Pečeň: naozajstná superpotravina

Pečeň na cibuľke

Našou základnou a zakorenenou vedomosťou o zdravej strave je, že mikroživiny (vitamíny, minerály a stopové prvky) sa nachádzajú najhojnejšie v ovocí a zelenine. Aj keď je pravdou, že čerstvá zelenina i ovocie sú plné živín, ich obsah ani zďaleka nesiaha na množstvo živín, ktoré nájdeme v superpotravine zo živočíšnej ríše – pečeni. Aj ďalšie vnútorné orgány patria k potravinám s veľmi dobrým obsahom živín, no v rebríčku potravín podľa hustoty mikronutrientov kraľuje s náskokom pečeň.

V tabuľke nájdete zoznam živín, ktoré sa nachádzajú v jablkách, mrkve, červenom mäse a hovädzej pečeni. Všimnite si, že každá živina v červenom mäse, okrem vitamínu C, je zastúpená viac než v jablkách či mrkve, a úplne každá živina je najviac zastúpená v hovädzej pečeni. Vo všeobecnosti je výživová hodnota orgánov desať- až stonásobne vyššia než v mäse samotnom. Treba si však uvedomiť, že aj ovocie a zelenina sú v strave dôležité pre nenahraditeľný obsah fytonutrientov, polyfenolov a antioxidantov, ktoré sa vo väčšej koncentrácii v mäse ani orgánoch nenachádzajú.

Možno vás prekvapí, že v niektorých tradičných kultúrach, napríklad u domorodých amerických Indiánov, sa zo živočíchov konzumovali len vnútornosti a orgány. Svaly a mäso, ktoré sú dnes vo väčšine zastúpené v našej živočíšnej strave, boli skôr určené pre psov.

Rozšírenou námietkou voči konzumácii pečene je jej obsah škodlivých látok, ktoré sa v organizme ukladajú v pečeni. Aj keď je pravda, že úlohou pečene je neutralizovať toxíny (lieky, chemické prísady, jedy), v pečeni sa toxíny neuskladňujú. Látky, ktoré telo nedokáže eliminovať, sa ukladajú v tukových tkanivách a nervovom systéme. Na druhej strane je pečeň miestom, kde sa ukladajú dôležité a prospešné živiny (vitamíny A, D, E, K, B12, kyselina listová, meď či železo). Tieto živiny poskytujú telu nástroje na to, aby sa zbavilo škodlivých látok.









Dôležité je tiež sledovať pôvod mäsa a vnútorností – orgánov. Preferujte organický pôvod, bez hormónov či antibiotík. Produkty živočíchov, ktoré boli chované v prírodných podmienkach, majú výživovú hodnotu oveľa vyššiu, než ich náprotivky z komerčných veľkochovov. Konkrétne ich mäso môže obsahovať až 4-krát viac Omega 3 mastných kyselín, no napríklad vajcia z organického chovu majú obsah Omega 3 až 19-krát vyšší než vajcia sliepok z chovu pre supermarkety. Kúpou lokálnych organických produktov robíte aj službu regionálnej ekonomike.

Jablká (100 g) Mrkva (100 g) Červené mäso (100 g) Hovädzia pečeň (100 g)
Vápnik 3.0 mg 3.3 mg 11.0 mg 11.0 mg
Fosfor 6.0 mg 31.0 mg 140.0 mg 476.0 mg
Horčík 4.8 mg 6.2 mg 15.0 mg 18.0 mg
Draslík 139.0 mg 222.0 mg 370.0 mg 380.0 mg
Železo .1 mg .6 mg 3.3 mg 8.8 mg
Zinok .05 mg .3 mg 4.4 mg 4.0 mg
Meď .04 mg .08 mg .18 mg 12.0 mg
Vitamín A 40 IU 53,400 IU
Vitamín D Stopy 19 IU
Vitamín E .37 mg .11 mg 1.7 mg .63 mg
Vitamín C 7.0 mg 6.0 mg None 27.0 mg
Tiamín .03 mg .05 mg .05 mg .26 mg
Riboflavín .02 mg .05 mg .20 mg 4.19 mg
Niacín .10 mg .60 mg 4.0 mg 16.5 mg
Kyselina pantoténová .11 mg .19 mg .42 mg 8.8 mg
Vitamín B6 .03 mg .10 mg .07 mg .73 mg
Kyselina listová 8.0 mcg 24.0 mcg 4.0 mcg 145.0 mcg
Biotín .42 mcg 2.08 mcg 96.0 mcg
Vitamín B12 1.84 mcg 111.3 mcg

Zdroj: Chris Kresser – Liver: nature’s most potent superfood

Komentáre

Related posts

Leave a Comment