Nie je tuk ako tuk: Môžu byť niektoré transmastné kyseliny zdravé?

Trans tuky (transmastné kyseliny) sú jednou z mála zložiek potravy, ktorá je všeobecne akceptovaná ako nezdravá. A je na to dobrý dôvod. Priemyselné trans tuky v margarínoch sú vytvárané pumpovaním molekúl vodíka do tekutého rastlinného oleja. Tým sa zmení chemická štruktúra oleja, ktorý je potom tuhý pri izbovej teplote.

Trans tuky sú škodlivé najmä preto, že zvyšujú celkový cholesterol, no pritom znižujú HDL (dobrý) cholesterol.  Ďalším rizikom ich konzumácie je, že trans tuky zvyšujú zápalovosť v organizme a sú spájané aj s aterosklerózou (1).

Možno vás prekvapí, že aj bežné potraviny z prírody obsahujú trans tuky. Dokonca aj potraviny v paleo strave. Mliečne tuky a mäso prežúvavcov obsahujú slušné množstvo transmastných kyselín. Kravy chované na pasienkoch majú dokonca viac trans tukov ako kravy kŕmené obilím. A aj taká lahôdka ako stejk môže obsahovať 2 až 6 gramov trans tukov v 100 gramoch celkového tuku (2).

Zástancovia margarínu využívajú tieto trans tuky na obhajobu konzumácie margarínov – veď keď sú trans tuky aj v mlieku či masle, prečo by mali škodiť v margaríne? Alebo sa snáď máme vyhýbať mäsu pasúcich sa zvierat a mliečnym výrobkom, ak sa nechcem báť o zdravie?









To v žiadnom prípade.

Prirodzene sa vyskytujúce trans tuky u prežúvavcov nie sú totiž nášmu zdraviu nijak škodlivé. Dokonca môžu pomôcť znížiť riziko vzniku chronických ochorení.

Maslo vs. margarín: Uhádnete, ktorej potravine dávajú prednosť mravce?

CLA: čím sa líši od priemyselných trans tukov?

Prirodzene sa vyskytujúce trans tuky sú vytvárané baktériami, ktoré sa nachádzajú v bachore prežúvavcov (kravy, ovce). Keď prežúvavce žerú trávu, tieto baktérie ju trávia a formujú pritom kyselinu trans-rumenovú a kyselinu trans-vakcenovú procesom biohydrogenácie polynenasýtených tukov, ktoré sa v tráve nachádzajú.

Konjugovaná kyselina linoleová (CLA), je trans-rumenová kyselina, ktorá sa nachádza v mäse pasúcich sa zvierat a mliečnych výrobkoch. V menšom množstve aj v mäse zvierat kŕmených obilninami. Vytvára ju aj naše telo, konverziou trans-vakcenovej kyseliny z rovnakých živočíšnych produktov.

Priemyselné trans tuky majú mierne odlišné chemické štruktúry než trans tuky v mäse a masle. Konkrétne majú dvojitú uhlíkovú väzbu umiestnenú na inom mieste v reťazci. CLA tiež obsahuje obe väzby, aj cis-, aj trans-, zatiaľ čo priemyselné trans tuky majú len trans- väzby. Ale práve tieto maličké rozdiely v štruktúre vedú k úplne odlišnému vplyvu týchto tukov na naše telo, čo už potvrdilo množstvo klinických a epidemiologických štúdií (3).

Kým priemyselné trans tuky zvyšujú riziko ochorení srdca, rakoviny a obezity, CLA a ďalšie prírodné trans tuky rovnaké riziká znižujú.

Zdravotné benefity CLA

Hlavným rozdielom medzi CLA a priemyselnými trans tukmi je ich vplyv na ochorenia srdca a aterosklerózu. Vedci vykonali niekoľko klinických a epidemiologických štúdií, ktorých meta-analýza naznačuje, že prírodne sa vyskytujúce trans tuky živočíšnych produktov nie sú asociované so zvýšeným rizikom srdcových chorôb (4) . Tieto štúdie vo všeobecnosti buď ukázali inverznú asociáciu (nepriamu úmernosť), alebo žiadnu asociáciu (5).

Hoci výskum na ľuďoch zatial nie je dostatočne rozsiahly, štúdie naznačujú, že mliečne produkty a mäso pasúcich sa zvierat (bohaté na CLA a vitamín K2), môžu byť najlepšími potravinami na ochranu pred infarktom.

CLA môže tiež pomôcť s prevenciou i liečbou cukrovky II. typu, či dokonca znížiť riziko rakoviny (67, 8, 9, 10, 11, 12, 1314151617).

Možno ste si všimli aj to, že CLA suplementy sú predávané ako pomôcka pri chudnutí. Výskum naznačuje, že CLA môže skutočne podporiť chudnutie, najmä u ľudí s nadváhou či obezitou (18). V niekoľkých štúdiách suplementácia CLA pomohla zvýšiť množstvo beztukovej hmoty, zredukovať množstvo tuku a zlepšiť tak telesnú stavbu ľudí s nadváhou (192021). Odborníci predpokladajú, že CLA zvyšuje rozklad uloženého tuku v našom tele a zmenšuje tak tukové zásoby. Takáto redukcia je však veľmi malá, preto CLA nemôže byť žiadnym zázračným suplementom na chudnutie. Zároveň však pri chudnutí neuškodí.

Prírodné zdroje CLA

Ako sme už spomínali, najlepšími zdrojmi sú mäso a mlieko pasených zvierat. Hovädzí dobytok, ktorý bol počas života kŕmený výlučne trávou, má vo svojich produktoch 3- až 5-krát vyšší podiel CLA ako dobytok chovaný na obilninách (22). A keďže je CLA tuk, najlepšie je vyberať si tučnejšie kúsky mäsa, špik z kostí, tučné mliečne výrobky (maslo, plnotučné mlieko, syr).

Zdroj: https://chriskresser.com/can-some-trans-fats-be-healthy/

Komentáre

Related posts