajú obilniny, zemiaky či sladké zemiaky. Ak sa komplexné sacharidy nerozložia na cukor, ich kalórie telo neabsorbuje.

Blokovače vstrebávania sacharidov však nedokážu úplne zabrániť rozkladu a absorpcii komplexných sacharidov. Dokážu len spomaliť účinok alfa-amylázy.

V jednej štúdii blokovače sacharidov dokázali spomaliť 96% amylázy, no napriek tomu zabránili vstrebaniu len 7% sacharidov.

To znamená, že ak si dáte tabletku blokovačov sacharidov spolu s porciou cestovín, ktorá obsahuje 60 gramov sacharidov, len 4 gramy z nich sa vďaka „čarovnej“ tabletke nestrávia.

Navyše, suplementy, ktoré majú blokovať rozklad sacharidov na cukry, môžu spôsobiť zažívacie ťažkosti, vrátane nadúvania, plynatosti či hnačky.

3. Džúsy a detoxy

Rôzne očistné diétne kúry a detoxy sú v ostatnom čase na vrchole popularity.

Okrem toho, že telo údajne zbavia toxínov, sľubujú aj rýchle chudnutie.

Metódy detoxikácie či vnútornej očisty môžu trvať 1 až 21 dní a zahŕňať:
– výlučne pitie vody počas siedmich dni
– konzumáciu len čerstvého ovocného a zeleninového džúsu
– pitie rôznych tekutých zmesí, napríklad limonády s javorovým sirupom a čiernym korením
– pitie vody pri súčasnom užívaní laxatív či byliniek na očistu hrubého čreva

Takéto kúry sú veľmi chudobné na kalórie a preto dokážu privodiť rýchle chudnutie. Podľa niektorých tvrdení až 10 kíl za 3 týždne.

Avšak za väčšinu váhového úbytku je zodpovedná strata vody, najmä počas prvých dní.

S výnimkou malej štúdie na kórejských ženách sa žiadna štúdia nezameriavala na schopnosť detoxikačných a očistných kúr redukovať hmotnosť. V spomínanej kórejskej štúdii ženy pili zmes citrónovo-sirupovej vody s menej než 500 kalóriami počas siedmich dní. Aj keď sa ženám podarilo schudnúť a zlepšiť niektoré ukazovatele zdravia srdca, stratili tiež v priemere 300 gramov svalov.

Strava svalov nie je prekvapujúca, keďže detoxikačné a džúsové kúry nášmu telu nedodajú dostatok bielkovín. Na zachovanie svalovej hmoty pritom dospelí ľudia potrebujú skonzumovať aspoň 1 gram bielkovín na kilogram telesnej hmotnosti.

Navyše, naša potreba bielkovín sa pri chudnutí zvyšuje. Vyšší príjem proteínov zabraňuje strate svalov u ľudí, ktorí sa snažia schudnúť. Taktiež platí, že čím viac svalovej hmoty máte, tým viac kalórií počas dňa spálite.

Výskum na zvieratách naznačuje, že nízkobielkovinové diéty zvyšujú produkciu NPY – hormónu, ktorý zvyšuje pocity hladu a ukladanie tuku v oblasti pása.

Na záver, naše telo nepotrebuje žiadne kúry na zbavenie sa toxínov. O to sa každý deň stará pečeň a ďalšie orgány.

4. Radikálne diéty

X-dňové, rýchle či radikálne diéty boli a vždy budú populárne, pretože sľubujú rýchly váhový úbytok. Stačí sa držať veľmi špecifických odporúčaní.

Niektoré z expresných diét sú známe už desiatky rokov, no nové pribúdajú pomaly denne, napríklad:

Kapustová diéta: Tento stravovací program sľubuje stratu 5 kilogramov za týždeň. Stačí jesť každý deň len jedinú potravinu podľa svojho výberu. A k tomu treba každý deň jesť polievku, uvarenú z kapusty a ďalších zelenín.

Grepfruitová diéta: Klasická expresná diéta z 30. rokov minulého storočia. Spolieha sa na tuk-spaľujúce vlastnosti grepfruitov. Základom je zjesť grepfruit pri každom jedle, ideálne nízkosacharidovom a vysokobielkovinovom.

Päť súst: Pri tejto diéte môžete jesť čokoľvek sa vám zažiada, no len päť súst. Diétu vymyslel doktor Alwin Lewis, ktorý sľubuje schudnutie 6 kilogramov za týždeň.

Detská diéta: Pri tejto diéte nahradíte 1 až 2 jedlá každý deň detskou výživou s 25 až 75 kalóriami.

Aj keď sú niektoré z týchto diét zábavné, nie sú dobrým nápadom pre trvalo udržateľné chudnutie. Nie sú totiž vyvážené, ani výživné, ani založené na skutočnej vede.

Väčšina takýchto expresných diét je veľmi nízkokalorická, čo zaručuje rýchle a krátke chudnutie. Výrazné obmedzenie kalorického príjmu však môže viesť k spomaleniu metabolizmu, strate svalovej hmoty a silnému hladu, čo s istotou povedie len k jo-jo efektu.

Rovnako sú takéto diéty zväčša chudobné na bielkoviny a teda aj nepriateľské k svalom.

5. Tabletky na spaľovanie tuku

Užiť tabletku, ktorá spáli tuk, je dokonalé riešenie pre rýchle chudnutie. Žiaľ, väčšina takýchto tabletiek obsahuje pochybné ingrediencie, ktoré môžu v organizme narobiť neplechu.

Najčastejšou hlavnou zložkou takýchto tabletiek je kofeín. Tento neurostimulant pomáha spáliť viac kalórií, a je jedno, či ho vypijeme alebo zjeme.

V jednej štúdii sa mužom zrýchlil metabolizmus po užití suplementov s obsahom kofeínu a antioxidantov ako EGCG, ktorý sa nachádza v zelenom čaji.

Aj keď sú striedme dávky kofeínu bezpečné a môžu podporiť chudnutie i náš fyzický výkon, niektoré spaľovače obsahujú aj zložky, ktoré majú nebezpečné vedľajšie účinky.

Správy o poškodení pečene či ďalších zdravotných problémoch nie sú zriedkavosťou. V dvoch zaznamenaných prípadoch mladým zdravým ženám zlyhala pečeň po užívaní spaľovačov a obom musela byť transplantovaná pečeň.

Iróniou je, že reklamy na spaľovače a tabletky na chudnutie sú súčasťou časopisov, ktoré propagujú zdravý životný štýl.

Namiesto užívania tabletiek s potenciálne rizikovými látkami si radšej doprajte pár šálok zeleného čaju či kávy, pokojne aj denne.

6. Jedzte len jednu potravinu

Monotrofná diéta, teda taká, pri ktorej jete len jednu potravinu, je takisto známa už desiatky rokov. Počas monotrofnej diéty niekoľko dní konzumujete iba jednu vybranú potravinu, napríklad len konkrétne ovocie, vajcia, zemiaky – či keksy.

Podobne ako iné metódy, rýchlo a krátkodobý úbytok hmotnosti sa dostaví. A to najmä preto, že pri takomto stravovaní vás potravina tak rýchlo omrzí, že automaticky znížite svoj kalorický príjem.

Jedným problémom monotrofnej diéty je jej nevyváženosť. Kým vajíčka každý deň poskytujú veľa bielkovín a ďalších živín, vlákniny či rastlinných antioxidantov v nich veľa nenájdete.

Existuje len málo štúdií o takomto stravovacom režime. Dostupné dôkazy však naznačujú, že podobne ako v prípade iných rýchlych diét, aj tu sa po skončení prísneho stravovania stratené kilogramy rýchlo navrátia.

7. Malinové ketóny

Malinové ketóny sú látky, nachádzajúce sa v červených malinách a ďalšom bobuľovom ovocí.

Často sa pridávajú ako príchuť či aróma do potravín a kozmetiky. V posledných rokoch sa tiež propagujú ako suplement na chudnutie.

Malinové ketóny údajne zrýchľujú spaľovanie tuku a zvyšujú hladinu adiponektínu, hormónu, ktorý má protizápalové účinky a pomáha regulovať metabolizmus.

Adiponektín je produkovaný tukovými bunkami, no napriek tomu majú obézni ľudia podstatne menej adiponektínu ako štíhli ľudia.

Prvé štúdie na myšiach a potkanoch zistili, že malinové ketóny zvyšujú mieru spaľovania tuku a pomáhajú chrániť pred tukovatením pečene. No potrebná dávka ketónov bola extrémne vysoká.

Na ľuďoch zatiaľ prebehlo veľmi málo výskumov, a aj ich výsledky nie sú práve presvedčivé.

Jeden suplement, ktorý obsahoval kombináciu ingrediencií vrátane ketónov, v štúdii síce zrýchlil spaľovanie tuku, ale len v kombinácii s cvičením a zmenou stravy.

Iná štúdia v roku 2016 však nezistila žiaden významný rozdiel v metabolickej rýchlosti medzi ľuďmi, ktorí užívali ketóny, a tými, ktorí užívali placebo.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/7-weight-loss-fixes-that-fail/

Komentáre

Related posts