Nejete vnútornosti? Prichádzate o veľa

Vnútornosti

Orgánové mäso bývalo v minulosti veľmi cenenou a vyhľadávanou potravinou. V súčasnosti tradícia jedenia vnútornosti klesá a dostáva sa do nemilosti.

Mnoho ľudí dokonca ešte nikdy žiadne vnútornosti nejedlo a táto predstava je pre nich nepríjemná.

V skutočnosti je orgánové mäso veľmi výživné. V tomto článku sa bližšie pozrieme na vnútornosti a ich zdravotné benefity.

Čo je orgánové mäso?

Orgánové mäso – vnútornosti – sú orgány živočíchov, ktoré si ľudia pripravujú a konzumujú. Najčastejšie tieto orgány pochádzajú z kráv, prasiat, sliepok, oviec alebo kačiek.

Väčšina hospodárskych zvierat je dnes šľachtená a chovaná kvôli svalovej hmote – klasickému mäsu, ktoré nájdeme v obchodoch. Vnútornosti sú prehliadané, navrch majú stejky, chudé kúsky mäsa či mleté mäso.

Naši dávni predkovia však nejedli len svalovinu zvierat, ktoré ulovili a neskôr chovali. Jedli aj ich orgány – mozgy, črevá či dokonca semenníky. Orgánové mäso bolo dokonca cenené viac ako mäso zo svalov.

Vnútornosti môžu byť skvelým prídavkom do vašej stravy. Sú plné živín, napríklad vitamínu B12 či folátu, a sú tiež skvelým zdrojom železa a bielkovín.

Aké vnútornosti nájdeme na trhu?

Najčastejšie druhy orgánového mäsa v ponuke obchodov zahŕňajú:

Pečeň – pečen je detoxikačná továreň tela. Napriek okrajovému presvedčeniu sa v pečeni žiadne toxíny neukladajú, na to v našom tele slúži tukové tkanivo. Pečeň je vďaka svojim nutričným hodnotám považovaná za superpotravinu

Jazyk – jazyk je skôr svalovým ako orgánovým mäsom. Vďaka obsahu tuku ide o jemné a chutné mäso

Srdce – úlohou srdca je pumpovať v tele krv. Možno nevyzerá dvakrát vábivo, no v skutočnosti je to veľmi chudé a chutné mäso

Obličky – všetky cicavce majú rovnako ako ľudia jeden pár obličiek

Mozog – mozog je dodnes v mnohých kultúrach považovaný za delikatesu. Taktiež je veľmi dobrým zdrojom omega-3 mastných kyselín

Držky: Držky sú výstelkou žalúdka hovädzieho dobytka

Vnútornosti sú plné živín

Nutričný profil orgánového mäsa sa líši podľa druhu vnútornosti aj zvieraťa. Väčšina orgánov je však extrémne výživná. Dokonca má orgánové mäso väčší obsah živín ako mäso zo svalov.

Vnútornosti sú bohaté najmä na B-vitamíny, ale aj na minerály (železo, horčík, selén a zinok) a na vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E a K). Orgánové mäso je tiež excelentným zdrojom bielkovín.

Stogramová porcia varenej bravčovej pečene poskytne nášmu telu:

  • Kalórie: 175
  • Bielkoviny: 27 gramov
  • Vitamín B12: 1386% odporúčanej dennej dávky
  • Meď: 730% odporúčanej dennej dávky
  • Vitamín A: 522% odporúčanej dennej dávky
  • Riboflavín: 201% odporúčanej dennej dávky
  • Niacín: 87% odporúčanej dennej dávky
  • Vitamín B6: 51% odporúčanej dennej dávky
  • Selén: 47% odporúčanej dennej dávky
  • Zinok: 35% odporúčanej dennej dávky
  • Železo: 34% odporúčanej dennej dávky

Benefity vnútorností vo vašej strave

Konzumácia vnútorností prináša nášmu organizmu viacero benefitov:

Excelentný zdroj železa: Mäso obsahuje hémové železo, teda take, ktoré má vysokú biologickú hodnotu a telo ho absorbuje ľahšie ako železo z rastlinných zdrojov.

Udrží vás dlhšie sýtych: Mnoho štúdií ukázalo, že vysokobielkovinová strava môže redukovať apetití a zvyšovať pocit sýtosti. Môže tiež podporiť chudnutie zrýchlením metabolizmu.

Pomôže zachovať svalovú hmotu: Orgánové mäso je skvelým zdrojom kvalitných bielkovín, ktoré sú nevyhnutné pre tvorbu a zachovávanie svalovej hmoty.

Skvelý zdroj cholínu: Orgánové mäso patrí medzi najlepšie zdroje cholínu na svete. Cholín je esenciálna živina pre mozog, svaly aj pečeň a mnoho ľudí cholínu nemá dostatok.

Ušetríte: Vnútornosti nie sú populárnymi kúskami mäsa, preto sa dajú kúpiť lacnejšie než svalovina.

A čo cholesterol?

Vnútornosti sú bohaté na cholesterol, bez ohľadu na to, z akého zvieraťa pochádzajú.

Sto gramov bravčového mozgu obsahuje 1033% odporúčanej dennej dávky cholesterolu, pečeň 127%.

Cholesterol v strave bol donedávna spájaný s upchatými cievami, liekmi a ochoreniami srdca. Dnes však vieme, že naša pečeň, ktorá cholesterol produkuje, reguluje jeho množstvo podľa toho, koľko cholesterolu prijmeme v strave.

Keď zjeme jedlo bohaté na cholesterol, pečeň odpovie zníženou produkciou cholesterolu. Preto má cholesterol zo stravy len minimálny vplyv na množstvo cholesterolu v našej krvi. Navyše, množstvo cholesterolu v strave nemá takmer žiaden efekt na riziko srdcovo-cievnych ochorení, v čom sa vzácne zhoduje väčšina nových štúdií.

Treba však poznamenať, že existuje skupina jedincov, ktorá je senzitívna na cholesterol v strave. U týchto ľudí môže nadbytok cholesterolu v strave spôsobiť zvýšenie množstva celkového cholesterolu.

Nechutia vám vnútornosti?

Vnútorné orgány majú výraznú chuť a niekomu preto môže trvať zvyknúť si na ne v strave. Najlepšie je preto začínať menej výraznými orgánmi, napríklad jazykom či mozgom.

Ak nedokážete zjesť porciu pečene “len tak”, skúste pečeň napríklad rozomlieť s mäsom do boloňských špagiet.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/organ-meats/

Komentáre

Related posts