Prebiotiká a probiotiká. Poznáte rozdiel?

Prebiotiká vs probiotiká

Probiotiká aj prebiotiká sú celkom frekventované výrazy vo svete výživy. Aj keď ich označenie znie podobne, majú odlišné úlohy pre naše zdravie. Probiotiká sú prospešné baktérie, zatiaľ čo prebiotiká sú stravou pre tieto baktérie. Nasledujúci článok vysvetlí všetko dôležité, čo o prebiotikách a probiotikách potrebujete vedieť.

Probiotiká: Živé baktérie, prirodzene sa vyskytujúce v niektorých potravinách či v doplnkoch výživy. Poskytujú viacero zdravotných benefitov.
Prebiotiká: Látky na báze sacharidov (najčastejšie vlákniny), ktoré ľudia nedokážu stráviť. Sú však potravou pre prospešné baktérie v črevách.

Črevné baktérie, označované všeobecne ako črevná mikroflóra, majú niekoľko dôležitých úloh v organizme.

Strava s vyváženým podielom prebiotík a probiotík pomôže zaistiť optimálny pomer týchto baktérií, čo sa prejaví na lepšom trávení aj celkovom zdraví.









Čím sú črevné baktérie prospešné?

Dobré baktérie v zažívacom trakte nás ochraňujú pred zlými baktériami a hubami. Posielajú tiež signály imunitnému systému a pomáhajú regulovať zápaly. Navyše, niektoré baktérie produkujú vitamín K a mastné kyseliny s krátkym reťazcom.

Mastné kyseliny s krátkym reťazcom sú hlavným nutričným zdrojom buniek, ktoré tvoria výstelku hrubého čreva. Podporujú silnú črevnú bariéru, ktorá zadrží škodlivé substancie, vírusy a baktérie. Redukujú tiež zápaly a môžu dokonca znížiť riziko rakoviny.

Ako jedlo ovplyvňuje črevnú mikroflóru?

Jedlo, ktoré jeme, hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní rovnováhy dobrých a zlých črevných baktérií. Strava s vysokým podielom cukru a tuku vplýva na baktérie negatívne, umožňuje nechceným baktériám príliš významný rast. Keď začnete pravidelne „kŕmiť“ zlé batkérie, budú sa množiť rýchlejšie a kolonizovať jednoduchšie, keďže im v tom dobré baktérie nebudú môcť zabrániť.

Škodlivé baktérie môžu spôsobiť aj to, že z jedla absorbujeme viac kalórií ako ľudia so zdravou črevnou mikroflórou, ktorí sú vo všeobecnosti štíhlejší.

Negatívny efekt na našu črevnú mikroflóru majú aj potraviny ošetrované pesticídmi. Antibiotiká spôsobujú permanentné zmeny niektorých typov baktérií, najmä v detstve a pri dospievaní. Pretože je užívanie antibiotík rozšírené, výskumníci sa teraz zaoberajú škodlivými následkami ich užívania počas nášho života.

Ktoré potraviny sú prebiotické?

Kým si pôjdete kúpiť drahé prebiotické doplnky výživy, myslite na to, že mnoho potravín obsahuje prebiotiká prirodzene. Prebiotickú vlákninu nájdeme v zelenine, ovocí a strukovinách. Táto vláknina nie je ľudmi stráviteľná, no baktérie v našich črevách ju stráviť dokážu.

Potraviny bohaté na prebiotiká zahŕňajú:
Fazuľa a hrach
Ovsené vločky
Banány
Bobuľové ovocie
Špargľa
Cesnak
Cibuľa
Pór
Zelená púpava

Probiotiká okrem iného časť prebiotickej vlákniny zmenia na mastnú kyselinu s krátkym reťazcom s názvom butyrát. Butyrát má protizápalové účinky v hrubom čreve. Ovplyvňuje tiež génovú expresiu, blokuje rast kanceróznych buniek a pomáha zásobovať bunky, aby rástli a delili sa normálne.

Ktoré potraviny sú probiotické?

Existuje veľa dostupných potravín, ktoré prirodzene obsahujú nápomocné probiotické baktérie, napríklad jogurt. Kvalitný, čistý biely jogrut so živými kultúrami môže byť perfektným doplnkom vašej výživy, ak chcete pomôcť svojim dobrým črevným baktériám. Fermentované potraviny sú ďalšou skvelou voľbou. Obsahujú prospešné baktérie, ktoré sa živia prírodne sa vyskytujúcimi cukrami alebo vlákninou.

Potraviny bohaté na probiotiká zahŕňajú:
Kyslá kapusta
Kimči
Čaj kombucha
Kefír
Nepasterizované fermentované uhorky
Nepasterizovaná fermentovaná zelenina

Ak sa chystáte jesť fermentované potraviny kvôli probiotickým benefitom, uistite sa, že si vyberáte nepasterizované potraviny. Proces pasterizácie prospešné batkérie zabíja.

Kyslá kapusta je dokonca synbiotickou potravinou, pretože obsahuje nie len prospešné baktérie, ale aj prebiotickú vlákninu.

A čo probiotické suplementy?

Probiotické suplementy sú tabletky, kapsule či kvapky, ktoré obsahujú živé baktérie. Sú veľmi populárne a dajú sa nájsť takmer všade. Nie všetky sú však hodné svojej ceny. Nie každý doplnok obsahuje rovnaké typy baktérií, či rovnaké koncentrácie. Zvyčajné ani neobsahujú vlákninu, ktorá tvorí „živnú pôdu“ prospešných baktérií.

Niektoré probiotické suplementy sú navrhnuté tak, aby dopravili prospešné baktérie až do hrubého čreva, iné pravdepodobne skončia už v žalúdku. Dajte si preto pri výbere doplnkov záležať na tom, koľko baktérií doplnok obsahuje a ako je uspôsobený na prechod do čriev. Lekár alebo lekárnik by v tomto mali byť nápomocní.

Komentáre

Related posts