Neuveríte. Aj muži podliehajú emocionálnemu prejedaniu sa

Nakladáte si na tanier, aj keď vás netrápi hlad? Môže ísť o emocionálne jedenie.

Jedenie je celkom prirodzená a správna reakcia na hlad. Musíme však priznať, že nie každý z nás obmedzuje jedenie len na uspokojenie hladu, prípadne len na doplnenie skutočne chýbajúcich kalórií. Papáme aj večer pri telke, cez deň pri práci na PC, v aute, v nákupnom centre, v IKEA reštaurácii, pri pive…

Pre mnoho ľudí je jedenie, či dokonca prejedanie sa, odpoveďou na vnútorné pocity.

Čo je emocionálne jedenie?

Emocionálne prejedanie sa je odpoveďou na – najčastejšie – negatívne pocity alebo situácie. Nie teda reakciou na hlad. Výskum ukazuje, že obe pohlavia bojujú s vyjedaním chladničky. Podľa americkej Binge Eating Disorder Association (voľne preložené ako Združenie pre poruchu prejedania sa) tvoria 40% z odhadovaných 10 miliónov postihnutých muži.









V štúdii 46 351 mužov a žien vo veku 18 až 65 rokov priznalo 11% žien a 7,5% mužov ťažkosti spojené s náladovým prejedaním sa.

Aké sú najčastejšie dôvody emocionálneho obžerstva?

Keď je stres chronický, vedie k permanentne vysokej hladine kortizolu. Štúdie potvrdili, že zvýšený kortizol môže ovplyvniť odpoveď mozgu na jedlo a predisponuje jednotlivca k horším stravovacím návykom – spôsobuje chute na sladké, slané či tučné jedlo.

Aj nuda je bežnou príčinou, podobne aj vplyv okolia. Jedenie vo veľkej skupine ľudí podporuje prejedanie sa, najmä, ak je v hre aj alkohol. Alkohol totiž otupuje našu vôľu a ovplyvňuje výber potravín. Aj keď takéto večierky väčšinou spájame s pocitmi šťastia, stále je prejedanie sa považované za emocionálne. Pre niektorých ľudí je náročné zniesť rôzne spoločenské situácie, čo môže viesť k pocitom úzkost a – prejedaniu.

Riešenie? Uvedomované jedenie

Ako zistíte, že ste takisto obeťou emocionálneho jedenia?

Emocionálny hlad prichádza nečakane a s plnou silou. Prejavuje sa okamžitou túžbou jesť. Skutočný, fyzický hlad však prichádza postupne, graduje, nie je okamžitý a vieme ho aj prekonať. Pri emocionálnom prejedaní sa si vyberáte niektoré obľúbené potraviny, napríklad čokoládu. Fyziologický hlad uspokojíte akýmkoľvek jedlom v dosahu. Emocionálny hlad takisto nezastaví, keď ste uspokojili ten fyziologický. A najhoršie je, že po takomto prejedaní sa cítite previnilo, slabo, možno až zahanbene.

Opýtajte sa seba tieto otázky – ak odpoviete aspoň na jednu áno, môže íst o znak, že sa emocionálne prejedáte:

Jem, keď nie som hladná?
Jem, aby som sa cítil/a lepšie, prípadnek, keď sa nudím?
Odmeňujem sa jedlom?
Pravidelne jem až do pocitu plnosti?

Ako bojovať s emocionálnym jedením?

Najskôr sa musíte pokúsiť identifikovať spúšťače takéhoto prejedania sa. Urobte si denník nálad a jedla. A skôr, než začnete jesť pri prvej chuti na jedlo, počkajte päť minút. Ak po piatich minútach hlad odoznie, nešlo o fyziologický hlad.

Nájdite si alternatívne spôsoby na zvládanie negatívnych myšlienok – cvičte, prejdite sa, ideálne vonku, zavolajte kamarátke či kamarátovi, prípadne si vezmite do rúk knihu.

Odmeňte sa nepotravinovým tovarom, napríklad masážou či lístkom do kina. Praktizujte zdravé zvyky: denné cvičenie, relax – jóga, meditácia, dýchacie techniky – a trávte čas s ľuďmi, ktorí napĺňajú váš život.

Zdroj: http://www.coachmag.co.uk/healthy-eating/7253/guess-what-men-are-no-strangers-to-emotional-eating

Komentáre

Related posts