Raňajkujete sladkosti, prezlečené za jedlo?

Raňajkové cereálie

Nedávna anglická štúdia sa pozrela na zloženie obľúbených raňajkových cereálií. Na základe obsahu cukru ich preradila z oddelenia „raňajky“ do oddelenia „sladkosti a cukrovinky“.

Z päťdesiatich skúmaných raňajkových cereálií malo 32 „vysoký podiel cukru“. Zo 14 určených pre deti to bolo 12 druhov. Môžeme dúfať, že anglický trh sa výrazne odlišuje od slovenského, avšak poučenia z anglického výskumu sa vzťahujú na každú krajinu. Ak si kupujete raňajkové cereálie, prípadne ich kupujete deťom, môžete si obsah cukru veľmi ľahko overiť na každej krabici.

„Víťazom“ anglickej štúdie boli cereálie Kellogg’s Frosties s obsahom cukru (nie sacharidov, ale cukru, teda sacharózy). Ryžové cereálie pod značkou veľkého reťazca skončili tesne druhé s 36%, ďalšie medové vločky mali takmer 34%. Dokonca aj cereálie s označením „zdravé“, napríklad Kellogg’s All-Bran a Special K mali 17 – 22% obsah cukru.

Ďalšou, snáď ešte horšou vlastnosťou raňajkových cereálií, je ich označovanie za „zdravé“ vďaka pridaným vitamínom a minerálom, aby sa cereálie stali „súčasťou zdravej a vyváženej stravy“.

Odhliadnuc od ďalších živín, dokonca aj pridaných bielkovín, cereálie sú predovšetkým sacharidy. Či už obsahujú ovocné alebo čokoládové kúsky, väčšina ich obsahuje v tele skončí ako glukóza.

Predstavme si scenár. V televíznej reklame vidíte skupinu mladých a šťastných šibalov, ktorí tancujú, radujú sa a majú skvelé známky preto, lebo raňajkujú cereálie značky XY. Dospelým dokonca pomôžu schudnúť. Tak sa Vaše rána najbližšie dva týždne budú začínať miskou týchto cereálií s nízktučným (akým iným predsa pre zdravie, veď tuk je len synonymum rakoviny) mliekom a banánom, možno pre imidž aj pohárom „pomarančového“ džúsu. Dokopy zjete asi 300 kalórií a dokonca žiaden tuk. Celozrnný mýtus vo Vás dokonca vzbudí dobrý pocit, že robíte niečo pre svoje zdravie. Čo by na týchto raňajkách mohlo byť zlé?

Odpoveďou je: všetko.

V prvých momentoch si zvýšite hladinu krvného cukru. Na to reaguje pankreas vylúčením inzulínu, ktorý okrem iných povinností „stíha“ aj stiahnuť cukor z krvi do tukových buniek.

Zhruba v polovici dopoludnia tak Vaša hladina cukru v krvi prudko klesne, vďaka čomu sa dostaví chuť na sladké a hlad. Ako ho zaženiete? Môžete si dať ďalšiu misku cereálií, prípadne si v automate kúpiť cukor s rastlinným olejom. Zväčša v kabáte „čokoládovej tyčinky s orechmi“. Vidíte, aký cyklus sa začína opakovať?

Ale pokračuje to ďalej. Ľudské telo si nedokáže uchovávať zásoby voľných bielkovín. Povedzme, že ste si na večeru dopriali dostatočné množstvo proteínov. Ubehne však dvanásť hodín a hádajte, kde telo bude zháňať bielkoviny, potrebné pre tkanivá? Zo svalov, ktoré ste ťažko budovali cvičením vo fitku.

Jednou vetou: keď raňajkujete cereálie, nastavujete svoj metabolizmus na katastrofický scenár, v ktorom je spaľovanie tuku až tým posledným, čo sa naozaj stane.

Existujú však aj alternatívy raňajok, ktoré sú taktiež nenáročné na prípravu a nevykoľaja Váš metabolizmus:

1. Proteínové palacinky – poskytnú dostatok bielkovín a vlákniny. Ak si k nim dáte aj nejaký vitamínový a minerálny doplnok a pripravíte ich na zdravom tuku, budete na najbližšie hodiny zasýtený a nebudú Vás vyrušovať žiadne chute na sladké.

2. Vajcia – ak ráno nestíhate, môžete si nechať natvrdo uvarené vajcia v chladničke a ráno ich len zjesť.

3. Orechy a semená

4. Zvyšky z večere – ak ste večerali plnohodnotnú stravu, v ideálnom prípade rybu so špenátom, či iné mäso so zeleninou, stačí si ich ráno zohriať. Možno budete ohŕňať nosom – mäso na raňajky? Veď to neodporúča žiaden mediálny dietológ. Máte pravdu, neodporúča. Škoda, že títo dietológovia nemohli radiť ľuďom už pred stovkami rokov, keď tak vyzerali raňajky bežne, dnes sme mohli mať o starosť menej, dožívali by sme sa všetci ledva tridsiatky. Verte, že sa dá naučiť aj na mäsité raňajky.

5. Cottage syr s vlašskými orechmi

6. Plnotučný grécky jogurt s čučoriedkami – oceníte to najmä v lete.

7. Kúsky jablka s mandľovým maslom – jablko je preslávené vysokým obsahom vlákniny, mandľové maslo zas poskytne dostatok zdravých tukov na zasýtenie

V ďalších článkoch sa budeme zaoberať aj tým, prečo sú práve tieto potraviny lepšie ako ostatné, zatiaľ si však stačí všimnúť, že sú založené na vysokom obsahu bielkovín a zdravých tukov.

Zdroj: Jonny Bowden – Are You Eating Candy Disguised as Breakfast?

Komentáre

Related posts

Leave a Comment