Neviete sa zbaviť cukru? Skúste týchto desať jednoduchých zásad

Zbavte sa spracovaných potravín
Poznáte potraviny, ktoré sú už v obchode pekne zabalené a pripravené na zjedenie? S takmer stopercentnou istotou obsahujú pridaný cukor. Prvou líniou obrany pred cukrom by teda malo byť vynechanie všetkých spracovaných potravín, polotovarov a pekne zabalených hotových jedál. Vyberajte si radšej lepšie potraviny: organické mäso, mliečne výrobky, ryby, orechy, semená, fazule, zeleninu, ovocie…

Čítajte etikety
Ak sa z nejakého dôvodou nemôžete úplne rozlúčiť s balenými potravinami, venujte pri ich kúpe pozornosť etikete. Vyvarujte sa tým potravinám, ktoré v zložení uvádzajú rôzne inkarnácie cukru: vysokofruktózový kukuričný sirup, kukuričný sirup, cviklový cukor, sirup z hnedej ryže, agáve, med, molasa, hnedý cukor, koncentrát ovocnej šťavy…

Začnite obmedzením cukru na 20 gramov denne
Ak si život bez cukru v tejto chvíli neviete predstaviť a desí vás myšlienka, že začnete jesť len mäso a zeleninu, skúste cukor najskôr obmedziť. Pre začiatok na 20 gramov denne. Veľmi rýchlo zistíte, že dosiahnuť toto množstvo nie je problémom ani pri „zdravých“ cereálnych raňajkách.

Vyhnite sa všetkým sladeným nápojom
Ľadové čaje, bublinkové ochutené nápoje, energetické drinky, športové nápoje… Všetky tieto cukrom nabité nápoje sú priamo spájané s nadváhou a cukrovkou. Tekutý cukor sa totiž na tuk mení najrýchlejšie a najvýraznejšie narúša inzulínovú senzitivitu.









Ovocný džús? Radšej nie
Väčšina ovocných džúsov obsahuje veľké množstvo pridaného cukru. Aj keď výrobcovia deklarujú 100% ovocné šťavy, vo väčšine prípadov sú tieto šťavy zbavené vlákniny a cukor v nich tak telo využíva rovnako ako cukor v sladených nápojoch.

Minimalizujte príjem fruktózy
Ušetrite si svoj fruktózový limit radšej na ovocie a zeleninu než na lacné sladené nápoje a potraviny. Ovocie a zelenina sú bohaté na vlákninu, vitamíny a antioxidanty, čo z nich robí dôležitú súčasť vašej stravy. Nízky obsah fruktózy má napríklad väčšina bobuľovín, nektarinky, grepfruit, avokádo či paradajky. Naopak, na fruktózu sú bohaté banány, jablká a hrušky.

Neslaďte nápoje či jedlá
Pijete čaj alebo kávu s cukrom? Pridávate si cukor do jedál? Jednoduchá rada – prestaňte s tým. Chýbajúcu sladkú chuť môžete nahradiť stéviou. Niekedy postačí počkať – po pártýždňovej cukrovej „abstinencii“ bude prirodzene sladká chuť jedál a nápojov výraznejšia.

Zmierte sa s tým, že neexistuje zdravý cukor
Myšlienka „zdravého cukru“ je mýtus. Napríklad taký sirup z agáve je často prehlasovaný za zdravú alternatívu cukru, no pravda je taká, že patrí k najnezdravejším sladidlám. Obsahuje viac fruktózy ako vysokofruktózový kukuričný sirup (až 88%).

Strážte si príjem sacharidov
Aj zelenina, ovocie, mliečne výrobky či obilniny obsahujú prirodzene sa vyskytujúce sacharidy, ktoré sa v tele menia na cukor (glukózu). Keď sa vám podarí popasovať sa s pridaným cukrom v strave, začnite si nenápadne všímať aj celkové množstvo prijatých sacharidov. Pre začiatok postačí čítať si pozorne zloženia potravín, aby ste zistili, koľko cukru konzumujete a ako to ovplyvňuje vašu hladinu inzulínu. Čoskoro si všimnete, že obilniny majú oveľa väčší podiel sacharidov ako napríklad listová zelenina.

Užívajte si stéviu s mierou
Stévia je prírodne bezkalorické sladidlo. Metabolizuje sa v obličkách a pečeni a narozdiel od iných sladidiel, ktoré spôsobujú vylučovanie inzulínu, stévia zlepšuje toleranciu organizmu na cukor. To z nej robí skvelý nástroj pre každého, kto sa vyhýba cukru. Vyvarujte sa však veľkým dávkam – dlhodobá konzumácia stévie zatiaľ nebola žiadnou štúdiou bezpečne „schválená“.

Zdroj: http://poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/1364/Sugar_Detox_Ten_Undemanding_Steps_To_Eat_Less_Suga.aspx

Komentáre

Related posts

Leave a Comment