Nie je to len kofeín. Štyri stimulanty v čaji

Káva vs. čaj

V čaji nájdeme štyri substancie, ktoré sú schopné prekonať bariéru krv-mozog a poskytnúť organizmu stimulujúci efekt. Najznámejším je starý dobrý kofeín, ktorý nájdeme aj v káve a kolových nápojoch. Ďalšie dve látky sú príbuznými kofeínu – teobromín a teofylín. A nakoniec čaj obsahuje unikátnu aminokyselinu l-teanín, ktorá má na náš mozog zaujímavé účinky.

Čaj a káva nás stimulujú rôzne

Rovnako ako káva, aj čaj obsahuje kofeín a stimuluje tak náš mozog; povaha týchto stimulácií je však odlišná. Kým po káve môžu niektorí z nás cítiť kofeínové „nakopnutie“ a množstvo energie, no pre zmenu nedostatočnú sústredenosť, čaj obsahuje aj ďalšie synergicky pôsobiace stimulanty, hoci jeho obsah kofeínu je nižší.

Kofeín – najrozšírenejšia psychoaktívna droga

Káva – najsilnejší zdroj kofeínu (až do 300 mg v šálke) – je zhodou náhod tiež najsilnejším zdrojom antioxidantov v našej západnej strave. Vďaka tomu je často spájaná s radom zdravotných benefitov. Druhým najlepším zdrojom kofeínu je čaj, ktorý v závislosti od odrody obsahuje rôzne množstvá kofeínu (do 60 mg v šálke). Kofeín stimuluje nervovú sústavu, zvyšuje pohotovosť a redukuje ospalosť. Mechanizmov, ktorým to kofeín robí, je viac. Hlavným je schopnosť blokovať neurotranzmiter adenozín v niektorých mozgových synapsách, čím spôsobuje stimulujúci efekt. Množstvo adenozínu sa v mozgu počas dňa zvyšuje a vytvára „spánkový tlak“. Čím viac adenozínu v mozgu máme, tým sme ospalejší. A kofeín čiastočne efekt adenozínu eliminuje.

Teofylín a teobromín

Oba alkaloidy sú príbuznými kofeínu a spoločne patria do triedy organických zlúčenín s názvom xantíny.









Teofylín uvoľňuje hladké svalstvo dýchacích ciest, čím uľahčujú dýchanie a stimulujú súčasne frekvenciu aj silu kontrakcií srdca.

Teobrobmín tiež stimuluje srdce, ale má aj mierny diuretický účinok a zlepšuje tok krvi v tele, čím vedie k redukcii krvného tlaku.

Dobrým zdrojom teofylínu aj teobromínu je aj kakao. Množstvo alkaloidov je v šálke čaju nízke, takže efekt oboch látok je pri nízkom objeme vypitého čaju zanedbateľný. Čast kofeínu, ktorý skonzumujeme, sa v tele taktiež prirodzene metabolizuje na teobromín a teofylín, čím hladinu týchto metabolitov kofeínu zvyšujeme aj pri pití kávy.

L-teanín – psychoaktívna aminokyselina s unikátnymi vlastnosťami

Posledná látka je zo všetkých štyroch spomínaných najzaujímavejšia. L-teanín sa nachádza najmä v čajovníku (Camellia sinensis). U ľudí l-teanín zvyšuje tvorbu mozgových alfa vĺn, ktoré sú spájané s uvoľňovaním napätia. To je zrejme hlavný dôvod, prečo čaj poskytuje odlišný druh stimulácie ako káva. L-teanín ovplyvňuje mozgové neurotranzmitery v mozgu podobne ako GABA a dopamín.

Niektoré štúdie naznačujú, že l-teanín, najmä v kombinácii s kofeínom, môže zlepšiť našu pozornosť a kognitívne funkcie (štúdia, štúdia).

Je teda lepšia káva alebo čaj?

Čaj môže byť skvelou alternatívou pre tých, ktorým nevyhovuje vysoké množstvo kofeínu v káve. Vďaka efektu l-teanínu na generovanie alfa vĺn môže byť čaj lepšou voľbou než káva v prípade, že sa potrebujete koncentrovať dlhšiu dobu.

Vďaka vyššiemu obsahu kofeínu je však káva lepším „nakopávačom“ a poskytne väčšiu motiváciu pustiť sa do práce.

Zdroj: http://authoritynutrition.com/stimulants-in-tea/

Komentáre

Related posts

Leave a Comment