Obyčajné, omega-3 či BIO vajcia. Čím sa vlastne líšia?

Omega-3 vajcia vs. obyčajné vajcia

O vajciach sme už toho napísali dosť. Najmä to, že sú skutočnou superpotravinou a nie je nič zlé na tom dať si ich zopár na raňajky. Hoci aj každý deň.

Nutričné hodnoty sa však medzi rôznymi druhmi vajec môžu výrazne líšiť.

Nenechajte sa zmiasť označeniami

Existuje viacero typov vajec, líšiacich sa tým, z akého prostredia pochádzajú.Ich pomenovanie však môže byť mätúce.

Čo majú všetky vajcia spoločné je, že pochádzajú zo sliepok. Líšia sa v tom, v akých podmienkach žila sliepka, ktorá ich vyprodukovala.

Obyčajné vajcia – kúpite v každom supermarkete. Ich autorky žijú vo veľkých halách, bez svetiel, s mizernou ventiláciou, natlačené v malých klietkach. Denné svetlo nepoznajú, žerú len obilniny, zmiešané s vitamínmi, minerálmi, antibiotikami a hormónmi

Organické (BIO) vajcia – sliepky neboli vystavené antibiotikám ani hormónom a žrali organickú (BIO) stravu. Rovnako to však môže byť obilie. Takisto BIO vajcia nehovoria nič o tom, že by sliepky mali prístup do vonkajšieho sveta

Vajcia pasúcich sa sliepok – sliepky mohli voľne brázdiť polia a lúky, žrať hmyz a rastliny (prirodzenú potravu), no rovnako mohli byť dokrmované obilninami

Omega-3 obohatené vajcia – v zásade ide o obyčajné vajcia, akurát sliepky mali v strave aj doplnky s vysokým obsahom omega-3, napríklad ľan. Takisto mohli, no nemuseli, tráviť čas pod skutočnou oblohou

Obyčajné vs. omega-3 vajcia

Jedna zo štúdií porovnávala tri typy vajec: obyčajné, organické (BIO) a omega-3 obohatené:

1. Omega-3 vajcia mali o 39% menej kyseliny arachidonovej (omega-6 kyselina, ktorá spôsobuje zápaly) než obyčajné vajcia

2. Omega-3 vajcia mali 5-násobne vyšší obsah omega-3 mastných kyselín než bežné vajcia

3. Medzi organickými (BIO) vajciami a obyčajnými vajciami je len veľmi malý nutričný rozdiel

Je jasné, že sliepky, ktorých strava bola bohatá na omega-3, kládli vajcia oveľa bohatšie na omega-3 než sliepky chované najmasovejším spôsobom. To je dobré mať na pamäti, keďže väčšine populácie v strave chýba práve dostatok omega-3 mastných kyselín.

Obyčajné vajcia vs. vajcia pasúcich sa sliepok

Časopis Mother Earth News v roku 2007 testoval nutričné hodnoty vajec, pochádzajúcich zo 14 fariem, kde sa sliepky živia pasením. Výsledky potom porovnal s obyčajnými vajciami.

Vajcia od pasúcich sa sliepok boli výživnejšie vo všetkých testovaných kritériách – vitamín E, betakarotén, omega-3 mastné kyseliny, vitamín A, cholesterol a nasýtený tuk.

Ďalšie označenia vajec

Existujú aj ďalšie termíny, ktorými producenti označujú vajcia, napríklad „free range“ (voľný výbeh) či „z podstieľkového chovu“. Tieto vajcia môžu, no nemusia byť lepšie než obyčajné vajcia.

Voľný výbeh totiž môže znamenať aj malý „balkón“ na kuríne, v ktorom sliepka môže mať pocit, že je „von“.

Podstieľkový chov znamená len to, že sliepky nežijú v klietke. Stále to však môže byť malý, preplnený priestor.

Aké vajcia si vybrať?

Najlepšou voľbou sú vždy vajcia voľne pasúcich sa sliepok. Majú najlepšie nutričné hodnoty, keďže sliepky v tomto prípade behajú po čerstvom vzduchu a žerú svoju prirodzenú stravu.

Ak takéto vajcia nemôžete zohnať, druhou najlepšou voľbou sú vajcia s vyšším podielom omega-3. Ak nemáte k dispozícii ani tie, skúste aspoň vajcia z podstieľkového chovu.

Ak by ste však nakoniec predsa len skončili pri obyčajných, klietkových vajciach, nemusíte zúfať. Stále je to najvýživnejšie jedlo, ktoré môžete zohnať.

Zdroj: http://authoritynutrition.com/pastured-vs-omega-3-vs-conventional-eggs/

Komentáre

Related posts

Leave a Comment