Nemáte dosť pohybu? Trinásť tipov, ako dostanete viac aktivity aj do bežného dňa

Sedavé zamestnanie

Vo svetle štúdií, ktoré sledujú sedavý životný štýl, začína byť zrejmé, že chronický nedostatok pohybu počas dňa nemôžeme vyriešiť tromi hodinami cvičenia do týždňa. Musíme byť fyzicky aktívnejší aj počas dňa a rozpohybovať viac našich končatín rôznymi spôsobmi. Telo totiž potrebuje mechanické podnety na to, aby prosperovalo. A v sede to nepôjde.

Prinášame preto trinásť tipov, ako do svojho bežného, pracovného dňa, dostanete viac pohybu:

1. Nechajte auto stáť
Spojte fyzickú aktivitu s cestou, ktorú musíte absolvovať. Či už je to návšteva potravín, pošty alebo priateľov, ak sa zaobídete bez auta, nepoužívajte ho. Čo sa môže najprv zdať ako otravné sa časom môže zmeniť na zvyk. A vo zvyku časom možno nájdete potešenie – a ani sa nenazdáte a odporúčaných desaťtisíc krokov denne bude malina.

2. Kráčajte do práce aj v práci
Ak vás od pracoviska nedelia dlhé kilometre, určite sa do nej dá „dopraviť“ aj pešo. Ak si myslíte, že nie, čo vám bráni aspoň vystúpiť o zastávku skôr a dôjsť do práce pešo? Čo tak zaparkovať o pár stoviek metrov ďalej? Viac krokov môžete urobiť aj v práci. Naozaj potrebujete výťah na druhé poschodie? A ak je tých poschodí viac – stojí za to aspoň ráno absolvovať ich po vlastných. Počas dňa potom budete ako odmenu pociťovať viac energie a budete kreatívnejší.









3. Vytvorte si dynamické pracovné miesto
Sedieť nie je cool. No ak vymeníte sedenie za státie, tiež to veľmi nevyhráte. Stále ide o statickú pozíciu. Nemusíte investovať do drahého, polohovateľného vybavenia. I keď môžete, telo sa odvďačí. Stačia základné pomôcky – fitlopta, podložka na kľačanie (áno, budete pôsobiť zo začiatku divne), posilňovač predlaktia, masážne podložky na chodidlá, antistresové loptičky… Nemáte pomôcky? Žiaden problém, stačí si v pravidelných intervaloch pripomínať, že sa máte postaviť a urobiť pár krokov. Určite nájdete skvelé aplikácie práve na tento účel, stačí hľadať.

4. Noste svoje veci inak
Namiesto toho, aby ste svoju „príručnú batožinu“ nosili stále rovnako, napríklad na chrbte či prevesenú cez rameno, skúste ju niekedy nosiť vo vystretých rukách pred sebou či nad sebou, prípadne akokoľvek inak vám to príde náročnejšie. Alebo si veci z dvoch rúk preložte do jednej. Ste v nákupnom centre? Vyberte si košík do ruky a nie ten na kolieskach. Používanie rúk v rôznych „konfiguráciách“ prebudí spiace svaly, dokonca aj vtedy, ak aktívne športujete. Nebojte sa vziať na ruky aj deti. Preferujte vlastné deti.

5. Vložte do dverí hrazdu
Či už v práci alebo doma, určite sa nájdu dvere, do ktorých môžete vložiť hrazdu (napríklad takúto). Vždy, keď cez tieto dvere pôjdete, skúste sa aspoň na pár sekúnd zavesiť. Ak dokážete urobiť zhyb, urobte zhyb. Skúste sa cez deň dostať aspoň na číslo tridsať. Ak pre Vás nie je problémom ani desať zhybov naraz, prekonajte sa stovkou či dvomi stovkami za deň.

6. Urobte si výlet
Chôdza v prírodnom teréne (teda nie po umelých rovných podlahách) donúti vaše chodidlá, kolená, bedrové kĺby aj mozog pracovať inak. Bonusové body získate, ak sa vzdáte pri takejto chôdzi topánok a necháte nohy robiť to, na čo sú určené.

7. Vyzujte sa
Vedeli ste, že až 25% všetkých kostí a svalov nášho tela sa nachádza v chodidlách? A ak ste typický predstaviteľ západnej civilizácie, väčšinu života chodidlá držíte zavreté v topánkach. Podobne, ako sa sedavý život prejaví na našom organizme, môže sa prejaviť aj neustále držanie chodidiel v spevnenej obuvi na ich živote. Zobuďte teda spiace chodidlá a začnite chodiť naboso. Samozrejme, nejde to lusknutím prsta, stanovte si čiastkové ciele.

8. Sadnite si…
Ale nie na stoličku! Sadnite si na zem. Sedenie na zemi, ideálne s vystretými nohami, je skvelým spôsobom na zmenu polohy kĺbov a svalov. Sadnite si a postavte sa opakovane počas dňa a ušetríte pár eur za jogu.

9. …a vstaňte bez rúk
Sedíte na zemi? Tak sa skúste niekoľkokrát počas dňa aj postaviť. Ale pozor, bez rúk! Nedokýtajte sa pri tom dlaňami ani predlaktiami zeme. Môžete pri tom aj striedať „vedúcu“ nohu. A prečo to neskúsite rovno teraz?

10. Zmeňte prostredie
Nemusíte sa zbavovať gauča či postele. Len sa zamyslite nad tým, kde v sedavej polohe strávite najväčšiu časť dňa. Skúste veci zmeniť tak, aby ste súvislo sedeli čo najmenej. Rovnako, ako je ťažké zdravo sa stravovať, keď máte plnú chladničku fast foodu, je náročne zdravo sa hýbať, keď máte všade pohodlný nábytok na sedenie. Fitlopta je len jednou z množstva alternatív.

11. Vyberajte si médiá, ktoré nebránia pohybu
Sledovať televízor v pohybe nie je ľahké. Sú však médiá, ktoré k pohybu priam nabádajú. Vyberte si audio podcast namiesto správ v TV, prípadne si nahrajte do telefónu či MP3 prehrávača audioknihy. Potom už stačí len príjem informácií v audio podobne skombinovať s chôdzou, behom, strečingom…

12. Nájdite si kamoša na chôdzu
Poznáte ešte niekoho, komu v živote chýba pohyb? Dohodnite sa, že sa budete pravidelne stretávať (aspoň cez víkendy) v istom čase na rovnakom mieste, odkiaľ pôjdete pešo na iné miesto. Môže to byť cesta do práce, cesta z práce, cesta na nákupy, cesta k priateľom… Takto chôdzi pridáte aj spoločenský aspekt. Byť izolovaným chodcom je určite lepšie ako sedieť, no tráviť čas v komunite ľudí nadšených pohybom je ešte lepšie.

13. Obliekajte sa inak
Na prvý pohľad tento tip s pohybom nemá nič. Myslíte si, že vám v pohybe bráni lenivosť či pracovné povinnosti. Môže to však byť aj tak, že vás brzdí príliš tesné či nepohodlné oblečenie, len si to neuvedomujete. Skúste toto: prestaňte nosiť obmedzujúce oblečenie. Žiadne obtiahnuté nohavice, tesné topánky, nepohodlné podprsenky, sťahujúce spodné prádlo, sako, v ktorom nevystriete ruky nad hlavou… Všetky takéto „kúsky“ vás môžu odradiť od pohybu aj bez toho, aby ste si to uvedomovali. Dokonca aj ten štýlový opasok s prackou, kvôli ktorému sa nemôžete poriadne predkloniť. Doprajte telu voľnosť a ono sa vám odvďačí.

Zdroj: http://www.marksdailyapple.com/13-ways-to-move-more-throughout-the-day-even-while-at-work/#axzz3l9L8kvGZ

Komentáre

Related posts

Leave a Comment