Prečo je Cambridge Diet zlým riešením?

No nevyzerá táto strava prirodzene a zdravo?

Diétujeme, lebo máme nadváhu. Máme nadváhu, lebo sa nestravujeme zdravo a nemáme dostatok fyzickej aktivity. Prípadne zvaľujeme naše kilogramy na všemožné choroby, syndrómy a genetiku, čo môže byť príčinou obezity u jedného z desiatich obéznych. Ak nie sme „šťastlivci“ s nezvrátiteľnou obezitou, musíme sústavne pracovať na tom, aby sme sa ubránili nadváhe. A keďže fyzická aktivita vyžaduje pohyb, najjednoduchší spôsob na chudnutie je – diéta.

To, že sa na diétach dá skvelo zarobiť – rovnako ako na výrobe sladkostí – je nad slnko jasnejšie. Najviac sa dá zarobiť na diétach, ktoré ponúkajú zdanlivo perfektné výsledky – rýchle chudnutie pri minimálnej námahe. Ak takúto diétu vymyslíte, stačí už len čakať na úspech. Mimoriadne populárnou diétou je v súčasnosti Cambridge Diet. Táto diéta je založená na drasticky zredukovanom príjme kalórií a patrí k VLCD (very low calorie diet) diétam, ktoré sú štandardne v medicíne používané pri liečbe morbídnej obezity. Prečo si však na túto diétu treba dávať pozor, ak nevážime 350 kg a máme aj iné možnosti chudnutia?

Menej jedz a schudneš

Diéty s drasticky redukovaným príjmom kalórií sú najrozšírenejšie a najstaršie vo vesmíre. Dôvod je jednoduchý – naoko fungujú. Pramenia z nich dokonca aj všetky „užitočné“ rady založené od „menej jedz a viac sa hýb“ po „nežer a cvič“. Vlastne všetky diéty, rady a návody, ktoré odporúčajú menej kalórií prijať a viac vydať. Dodržujeme ich, šírime a dávame ďalším generáciám. Prečo? Lebo sú navonok naozaj spoľahlivé.

Vydajme sa však po stopách tohto „fungovania“.









Prvým háčikom je práve kalória. Nie je to totiž kalória ako kalória. Stačí jeden príklad za všetky: kým z jedného gramu bielkovín sa vďaka náročnejšiemu metabolizmu môže uložiť nanajvýš ¼ energetickej hodnoty (teda asi 1 kalória), z jedného gramu cukru sa môžu uložiť až ¾ energetickej hodnoty (teda asi 3 kalórie). Toľko opovrhovaný tuk má síce najvyššiu kalorickú hodnotu, no zároveň znižuje glykemický index ostatných makroživín a spôsobí, že sa ich uloží menej. Zároveň je životne dôležitý pre rozpúšťanie vitamínov a tvorbu hormónov a preto jeho obmedzovanie v strave môže byť skôr na škodu ako na osoh.

Naspäť však k cukrom – sacharidom. Ak je diéta založená na počítaní kalórií, najmä na ich drastickom obmedzení (v prípade Cambridge Diet je to dokonca aj 400 kCal/deň), je nevyhnutné uvedomiť si, že kalórie si nie sú rovné. Cambridge Diet síce láskavo udáva na obaloch výrobkov kalorickú hodnotu v záujme dodržania obmedzeného energetického príjmu, no aj lákavých 200 kalórií z proteínovej tyčinky môže hravo spôsobiť oveľa väčšie uloženie do tukových zásob, než z inej, hoci 300 kalórií obsahujúcej tyčinky. Tento príklad je len úvodom do zvráteného obrazu počítania kalórií.

Preto je najvhodnejším spôsobom pre trvalo udržateľné chudnutie naučiť sa, čo je naozaj zdravá strava – že to je potrava, ktorá prešla od zozbierania/ulovenia čo najkratším spracovateľským procesom, ideálne žiadnym. Ďalej, že pod obezitu sa najviac podpisuje inzulínová rezistencia, ktorá je výsledkom stravy bohatej na sacharidy. A najmä to, že chudnutie nejedením nie je optimálnym riešením.

Ale veď ja som schudla/schudol!

Je nemožné neschudnúť v prípade, že telu dodávate takmer žiadnu energiu a zároveň ho nútite energiu míňať. Toto chudnutie je však rýchle a viditeľné len na začiatku, s pokračujúcim časom sa jeho efekt znižuje. Prečo? V skratke – lebo najrozšírenejšie metabolicky aktívne tkanivá v našom tele sú svaly, čo je ich darom aj prekliatím.

Keď je náš energetický príjem vyvážený, telo dodáva potrebné živiny všetkým orgánom a tkanivám. Keď jeme podstatne viac, ako potrebujeme, no najmä podstatne menej kvalitné živiny (múka, cukor), prebytky sa ukladajú do tukového tkaniva. Ak však začneme jesť podstatne menej, ako potrebujeme, telo sa začne v záujme zachovania existencie brániť. Predstavte si, že ste telo a musíte hospodáriť s nedostatkom, na rozdiel od predchádzajúceho prebytku. Drahocennú energiu z maličkých prijatých množstiev „míňajú“ svaly, no živiť treba aj podstatne dôležitejšie orgány. Čo sa rozhodnete urobiť? Budete siahať po zásobách, ktoré zo súčasného príjmu nebudete nikdy môcť obnoviť, alebo jednoducho „vypnete“ metabolické pece – svaly?

Všeobecne rozšírený názor je, že telo začne míňať tukové zásoby a svaly ostanú 100% zásobované. Z dôvodu biologickej evolúcie však toto telo určite robiť nebude, veď zásoby majú pomôcť prekonať celý hladomor, zatiaľ čo udržovať svaly je luxus. Preto s ubúdajúcou stravou a pribúdajúcimi dňami bude svalov čoraz menej a spotreba energie pre telo rovnako klesne. Čo sa stane? Aj menšie množstvá jedla, ktoré do seba dostaneme, zrazu budú pre „energeticky pasívne“ telo zbytočne veľké. A čo sa deje, keď jeme viac, ako potrebujeme, najmä nevhodných živín? Priberáme. Aj keď jeme menej. Aby sme nadviazali na predchádzajúce chudnutie, začneme jesť ešte menej a tým sa začarovaný kruh uzatvára.

Čo ak už nemôžem jesť menej?

Potom sa stane to, čo nazývame jo-jo efekt. Prestaneme sa trápiť hladom, lebo nám bude zle, a neúmerné zvýšený príjem energie sa prejaví ako inak – v priberaní. Dokonca aj vtedy, keď tento zvýšený príjem energie nebude dosahovať ani také množstvá, aké sme jedli pred začiatkom diéty. Prečo? Lebo v tele už takmer neostali žiadne metabolicky aktívne tkanivá a orgány sa naučili hospodáriť s obmedzeným kalorickým príjmom.

Nanešťastie pre tvorcov VLCD diét, medzi ktoré Cambridge Diet patrí, existujú štúdie, ktoré skúmali nie len samotné chudnutie, ale aj to, ako dlho nová hmotnosť diétujúcim vydržala. A tu je kameň úrazu pre Cambridge Diet. Drvivá väčšina ľudí, ktorí schudli tým, že takmer prestali jesť, sa po krátkom čase vráti na svoju pôvodnú hmotnosť, časť dokonca prekoná aj hmotnosť pred diétou.

Práve takéto štúdie zhodnotil so svojim tímom H. M. Saris [1]. Zozbieral údaje z deviatich klinických skúšok, v ktorých účastníci chudli prostredníctvom VLCD diéty, najmä hmotnosť po roku od začiatku štúdie a po piatich rokoch. V prvom rade prišiel na to, že neexistuje žiaden štatisticky významný rozdiel v chudnutí, ak jeme od 400 do 800 kalórií. To môžeme pripísať práve faktu, že nie je kalória ako kalória a aj príjem dvojnásobného množstva kalórií môže mať pre náš metabolizmus rovnaký efekt ako príjem polovičného množstva, ak sa líši zloženie živín. Zjednodušene povedané – z bielkovín nepriberieme, z cukrov áno.

Ďalšie výsledky hovorili, že už po roku sa úbytok hmotnosti pohyboval od -7% do +122% v porovnaní s počiatočným chudnutím. Inými slovami – to, čo niektorí schudli, sa im podarilo aj udržať (dokonca pridali k schudnutým kilogramom ešte 7%), no iní nie len, že schudnuté kilogramy pribrali naspäť, ale ich aj navýšili o 22%. Po piatich rokoch bolo ešte zrejmejšie, že VLCD diéty nie sú dlhodobo udržateľné – nikto zo skúmaných účastníkov si neudržal „novú“ hmotnosť, tí najúspešnejší si udržali tri štvrtiny schudnutých kilogramov.

Podobné výsledky konštatujú aj iné štúdie, ktoré neboli zahrnuté v porovnaní H. M. Sarisa.

„Päť rokov po liečbe (diéte) sa väčšina subjektov vrátila k pôvodnej hmotnosti.“ [2]

„Dva roky po skončení VLCD liečby 67% pacientov pribralo viac než polovicu toho, čo schudli.“ [3]

Zdravotné benefity ako výsledok Cambridge Diet?

Častou súčasťou prezentovaných výsledkov Cambridge Diet sú aj hlásenia o zlepšenom zdravotnom stave – najmä upravenom tlaku, cholesterole a inzulínovej senzitivite. Takéto zlepšenia však nie sú následkom výlučne Cambridge Diet. Všetky tieto ukazovatele sa zlepšujú „automaticky“ pri každej redukcii hmotnosti.

To, čo už Cambridge Diet neprezentuje, je spomalenie bazálneho metabolizmu, teda koľko kalórií po diéte spotrebuje telo na udržanie homeostatického stavu. Zároveň by určite prekvapili aj výsledky ďalších testov, napríklad na úroveň minerálov, vitamínov a hustoty kostí, keďže pri Cambridge Diet je pôvod väčšiny stravy syntetický a nemôže obsahovať všetko, čo telo potrebuje, napríklad fytonutrienty. Iné to už je v pokročilých fázach Cambridge Diet, kedy sú náhrady jedla len doplnkom bežnej, na živiny bohatej stravy.

Prečo povedať nie Cambridge diet?

Nie je dlhodobo udržateľná

Ako dokázali štúdie, diéty typu VLCD, medzi ktoré Cambridge Diet patrí, nie sú dlhodobo udržateľné. Okrem toho, že neučia to základné – ako jesť zdravo trvalo, ale len drasticky a krátkodobo znižujú kalorický príjem, spomaľujú metabolizmus, čím privolávajú jo-jo efekt.

Je predražená

Fungovanie Cambridge Diet je v mnohom podobné HerbaLife. Díleri, distribútori, poradenské centrá, potraviny v sáčkoch a krabičkách s nesmierne vysokými cenovkami… Pritom všetky potrebné živiny sa dajú podstatne lacnejšie a chutnejšie získať aj z klasických potravín – najmä zeleniny a mäsa.

Učí nesprávne návyky

Namiesto toho, aby donútila diétujúcich cvičiť, pripravovať si plnohodnotné zdravé jedlá, pochopiť rozdiel medzi živinami a nastaviť si správne metabolizmus, Cambridge Diet len predáva jedlá v sáčkoch (samozrejme, toto je zostručnené tvrdenie, predáva aj konzultácie, ktoré vedú k predaju jedla v sáčkoch).

Pre koho je Cambridge Diet určená?

Ako ostatné VLCD diéty, Cambridge Diet je vhodná len v prípade, ak máte morbídnu obezitu a nedokážete vykonávať žiaden pohyb. Navyše aj podiel svalového tkaniva v tele ja na minime. V tomto prípade okrem gastroplastiky (chirurgického zmenšenia žalúdka) skutočne neexistuje lepšie riešenie pre rýchle chudnutie. Po rýchlom počiatočnom úbytku hmotnosti sú však VLCD diéty štandardne prerušené a pokračujú ako LCD (low calorie diet) so zapojením fyzickej aktivity.


[1] http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1038/oby.2001.134/full
[2] http://europepmc.org/abstract/MED/2613427
[3] http://europepmc.org/abstract/MED/2613431

Komentáre

Related posts

One Thought to “Prečo je Cambridge Diet zlým riešením?”

  1. Osobne si myslim, kto dospeje do fáze maximalnej obezity az extremnej , tak zacinat dietou pri 150-120-180kg si myslim je uz prilis neskoro, kde boli doteraz …. Kto zacina dietovat az v tejto faze, tak si myslim , ze alibisticky pristup ich sem doviedol .. a po druhe ..topiaci sa aj slamky chyta nerozumiem tymto ludom, bl by som rad ak by sa diskusie , ktymto krasnym clankom aj nejako rozbehli , lebo autor , skutocne pise skvele veci …

Leave a Comment