Naozaj z piva rastie pupok?

Pitie piva je spájané s nadbytkom telesného tuku, najmä v oblasti pása. Preto o veľkom (mužskom) bruchu často hovoríme ako o „pivnom pupku“. Je však pivo skutočnou príčinou pivného pupku? V tomto článku sa pozrieme na dôkazy.

Čo je pivo?

Pivo je alkoholický nápoj, vyrobený z fermentovaných obilnín (raž, pšenica, ovos). Dochucuje sa chmeľom, ktorý pivu dodáva unikátnu trpkú chuť, čím vyvažuje sladkú chuť cukru v kvasených obilninách. Niektoré druhy piva sú tiež dochucované ovocím či bylinkami.

Pivo sa varí v päťkrokovom procese:

Sladovanie: Obilniny sa zohrievajú, sušia a praskajú
Rmutovanie: Obilniny sa namáčajú vo vode, aby sa z nich vyplavil cukor. Výsledkom je sladká kvapalina – sladina
Varenie: Sladina sa varí a pridáva sa do nej chmeľ
Fermentácia: Do mixu sa pridávajú kvasinky a sladina sa fermentuje na alkohol a oxid uhličitý
Fľašovanie: Pivo sa nalieva do fliaš a necháva zrieť

Sila piva závisí od množstva alkoholu. Typické pivo obsahuje 4 až 6 percent alkoholu.

Hlavné typy piva zahŕňajú svetlé pivo, čierne pivo, pšeničné pivo a najpopulárnejší – ležiak. Rôzne druhy piva sú dôsledkom rôznych postupov pri varení piva, rozdielom v použitých obilninách, čase varenia a podobne.

Nutričné hodnoty piva

Nutričné hodnoty piva sa líšia podľa druhu piva. V 500 ml priemerného piva so 4% obsahom alkoholu nájdeme:

218 kalórií
20 gramov alkoholu
18 gramov sacharidov
2,5 gramu bielkovín
Žiaden tuk

Pivo tiež obsahuje malé množstvo makroživín, vrátane sodíka, draslíka a horčíka. Kráľovský mok však nie je ideálnym zdrojom týchto živín, keďže pre získanie dostatočného množstva by ste piva museli vypiť veľa.

Čím má pivo viac alkoholu, tým viac má aj kalórií. Jeden gram alkoholu totiž obsahuje približne 7 kalórií.

Pivo môže spôsobiť priberanie

Spôsobov, ktorými konzumácia piva môže spôsobiť ukladanie tuku v oblasti pása, je viac. Napríklad nadmerný príjem energie, ktorý je pri pití piva ľahké dosiahnuť. Ďalej horšia schopnosť organizmu spaľovať tuk a vyšší obsah fytoestrogénov v strave.

1. Nadmerný príjem kalórií

Gram za gram, pivo obsahuje rovnako veľa kalórií ako sladké bublinkové vody, takže má potenciál výrazne zvýšiť váš energetický príjem. Niektoré štúdie tiež preukázali, že pivo môže zvyšovať chuť do jedla a tým spôsobiť vyšší krátkodobý príjem kalórií.

Navyše, ľudia nezvyknú kompenzovať pitie piva tým, že by menej zjedli, preto pivo výrazne prispieva k nárastu prijatých kalórií.

2. Pivo môže spomaliť spaľovanie tuku

Pitie alkoholu môže zabrániť nášmu organizmu spaľovať tuk. To preto, lebo naše telo dáva vyššiu prioritu rozkladu alkoholu pred ostatnými živinami, vrátane uloženého tuku. Teoreticky teda pravidelné pitie môže prispievať k nárastu množstva podkožného tuku.

Praktické štúdie však prinášajú zmiešané výsledky. Pravidelné pitie piva, no v miernom množstve (menej než 500 ml denne) pravdepodobne nevedie k priberaniu v oblasti pása. Väčší objem piva denne však môže viesť v dlhodobom horizonte k výraznému priberaniu.

3. Fytoestrogény

Kvety chmeľu dodávajú pivu charakteristickú chuť. Chmeľ je známy vysokým obsahom fytoestrogénov, rastlinných látok, ktoré v tele napodobňujú funkciu ženských pohlavných hormónov. Kvôli obsahu fytoestrogénov sa výskumníci nazdávajú, že pitie piva môže vyvolať u mužov hormonálne zmeny, ktoré zvyšujú riziko ukladania tuku v oblasti pása.

Aj keď je možné, že muži, ktorí pijú pivo, sú vystavení vyššej úrovni fytoestrogénov, zatiaľ nebol vedecky potvrdený ich vplyv na priberanie.

Spôsobuje pivo „pivné brucho“?

Tuk v oblasti pása je najnebezpečnejším zo všetkých telesných tukov. Vedci tento typ tuku nazývajú viscerálny tuk.

Viscerálny tuk môže narúšať telesné hormóny. To môže pozmeniť telesné funkcie a zvýšiť riziko ochorení metabolizmu, vrátane cukrovky II. typu, ochorení srdca a rakoviny. Dokonca aj ľudia s normálnou hmotnosťou môžu mať zvýšené riziko viacerých ochorení, ak majú vyššie množstvo tuku v oblasti pása.

Niektoré štúdie spojili príjem alkoholu so zvýšeným rizikom priberania v oblasti brucha. Jedna z týchto štúdií spočítala, že muži, ktorí vypijú denne viac ako tri porcie alkoholu, majú o 80% vyššie riziko nadbytku brušného tuku v porovnaní s mužmi, ktorí nepijú. Je však zaujímavé, že štúdie, ktoré skúmali vplyv pitia jedného piva denne, toto riziko nepotvrdili.

Väčšina štúdií ukazuje, že pitie piva je spojené s nárastom telesnej hmotnosti aj obvodu pása. To môže indikovať, že pivo nie je špeciálnym spúšťačom brušnej obezity – len nás všeobecne „tuční“. Riziko priberania je najvyššie u ľudí, ktorí už majú nadváhu.

Muži majú vyššie riziko než ženy

Súvislosť medzi pitím piva a priberaním je jasnejšia u mužov než u žien. Pravdepodobne preto, že muži pijú viac než ženy, podľa niektorých štatistík až trojnásobne viac. Muži majú tiež androgénnejšiu distribúciu tuku po tele, čiže sa im pri priberaní tuk výraznejšie ukladá v páse.

Muži tiež preferujú pri pití viac pivo než ženy. To môže byť dôležité, pretože pivo obsahuje viac kalórií než iný alkohol. Napríklad jeden pohárik alkoholu (45 ml) obsahuje 97 kalórií, jedna porcia červeného vína (150 ml) zasa 125 kalórií. No jedno pollitrové pivo môže mať až okolo 220 kalórií.

Ďalším dôvodom, pre ktorí majú muži vyššie riziko „pivného pupka“ je, že alkohol ovplyvňuje viac mužské hormóny – znižuje hladinu testosterónu. To je dôležité, pretože nízka hladina testosterónu môže zvýšiť riziko priberania práve v oblasti pása. Až 52% obéznych mužov má hladinu testosterónu nižšiu, než je normál.

Priberá sa aj z iného alkoholu?

Iné druhy alkoholických nápojov mávajú menej kalórií než pivo. To znamená, že menej vplývajú na priberanie. Niektoré štúdie spájajú mierne pitie červeného vína dokonca so znižovaním hmotnosti. Dôvod nie je zatiaľ odhalený, aj keď vedci naznačujú, že ľudia, ktorí pijú malé množstvo červeného vína, majú väčšinou vyváženejšiu životosprávu v porovnaní s tými, ktorí pijú pivo či ostrý alkohol.

Štúdie tiež potvrdili, že na priberanie vplýva nie len typ alkoholu, ale najmä jeho množstvo a frekvencia pitia.

Najrizikovejším správaním pre vznik „pivného pupku“ je nárazové pitie. Štúdie zistili, že viac než štyri porcie alkoholu zvyšujú riziko priberania v oblasti pása bez ohľadu na to, aký alkohol si vyberiete. Iná štúdia odhalila, že ľudia, ktorí vypijú menej než porciu alkoholu denne, majú najmenej telesného tuku. Tí, ktorí síce nepijú najviac, no počas „rizikových“ dní vypijú viac než štyri porcie alkoholu naraz, majú najväčšie riziko priberania.

Ako sa zbaviť pivného brucha?

Najlepším spôsobom odstránenia tuku v oblasti pása je zmena stravy a cvičenie. Ak veľa pijete, mali by ste alkohol obmedziť, alebo sa ho úplne vzdať.

Vyhýbajte sa nárazovému pitiu či pitiu veľkého množstva alkoholu v krátkom čase.

A prečítajte si nasledujúce články:

Vedecky potvrdené: Šesť jednoduchých spôsobov, ako sa zbaviť tuku na bruchu

Tuk z brucha stále nejde dole? Skúste týchto 5 účinných tipov


Zdroj: https://authoritynutrition.com/beer-belly/

Komentáre

Related posts