Najchutnejší spôsob spaľovania tukov

Kokosový olej

Napriek veľkému množstvu benefitov kokosového oleja je stále tento „zázračný tuk“ v kuchyniach používaný len okrajovo. Odhliadnuc od prirodzených prekážok jeho rozšírenia (vysoká cena a nízka kvalita vo väčšine obchodov – DM, „bio“ obchody atď.), jeho popularizácii zabraňujú aj rôzne mýty a skreslené informácie o vlastnostiach kokosového oleja. Tuk v kosovom oleji – nasýtené tuky vo forme MCT (triacylglyceroly s priemerne dlhým reťazcom)patrí medzi najzdravšie tuky na svete. Obsahuje mastné kyseliny ako kyselina laurová a kyselina kaprylová, ktoré sú známe pre svoje antivirálne a antimikrobiálne účinky. Nedávna brazílska štúdia dokonca preukázala, že kokosový olej má svoje miesto aj pri chudnutí…

Môže kokosový olej pomôcť s chudnutím?

V nedávnej brazílskej štúdii sa podrobilo 40 obéznych žien vo veku 20 – 40 rokov dvanásťtýždnovému diétnemu režimu. Jedna skupina žien dostávala sójový olej (ekvivalent slnečnicového či repkového oleja), druhá skupina kokosový olej. Obe skupiny prijímali vyváženú stravu a totožný príjem kalórií. Fyzickou aktivitou bola 50-minútová prechádzka každý deň.

Na konci štúdie mala skupina s kokosovým olejom signifikantne vyššiu hladinu HDL („dobrého“ cholesterolu) a zlepšení pomer LDL:HDL. Druhá skupina so sójovým olejom mala zníženú hladinu HDL a dokonca sa jej aj zvýšil podiel cholesterolu v krvi. Aj keď mali obe skupiny približne rovnakú redukciu BMI (schudli rovnakú časť hmotnosti), len skupina s kokosovým olejom znížila aj obvod pása. Ďalším, veľmi prekvapivým zistením bolo, že skupina s kokosovým olejom začala spontánne prijímať menej sacharidov a viac proteínov a vlákniny.

Suplementácia kokosovým olejom nespôsobuje dyslipidémiu (zvýšené množstvo cholesterolu v krvi – najčastejší pôvodca aterosklerózy) a podporuje redukciu množstva abdominálneho tuku









Výskumníci v International Journal of Obesity and Metabolic Disorders uviedli, že „konzumácia MCT preukázateľne zvýšila výdaj energie a viedla k zvýšenej strate telesného tuku.“

Ostrovné štúdie potvrdili hodnotu kokosového oleja

Dobré správy o kokosovom oleji sa začali šíriť z výskumov už v 60-tych a 70-tych rokoch minulého storočia. Už dlhú dobu bolo totiž pozorované, že obyvatelia pacifických a ázijských ostrovov, ktorých strava obsahuje vysoký podiel kokosového tuku, majú prekvapivo malý výskyt kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny a ďalších degeneratívnych chorôb. Dlhodobá a multidisciplinárna štúdia mala preskúmať zdravie obyvateľov malých, idylických a najmä „kokosových“ ostrovov – Tokelau a Pukapuka. Čo objavila bolo úžasné.

Naprietk vysokotučnej diéte (30 až 60 percent kalórií obyvateľov týchto ostrovov pochádzalo z tuku, najmä nasýteného – kokosového), obyvatelia Pukapuka a Tokleau nepoznali aterosklerózu, srdcové choroy a rakovinu hrubého čreva. Zažívacie problémy boli mimoriadne zriedkavé. Ostrovania boli štíhli a zdraví, neexistovali žiadne stopy po chorobách obličiek a nikto na ostrove nemal vysoký krvný cholesterol. Akonáhle sa však títo obyvatelia presťahovali do veľkých miest a zmenili svoj jedálniček, vzdali sa kokosového oleja v prospech rafinovaných polynenasýtených rastlinných olejov (ktoré mali byť „zdravšie“), výskyt srdcovo-cievnych chorôb sa dramaticky zvýšil.

Čo však s nasýteným tukom?

Čo by s ním malo byť? „Dôkazy“ proti používaniu nasýteného tuku sa rozpadávajú. Druh nasýteného tuku v kokose – MCT – je telom využívaný na energiu, rovnako ako sacharidy. Telo preferuje spaľovanie MCT, nie ukladanie v podkožných zásobách. To je jeden z dôvodov, prečo napríklad fitnes športovci a kulturisti využívajú kokosový olej najviac – potrebujú kalórie, no nechcú ich nosiť okolo pása.

Kokosový olej je skvelý aj pre lepšie fungovanie imunitného systému. Mastné kyseliny, zastúpené v kokosovom oleji, najmä kyselina laurová – sú známe pre svoje antimikrobiálne účinky, pomáhajú bojovať s baktériami a vírusmi. Kyselina kaprylová je rozšírená v boji proti Candida albicans (huba spôsobujúca kandidózu).

Zdroj: Johnny Bowden – The Most Delicious Way to Burn Fat

Komentáre

Related posts

Leave a Comment