Päť ašpirantov na najhoršie výživové odporúčanie všetkých čias

História výživových rád je plná nezmyslov. Ľuďom odporúčali jesť či nejesť kadečo, často aj v rozpore so zdravým rozumom. Niektoré z nasledujúcich odporúčaní sú nie len zbytočné, ale aj potenciálne škodlivé. A čo je najhoršie, veľa takýchto rád sa dá nájsť aj dnes, dokonca aj v nových knihách. Pozrite sa spolu s nami na 5 ašpirantov na najhoršie výživové odporúčanie v histórii.

Z vajec jedzte len bielka

Vajcia patria k najvýživnejším potravinám na našej planéte. Veď živiny vo vajciach obsahujú všetko potrebné na to, aby sa z jednej oplodnenej bunky stalo celé malé kuriatko. No jedén problém sa našiel – žĺtka obsahujú veľa cholesterolu.

Keďže sú žĺtka bohaté na cholesterol, ľudia dlho verili, že ich konzumácia zvyšuje cholesterol v našej krvi. Preto mainstreamový odborníci na výživu často odporúčali (a dodnes, žiaľ, odporúčajú) zjesť najviac 2 či 3 celé vajcia týždenne. Prípadne, čo nám radili ešte častejšie, zjesť z vajec len bielok a žĺtok VYHODIŤ.

A to je to najhoršie, čo sa dá spraviť. Žĺtok totiž obsahuje väčšinu živín. Bielok sa skladá prevažne iba z bielkovín.









Mnoho štúdií už preskúmalo vplyv konzumácie celých vajec na krvný cholesterol. Až u 70% ľudí vajcia žiaden vplyv na cholesterol nemajú (1). U zvyšných 30% vaječný žĺtok zvyšuje hladinu HDL („dobrého“) cholesterolu a mení malé častice LDL cholesterolu na neškodné väčšie častice (2, 3, 4).

Iné štúdie, niektoré s rozsahom až stoviek tisícov ľudí, sledovali súvislosť medzi konzumáciou vajec a ochoreniami srdca. Výsledok? Žiadna asociácia (5, 6, 7).

Navyše, nesmieme zabúdať na to, že vajcia majú veľa úžasných benefitov:
– sú plné kvalitných bielkovín, zdravých tukov, vitamínov, minerálov a antioxidantov (8)
– majú vysoký obsah cholínu, živiny pre mozog, ktorej dostatok neprijíma až 90% ľudí (9)
– obsahujú luteín a zeaxantín, silné antioxidanty, ktoré ochraňujú zrak a znižujú riziko ochorení očí (10, 11, 12)

Vajcia tiež patria k potravinám, ktoré nám pomáhajú chudnúť. Výmena raňajkového pečiva za vajcia zvyšuje zasýtenie a umožní nám počas dňa zjesť menej a teda aj ľahšie schudnúť (13, 14).

Nadôvažok, vajcia sú lacné, ľahko sa pripravujú a dobre chutia. Vďaka tomu sú celé vajcia prírodnou superpotravinou. Vyhadzovať ich žĺtky je to najhoršie, čo môžete urobiť.

Naša strava by mala byť nízkotučná a vysokosacharidová

Univerzálna rada vylúčiť zo stravy tuky nebola nikdy založená na skutočnej a nezaujatej vede.

Počiatok nízkotučného šialenstva sa datuje do 50. tych rokov. Vtedy vznikla zmanipulovaná štúdia Ancela Keysa, niekoľkých zle navrhnutých pozorovacích štúdií, experimenty na zvieratách a niekoľkých zle interpretovaných výsledkov.

Aj keď v čase nízkotučnej propagandy neexistoval žiaden dôkaz o nezdravom vplyve nasýteného tuku na zdravie srdca (a stále neexistuje), niektorí odborníci boli presvedčení, že je škodlivý a nízkotučná diéta ochráni srdce. To sa stalo aj oficiálnou pozíciou vlády a zdravotných organizácií na desaťročia. A za rovnaký čas sa obezita a cukrovka II. typu rozšírili do epidemických rozmerov.

Odvtedy sa už uskutočnilou množstvo štúdií na tému nízkotučných diét. Najväčšej a najdrahšej v histórii – The Women’s Health Initiative – sa zúčastnilo takmer 50 tisíc žien. V jednej skupine ženy jedli nízkotučné jedlá, v druhej skupine pokračovali v klasickej západnej strave.

Po ôsmich rokoch bol priemerný rozdiel vo váhe medzi účastníčkami len 400 gramov (15, 16, 17, 18). Nízkotučná strava nijak neznížila riziko ochorení srdca či rakoviny.

Mnoho ďalších štúdií dospelo k rovnakým výsledkom. No napriek tomu je stále nízkotučná strava odporúčaná väčšinou klasických výživových odborníkov a aj oficiálnymi odporúčaniami štátnych inštitúcií (19, 20).

Pravdou je, že nízkotučné diéty majú mizerné výsledky. V takmer každom porovnaní s inými diétami v štúdiách nízkotučná diéta prehráva (21, 22).

Pozoruhodné je, že aj diabetikom lekári odporúčajú nízkotučnú stravu. Z biochemického hľadiska však ide o nezmyselné odporúčanie. Sacharidy zvyšujú hladinu krvného cukru. Kvôli tomu sú diabetici závislí od liekov na zníženie hladiny cukru v krvi (23).

Hoci zdraví ľudia dokážu fungovať aj na nízkotučnej strave, takáto diéta je pre ľudí s obezitou, metabolickým syndrómom či cukrovkou veľmi nešťastná a môže mať katastrofické následky.

Viacero štúdií ukázalo, že nízkotučná strava môže zhoršovať niektoré kľúčové rizikové faktory metabolického syndrómu či ochorení srdca. Takáto diéta zvyšuje hladinu triacylglycerolov, znižuje množstvo HDL cholesterolu a zväčšuje počet častíc LDL cholesterolu (24, 25, 26, 27, 28, 29).

Kalória ako kalória

Primárne zameranie sa na kalórie je jednou z najväčších chýb v histórii výživy. Je totiž len mýtom, že najdôležitejšia je pri potravinách práve ich kalorická hodnota, a nie zdroj kalórií.

Pravdou je, že kalórie sú dôležité, ale to neznamená, že ich potrebujeme počítať. Ľudia boli vo svojej najlepšej forme dávno predtým, ako sa vôbec naučili, čo je kalória.

Dôležité je uvedomiť si, že rôzne jedlá majú rôzne vplyvy na naše hormóny a mozgové centrá, ktoré ovládajú čo, kedy a koľko zjeme. A tiež aj to, koľko spálime (30, 31).

Tu sú dva príklady, prečo nie je kalória ako kalória:

Bielkoviny: Vysokobielkovinová diéta môže metabolizmus zrýchliť o 80 až 100 kalórií za deň a výrazne zredukovať chuť do jedla. Kalórie z bielkovín majú iný vplyv ako kalórie zo sacharidov či tuku (32, 33, 34).

Sýtosť: Mnoho štúdií ukázalo, že rôzne jedlá majú rôzny vplyv na naše zasýtenie. Aby sme sa cítili plní po jedení vajec či zemiakov, stačí nám zjesť oveľa menej kalórií ako pri jedení zmrzliny či šišiek (35).

Polynenasýtené rastlinné oleje sú v kuchyni najlepšie

Roky sme počúvali, že rastlinné oleje sú lepšie ako iné oleje, lebo sú bohaté na polynenasýtené tuky. Tieto oleje, vrátane sójového, kukuričného či repkového, v niektorých štúdiách totiž dokázali znížiť hladinu cholesterolu.

Nanešťastie, ak olej dokáže znížiť cholesterol, ešte to neznamená, že dokáže aj ochrániť srdce pre ochorením. Cholesterol je rizikový faktor, no dôležitejšie sú výsledky, teda počet infarktov či úmrtí na ochorenia srdca. Existuje totiž množstvo štúdií, ktoré ukázali, že rastlinné oleje zvyšujú riziko ochorení srdca (36, 37).

Tieto oleje sú však škodlivé aj z iných dôvodov.

Sú plné polynenasýtených tukov, no väčšiny týchto tukov sú omega-6 mastné kyseliny. Ľudia musia prijímať omega-3 a omega-6 mastné kyseliny v istom pomere. Tento pomer je momentálne kvôli rastlinným olejom veľmi nepriaznivý (38).

Keď má strava prebytok omega-6 tukov a nedostatok omega-3 tukov, prispieva to k zvýšenému počtu zápalov v tele. A zápaly sú hnacím motorom pre takmer všetky chronické ochorenia západnej civilizácie (39, 40). Omega-6 mastné kyseliny sa dostávajú do bunkových membrán, kde reagujú s kyslíkom a štartujú tvorbu voľných radikálov, ktoré poškodzujú dôležité molekuly, napríklad bielkoviny či DNA (41, 42).

Čo nám v reklamách nepovedia je tiež fakt, že rastlinné oleje sú priemyselne spracovávané (najmä teplom a chemickými rozpúšťadlami), preto majú vysoký podiel transmastných tukov. V jednej zo štúdií olejov na americkom trhu výskumníci zistili, že repkový či sójový olej obsahujú 0,56 až 4,2% nebezpečných transmastných tukov (43).

A ak vám niekto radí používať rastlinné oleje pri varení, odporúča vám nezmysel. Polynenasýtené tuky sú senzitívne na teplo a ľahko sa pri varení znehodnocujú (44).

Maslo vymeňte za margarín

Mainstreamová výživa narobila veľa neplechy. No zrejme najhorším odporúčaním, ktoré sa kedy zrodilo, bolo vymeniť maslo za margarín.

Stačí sa pozrieť na zloženie margarínu – to nie je potravina, ale kombinácia chemikálií, ktoré vyzerajú a chutia ako jedlo. Margarín zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, rovnako ako rastlinné oleje, z ktorých je vyrobený (45).

Štúdie tvrdia, že chemicky spracované tuky a oleje zvyšujú riziko ochorení srdca, preto by dávalo zmysel sa im vyhýbať (46, 47). Teda ak si chceme zachovať srdce zdravé. No aj dnes si môžeme u „doktorov“ prečítať, že ak chceme pre svoje srdiečko niečo urobiť, máme vymeniť prírodné maslo za laboratórny margarín…

Zdroj: https://authoritynutrition.com/5-contenders-for-the-worst-diet-advice-ever/

Komentáre

Related posts