Prečo diéta chudnutie neuľahčuje, ale naopak – komplikuje?

Diéta

Odvšadiaľ čítame „svätú“ pravdu – aby sme stratili telesný tuk, potrebujeme spáliť väčšie množstvo kalórií ako prijmeme zo stravy. Údajne to vyplýva z prvého zákona termodynamiky, ktorý hovorí, že energia nemôže byť vytvorená alebo zničená. Môže byť len pretransformovaná z jedného druhu energie na iný. Z toho by malo vyplývať, že prijatím menšieho množstva kalórií alebo spaľovaním väčšieho množstva kalórií znížime objem tuku v organizme. Je to však naozaj tak?

Nanešťastie, nie. Naše telo a mozog sú omnoho zložitejšie. V prvom rade naše telo nie je 100% účinná a dokonale izolovaná termodynamická pec, čo už samo o sebe spochybňuje systém počítania kalórií. Držanie drastickej diéty a obmedzovanie príjmu jedla na základe počítania kalórií takmer nikdy nefunguje. Navyše sa to končí komplikáciami a uberieme sa úplne iným smerom, ako sme pôvodne plánovali. Základným dôvodom je fakt, že príjem potravy je životne dôležitý a náš organizmus bez dostatočného príjmu energie z potravín jednoducho nevydrží „držať tempo“.

Nemusíte byť deprimovaný, že diéta nefunguje. Všetko, čo musíte urobiť, je vytvoriť si správne návyky, ktoré vám umožnia dosiahnuť elimináciu tukových vankúšikov. Tento článok vám v tom pomôže.

Strácate prehľad v tom, čo vám skutočne pomáha v boji s tukom

Jedným z dôsledkov diéty je, že sa ľudia paradoxne sústreďujú na veci, ktoré neovplyvňujú chudnutie. Začíname sa báť čokoľvek zjesť, zamýšľame sa nad tým, či je jedlo organické, geneticky modifikované, obsahuje lepok, aký druh vody pijeme, či sme vypili príliš veľa alebo málo… Faktom je, že v niektorých situáciách na tom absolútne nezáleží. Ak nebudete robiť dôležitejšie veci, neuvidíte žiadne výsledky chudnutia. Zamerajte sa na to, čo je pri chudnutí dôležité.









Riešenie: Tu je zopár tipov, ktoré vám skutočne pomôžu pri vašej snahe schudnúť:

– Jedzte kvalitnú stravu, ktorá vám umožní uspokojiť hlad a vychutnať si jedlo bez toho, aby ste sa prejedali

– Spite viac, aby ste sa vyhli stresu

– Zabezpečte si dostatočný príjem horčíka vitamínov D a B

– Buďte striktný pri cvičení a aj pri jedení

– Cvičte s váhami väčšími ako je hmotnosť vášho tela, aby ste dosiahli nárast svalovej hmoty a nakopli tie správne hormóny v boji s tukom

– Buďte aktívny, športujte, pohybujte sa

Ak sa vám podarí dodržať tieto zásady a nájdete si svoj spôsob ako cvičiť, bude to pre vás zábava.

Nie je potrebné všetko dodržiavať úplne na 100%. Najdôležitejšou výzvou je zautomatizovať si dobré návyky. Ak si ustavične niečo odopierate alebo robíte nasilu, dlho nevydržíte.

Prestanete si uvedomovať, kedy ste hladný a kedy sýty

Prechod na diétu si vyžaduje obmedzenie príjmu jedla a často aj ignorovanie hladu. To vedie k zmenám v nervovej sústave i vo vylučovaní metabolických hormónov, ktoré nás vedú k neustálemu pocitu hladu, dokonca aj po jedle. Pri dlhodobej diéte sa dostanete do štádia, v ktorom už nedokážete rozlíšiť, či ste hladný alebo najedený. Ak ste už nejakú z diét držali naozaj dlho, možno si na to teraz spomínate.

Riešenie: Resetovanie mozgu, aby si uvedomoval hlad a zasýtenie, nie je ľahké. Tu je zopár tipov, ktoré by vám mohli pomôcť.

– Buďte nemilosrdný pri konzumácií jedál, ktoré sú len napodobeninou skutočného jedla. Snažte sa vždy preferovať jedlo, nie jeho náhrady

– Konzumujte potraviny s vysokým obsahom proteínovzdravých tukov. Ak potrebujete sacharidy, zvoľte komplexné zdroje

– Jedzte veľké množstvo zeleniny a vlákniny

– Zabezpečte si dostatok času na spánok, pretože nedostatok spánku priamo ovplyvňuje metabolické hormóny ako leptín a inzulín. Tie potom ovplyvňujú pocity hladu aj sýtosti.

Diéta vyčerpáva vašu vôľu a spôsobuje prejedanie

Vôľa je limitovaný zdroj. Keď ju využívate po celý deň pre kontrolu vášho stravovania popri vykonávaní ďalších aktivít, vyčerpáte ju. Sebakontrola si vyžaduje veľké množstvo psychickej energie. Približne 20% z denného príjmu kalórií spotrebuje mozog na svoju činnosť a to už čosi znamená.

Keď obmedzíte príjem kalórií, budú vaše energetické zásoby limitované a nezvyknutý organizmus si ich bude pýtať späť. Výsledkom je, že často vo večerných hodinách zažívate pocity letargie a nedostatku energie. Poviete si „a, nech“ a vrhnete sa na čipsy, zmrzlinu, koláče, prípadne niečo „zdravé“ ako musli či nízkotučný jogurt. Nočné prežieranie je len výsledkom kombinácie hladu a nevyrovnanej hladiny krvného cukru.

Riešenie: Osvojte si spôsob stravovania, ktorý sa vyhýba hladovaniu a vedie k ustálenej hladine cukru v krvi, čo zabezpečí stabilný zdroj energie pre mozog. Mnoho ľudí zistí, že pravidelná konzumácia menších porcií jedál s vysokým obsahom proteínov, zdravými tukmi, vlákninou či minimálnym množstvom komplexných sacharidov postačí.

Stres

Pri chudnutí by ste sa mali zabudnúť na vytrhávanie si vlasov kvôli stresu. Vždy, keď to pôjde ťažko, nechajte si zájsť chuť na sladkosti. Keď je organizmus v strese, zvýši sa hladina stresového hormónu – kortizolu. Kortizol je známy tým, že pri vysokej hladine spúšťa pocit hladu. Špeciálne sa vyhnite rafinovaným druhom pokrmov s vysokým obsahom sacharidov a rastlinných tukov.

Obmedzenie kalórií pri chudnutí je výrazným rušivým faktorom, produkujúcim stres. Budete sa cítiť rozrušený v dôsledku neustáleho hladu a nespokojnosti s priebehom diéty.

Riešenie: Vypracujte si efektívny plán pre riadenie vášho stresu, ktorý bude sústredený na cvičenie a regeneráciu, spánok, zábavu a na niektoré aktivity, ktoré uvoľnia aj váš mozog. Meditácia alebo dychové cvičenia nič nepokazia.

Diéta spomaľuje metabolizmus, a to na dlhý čas

Poznáme tri dôvody, prečo diéta vedie k pomalšiemu spaľovaniu kalórií:

1) Proces odburávania a spaľovania kalórií je nazývaný termický efekt potravy. Napríklad produkciou tepla a trávením spálime až 25% kalórií z prijatého čistého proteínu. Keď držíte diétu a konzumujete menej jedla, termický efekt tela sa zníži a vaše telo bude spaľovať menej kalórií. Ak ide o krátkodobý efekt, kompenzovať ho môžeme zvýšením množstva proteínov a  vlákniny v strave. Len málokto v diéte to však splní.

2) Ak znížite denný príjem kalórií pod 1200, organizmus spomalí svoj metabolizmus, aby uchoval zásoby energie, čo bude mať za následok menší objem spálených kalórií. Táto skutočnosť bude mať negatívny dopad na metabolizmus. Znovu získate tukové zásoby, ktoré ste predtým stratili. To je prirodzený obranných mechanizmus organizmu pred hladovaním – robiť si zásoby a neplytvať. Vo väčšine prípadov po diéte ľudia priberú viac, ako vážili na začiatku. Takisto dochádza k porušeniu rovnováhy metabolických a stresových hormónov, ktoré ďalej zvýrazňujú tento problém.

3) Diéta vedie k  poklesu objemu svalovej hmoty, pretože znižuje množstvo kalórií, ktoré vaše telo spáli každý deň. To je to najhoršie, čo sa pri chudnutí môže stať. Svaly spaľujú tuk, preto by pri chudnutí malo byť zachovanie svalov na prvom mieste. A to pri kalorickom deficite tak ľahko nepôjde. Pamätajte – menej svalov, pomalšie chudnutie.

Riešenie: Začnite silový tréningový program a zvoľte si diétu s vysokým obsahom proteínov, aby ste si udržali svalovú hmotu.

Diéta nie je dlhodobo udržateľná

Diétu jednoducho nie je možné udržať celý život. Ak sa jedného dňa po ukončení diéty vrátite k pôvodnému spôsobu života, znovu získate stratené kilá a navyše si tým navodíte hormonálne zmeny, z ktorých sa telo nevylieči. Tento stav sa nazýva hmotnostný cyklus (ak chcete – jojo efekt) a je pričastou realitou v našom živote.

Riešenie: Ak sa nedokážete „dokopať“ k silovému tréningu, jednoducho si nájdite akúkoľvek aktivitu, ktorá vás bude baviť, a vykonávajte ju čo najdlhšie. Rovnaké riešenie platí aj pre stravovanie. Ak nenávidíte jedlo, ktoré jete, nájdite si iný spôsob ako si jedlo vychutnať tak, aby nedochádzalo k nutkaniu znovu sa prejesť.

Komentáre

Related posts

Leave a Comment