Prečo je plnotučné lepšie ako nízkotučné

Plnotučné mliečne výrobky

Donedávna bolo nepredstaviteľné, aby rady o diétnom stravovaní povoľovali aj iné ako nízkotučné mlieko či nízkotučný jogurt. Výskumy z posledných rokov však jednoznačne dokazujú, že pri voľbe správnych tukov sa im vôbec netreba vyhýbať. Je dokonca zdravšie konzumovať mliečne výrobky, z ktorých nebol žiaden tuk odstránený.

Tuk v mliečnych výrobkoch je tvorený zhruba z 50% nasýtených tukom, čo je dôvod, prečo mliečne výrobky výživoví poradcovia starej školy neodporúčajú. No myšlienka, že nasýtený tuk je nebezpečný pre naše zdravie, je len pomaly miznúcim výsledkom dezinterpretácie vedy. Rôzne štúdie sa zhodujú v jednom: Neexistuje žiaden dôkaz, že skonzumovaný nasýtený tuk je príčinou zvýšeného rizika srdcovo-cievnych chorôb.

Navyše – ak nasýtený tuk tvorí len polovicu celkového tuku v mliečnych  výrobkoch, čo tvorí zvyšok? Množstvo kyseliny olejovej (to je práve tá, ktorá robí z olivového oleja zdraviu prospešnú potravinu), ďalej konjugovaná kyselina linoleová (CLA), ktorá podporuje chudnutie.

Myšlienka, že nízkotučná strava je zdravá, je podľa Dr. Mercolu možno najnebezpečnejším mýtom v stravovaní. Zrodila sa z už legendárnej štúdie Ancela Keysa, ktorý „zmanipuloval“ výsledky štúdií tak, aby mohol svetu prezentovať nebezpečný graf.

Ľavú krivku prezentoval Ancel Keys ako jednoznačný dôkaz toho, že tuk zabíja. Pravá krivka je výsledkom rovnakých štúdií a dokazuje presný opak.
Ľavú krivku prezentoval Ancel Keys ako jednoznačný dôkaz toho, že tuk zabíja. Pravá krivka je výsledkom rovnakých štúdií a dokazuje presný opak.

Podľa prieskumov viac než polovica nás vedome obmedzuje príjem tuku v strave [1]. Nie je jasné, ktorým tukom sa vyhýbame najviac, no v skutočnosti by sme mali dať zbohom len niektorým druhom – najmä transmastným tukom. Žiaľ, tuk vo všeobecnosti je terčom diét a diétnych rád. Bez ohľadu na jeho zdroj. A pritom práve plnotučné mliečne výrobky sú pre nás dobré.

Dokazuje to veda

V ideálnom prípade by mliečne výrobky nemali byť ani pasterizované. Ošetrenie pasterizáciou síce zabezpečí dlhšiu trvanlivosť mlieka, no zároveň zníži jeho nutričnú hodnotu a znehodnotí niektoré živiny. Väčšina štúdií však pracuje s pasterizovaným mliekom, keďže je najrozšírenejšie.

Z výsledkov z jednej zo štúdií napríklad vyplývajú viaceré pozitívne vplyvy konzumácie plnotučného mlieka naše zdravie:

Cukrovka – kyselina palmitolejová, ktorá sa prirodzene vyskytuje v plnotučných mliečnych produktoch, ochraňuje pred inzulínovou rezistenciou a cukrovkou. [2]
Rakovina – konjugovaná kyselina linoleová, bežne prítomná v kravskom mlieku, znižuje riziko vzniku rakoviny. Pokusná skupina v štúdii prijímala denne štyri jedlá s veľkým podielom plnotučných mliečnych produktov a riziko výskytu črevnej rakoviny bolo v skupine nižšie o 41% než v skupine, ktorá plnotučné mliečne výrobky nejedla. [3]
Hmotnosť – ženy, ktoré konzumovali denne aspoň jeden plnotučný mliečny produkt, pribrali o 30% menej za devät rokov než ženy, ktoré jedli nízkotučné alebo žiadne mliečne výrobky. [4]
Srdcové choroby – šestnásťročná austrálska štúdia potvrdila, že výskyt kardiovaskulárnych chorôb je nižší u ľudí, ktorí jedina prevažne plnotučné mliečne výrobky. [5]

A čo obsah nasýtených tukov?

Tvrdenie, že nasýtený tuk zvyšuje riziko infarktu a srdcovocievnych chorôb je jednoducho – nepravdivé. Štúdia, uverejnená v roku 2010 v American Journal of Clinical Nutrition, ktorá skúmala výsledky 21 štúdií spojených so srdcovými chorobami, mŕtvicou a nasýtenými tukmi zistila, že neexistuje žiaden dôkaz pre záver, že nasýtený tuk v strave je spojený so zvýšeným rizikom srdcovocievnych chorôb alebo mŕtvice. [6]

Nasýtené tuky sú základnými stavebnými blokmi pre bunkové membrány a rôzne hormóny a hormónom podobné substancie, ktoré sú pre živé organizmy nevyhnutné.

Keď konzumujete tuky ako súčasť jedla, spomalia absoprciu živín a preto oddialia pocity hladu. Navyše je tuk esenciálny pre rozpúštanie dôležitých vitamínov A, D, E a K. Tuk v strave je potrebný aj pre konverziu karoténu na vitamína A, absorpciu minerálov a ďalšie biologické procesy.

Nasýtené tuky sú aj:
– preferované „palivo“ pre srdce a zdroj energie počas jej výdaja
– užitoční antivirálni agenti (kyselina kaprylová)
– efektívne proti zubnému kazu, plaku a hubám (kyselina palmitová a stearové kyseliny)
– modulátory genetickej regulácie a prevencia rakoviny (kyselina butyrová)

Väčšina z nás by teda v skutočnosti benefitovala na zámene margarínu či nízkotučných mliečnych výrobkov za plnotučné, ideálne surové mlieko a mliečne produkty.

Dôležitý rozdiel: surové vs pasterizované

Pasterizácia výrazne narúša biologickú hodnotu mlieka. Ničí enzýmy, vitamíny, denaturuje mliečne proteíny, zabíja aj prospešné baktéria a dokonca podporuje patogény.

Organické mlieko kráv pasených na tráve na druhej strane obsahuje množstvo dobrých baktérií, vrátane lactobacillus a acidophilus. Surové mlieko tiež obsahuje vitamíny, ktoré by pasterizáciu „neprežili“. Medzi cenné enzýmy, ktoré pasterizácia ničí, patria aj tie, ktoré pomáhajú mlieko tráviť. Surové mlieko obsahuje aj  látky potrebné pre lepšiu absorpciu vápnika v kostiach a enzým lipázu, ktorý pomáha hydrolyzovať a absorbovať tuky.

Pre väčšinu z nás je surové, plnotučné mlieko, vrátane masla, syra a smotany, neuveriteľne zdravé. Výnimkou môžu tvoriť ľudia, ktorí zo zdravotných dôvodov musia obmedziť príjem tuku.

Referencie:
[1] http://www.consumerreports.org/health/healthy-living/diet-nutrition/diets-dieting/healthy-diet/overview/index.htm
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21173413
[3] http://www.ajcn.org/content/82/4/894.abstract?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=CLA&andorexactfulltext=and&searchid=1129327331299_15268&stored_search=&FIRSTINDEX=0&sortspec=date&resourcetype=1&journalcode=ajcn
[4] http://www.ajcn.org/content/84/6/1481.abstract
[5] http://www.nature.com/ejcn/journal/v64/n6/full/ejcn201045a.html
[6] http://www.ajcn.org/content/91/3/535.abstract

Zdroje: Dr. Mercola: Why You Need to Avoid Low-Fat Milk and Cheese

Komentáre

Related posts

One thought on “Prečo je plnotučné lepšie ako nízkotučné

  1. […] Ideálne jedlo vo vašej diéte, ktoré si pripravíte v priebehu niekoľkých minút, nestojí veľa. Mrazené ovocie je bežne dostupné v každom hypermarkete, mlieko tiež. Nezabudnite zvoliť plnotučné mliečne výrobky pred ich odtučnenými a menej užitočnými konku… […]

Leave a Comment