Nevážite sa každý deň? Možno robíte chybu

Každý štvrtý muž a každá tretia žena sa práve snažia schudnúť. Počet obéznych ľudí rastie nepretržite už viac než tri dekády a priemerný dospelý človek priberie v priebehu roka jeden kilogram.

Preto sa štúdie čoraz častejšie zameriavajú na príčinu a riešenie tohto problému. Najnovšie to vyzerá tak, že denné váženie sa môže byť silným nástrojom v boji s nadbytočnými kilogramami. To je však v rozpore s rozšíreným tvrdením, že denné váženie spôsobuje zhoršenie psychického zdravia, či dokonca poruchy príjmu potravy.

Čomu teda veriť? Nasledjúci článok sa pokúsi vysvetliť, prečo nie je na škodu začať sa vážiť každý deň.

Vážte sa denne a schudnite viac

Jednoduchý úkon odváženia sa na váhy má možno priveľa pozornosti a už roky spôsobuje kontroverzie. Niektorí ľudia dokonca vyhodili svoje váhy, lebo ide o zavádzajúci nástroj, ktorý zhoršuje sebavedomie a môže zapríčiniť poruchy príjmu potravy.

Nedávne štúdie sa však zhodujú na tom, že denné váženie je spojené s väčším úbytkom hmotnosti. V jednej zo štúdií schudli účastníci, ktorí sa vážili denne, o šesť kilogramov viac než tí účastníci, ktorí sa vážili zriedkavejšie. Navyše, tí, ktorí sa odvážil každý deň, mali tendenciu lepšie zvládať chudnutie, ľahšie znášali obmedzenia v diéte a menej často jedli impulzívne.

V inej štúdii napríklad účastníci, ktorí sa vážili denne, zjedli v priemere za 24 hodín o 347 kalórií menej než tí, ktorí sa nevážili. Po šiestich mesiacoch bol úbytok na váhe pri tejto skupine desaťkrát väčší než pri kontrolnej skupine.

Denné váženie môže motivovať a zlepšiť sebaovládanie

Mať prehľad o svojej hmotnosti je kľúčovým faktorom pri chudnutí. Aj uvedomenie si toho, či chudnete alebo priberáte, je dôležité. Častejšie váženie je spojené s lepšou kontrolou hmotnosti, zatiaľ čo bez váženia zvykneme priberať.

Jedna štúdia odhalila, že ak sa nevážime, zvykneme toho zjesť viac a menej sa bránime jedlu. Váženie sa podporuje sebaovládanie a uvedomovanie si svojej hmotnosti a trendov chudnutia či priberania. Preto je denné váženie zvyčajne lepším pomocníkom pri chudnutí.

„Posledné tri dni len priberám, možno by som mal niečo obmedziť alebo robiť inak…“

Presné číslo na váhe pritom nemusí byť dôležité. Monitorovanie progresu chudnutia vás môže motivovať do ďalšej práce a zlepšuje tiež sebaovládanie pri jedení. Keď si udržujte prehľad o svojej hmotnosti, môžete rýchlo reagovať na výkyvy v progrese a urobiť nutné úpravy, aby ste dosiahli svoj cieľ.

Keďže väčšina ľudí dokáže urobiť z váženia sa denný zvyk, ochota adaptovať sa je vysoká. Ide len o maličký prídavok do dennej rutiny, ktorý však môže mať veľké benefity.

Denné váženie udrží kilá na uzde

Časté váženia sa je skvelým spôsobom prevencie priberania. Jedna zo štúdií zisťovala, ako veľmi frekvencia váženia sa môže predikovať zmenu hmotnosti po dvoch rokoch u dospelých ľudí. Štúdia zistila, že existuje viditeľné prepojenie medzi frekvenciou váženia sa a priberaním. Pri jedincoch s normálnou hmotnosťou viedlo denné váženie sa k miernemu úbytku hmotnosti, zatiaľ čo tie subjekty, ktoré sa vážili raz za mesiac, v priemere pribrali 2 kilogrami.

Najväčší rozdiel sa ale dal nájsť o ľudí s nadváhou. Tí, ktorí sa vážili denne, schudli viac ako štyri kilogramy, kým pri mesačnom vážení sa výskumníci pozorovali nárast hmotnosti, v priemere o jeden kilogram.

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 1)
Iná štúdia prišla k rovnakému záveru. Váženie sa je teda výrazný prediktor priberania v dlhodobom horizonte. Hlavným dôvodom vysokej efektivite váženia je, že konzistentná kontrola hmotnosti umožňuje zachytiť nárast váhy skôr, než eskaluje, a vykonať tak nápravné opatrenia, ktorých rozsah nie je drastický.

Denné váženie sa nie je zlé

Nie tak dávno dozadu sa časté váženie sa považovalo za škodlivé pre mentálne zdravie. Údajne má frekventované meranie hmotnosti negatívny vplyv na náladu a kontinuálne nás nutí uvedomovať si, že nie sme spokojní so svojim výzorom, čo môže vyústiť až do poruchy prijímania potravy.

A hoci to môže byť pravda u malej skupiny ľudí, väčšina štúdií opakovane prichádza k inému záveru. Dostupný výskum naznačuje, že jestvuje len veľmi málo dôkazov, ktoré by podporovali teóriu o škodlivosti váženia sa. Podľa štúdií totiž váženia sa častejšie zvyšuje spokojnosť s našim telom, nie znižuje.

Jestvuje však skupina ľudí, ktorá si môže pri dennom vážení sa vytvoriť negatívny obraz o svojom tele, znížiť si sebavedomie či vypestovať nesprávne návyky pri jedení. Ak sami na sebe pozorujete, že denné váženie sa zhoršuje vašu náladu alebo správanie sa pri jedle, mali by ste nájsť iné spôsoby, ako merať svoj progres.

Ako sa vážiť pre najlepšie výsledky?

Najlepším časom na postavenie sa na váhu je ráno, po návšteve toalety a predtým, než čokoľvek zjete alebo vypijete. Naša hmotnosť totiž počas dňa zvykne fluktovať. Najlepšie je vážiť sa každý deň v podobnom oblečení, teda neskresľovať umelo výsledok prehnaným oblečením.

Majte však na pamäti, že naša hmotnosť sa môžete deň odo dňa meniť kvôli viacerým faktorom, vrátane:
– toho, čo ste zjedli alebo vypili v predchádzajúci deň
– nadúvania alebo zadržiavania vody
– menštruačného cyklu
– vyprázdňovania

Preto je nevyhnutné vyhodnocovať trendy vývoja hmotnosti po dlhšom čase a nerobiť unáhlené závery po každom odvážení sa.

Na určenie hmotnosti postačí obyčajná váha. Existujú aj „premakané“ váhy, ktoré sa tvária, že dokážu odmerať aj podiel tuku a svalovej hmoty, no ich presnosť je otázna. Na internete tiež nájdete desiatky aplikácii, v ktorých môžete sledovať vývoj svojej hmotnosti.

Dá sa to aj bez váhy?

Dá. Napríklad krajčírsky meter môže byť užitočný nástroj, i keď s obmedzeniami.

Ak cvičíte a naberáte svalovú hmotu, váha nemusí adekvátne ukazovať váš progres. Zatiaľ čo znižovanie hmotnosti je jasným ukazovateľom progresu, váha nedokáže rozlíšiť hmotnosť svalov od hmotnosti tuku.

Stojí preto za zváženie sledovať progres aj inými spôsobmi, napríklad:

Meranie obvodov: Tuk má oveľa väčší objem ako sval. Ak sa teda vaša hmotnosť nemení (alebo rastie), zatiaľ čo obvod pása sa zmenšil, ste na dobrej ceste.

Meranie telesného tuku: Meraním telesného tuku môžete pozorovať zmeny v zložení tela bez ohľadu na hmotnosť.

Pravidelné fotenie sa: Ak sa vaša postava mení, nikde to neuvidíte tak preukázateľne ako na fotografiách.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/daily-weighing/

Komentáre

Related posts