Muži, hýbte sa! Cvičenie môže zvýšiť vašu plodnosť

Neplodnosť je definovaná ako neschopnosť počať dieťa počas jedného roka nechráneného pohlavnému styku. Podľa štatistík trpí neplodnosťou každý ôsmy pár. Z párov, ktoré trpia neplodnosťou, až jednu tretinu trápi nízka kvalita spermií.

Približne 90 percent mužskej neplodnosti je spôsobených nízkym počtom spermií či ich nedostatočnou kvalitou. Zostávajúcich 10 percent je výsledkom štrukturálnych abnormalít, hormonálnej nerovnováhy, genetický defektov či iných problémov.

Veľa pozornosti médií sa sústredí na ženskú starostlivosť o telo pred otehotnením. Výskum však demonštruje, že muži by sa mali o seba starať s rovnakou mierou, ak chcú zabrániť defektom pri narodení či neplodnosti.

Nedávne štúdie ukazujú, že pravidelné cvičenie môže zlepšiť kvalitu aj kvalitu spermií.

Výskumníci v iránskej štúdii hodnotili vplyv štyroch rôznych cvičení na kvalitu spermií u mužov so sedavým zamestnaním.  Štúdie sa zúčastnilo 261 zdravých mužov a trvala šesť mesiacov.

Účastníci mali od 25 do 40 rokov a predtým pravidelne necvičili. V štúdii boli rozdelení do štyroch skupín:

1. Bez cvičenia
2. Tri tréningy týždenne – intenzívny intervalový tréning na bežiacom páse (HIIT)
3. Tri tréningy týždenne – 30-minútový beh na bežiacom páse v miernom tempe (MICT)
4. Tri tréningy týždenne – hodinový beh na bežiacom páse v rýchlom tempe (HICT)

Výskumníci odoberali vzorky spermií pred, počas a po skončení programu. Skúmali mobilitu, veľkosť, tvar a počet spermií, objem ejakulátu a úroveň protizápalových ukazovateľov.

Po 24 týždňoch zaznamenala najväčšie zlepšenie MICT skupina, no zlepšili sa aj HICT a HIIT skupiny v porovnaní so skupinou, v ktorej účastníci necvičili vôbec.

MICT skupina mala o 8% väčší objem ejakulátu, o 12% lepšiu mobilitu spermií, o 17% lepšiu morfológiu a o 21% vyšší počet spermií.

Toto výrazné zlepšenie sa však už týžden po skončení cvičebného programu začalo strácať. Hlavný autor štúdie Behzad Hajizadeh Maleki komentoval výsledok štúdie slovami:

Naše výsledky ukazujú, že cvičenie môže byť jednoduchou, lacnou a efektívnou stratégiou pri zlepšovaní kvality spermií.

Je však dôležité poznamenať, že nie u všetkých mužov je dôvodom neplodnosti počet spermií. Mužská neplodnosť môže mať komplexné príčiny a zmena životného štýlu ju nemusí vyriešiť.

Ako zlepšiť kvalitu spermií?

Cvičenie s miernou intenzitou môže zlepšiť kvalitu spermií, jestvujú však aj ďalšie možnosti, ktoré takisto podporia kvalitu i kvantitu spermií. Neplodnosť je komplexný problém, ktorý úzko súvisí aj so zvyškom nášho zdravia. Ak zlepšíte svoje celkové zdravie a pohodu, bude vyššia aj kvalita vašich spermií.

Cvičte s miernou intenzitou

Aj intenzívny intervalový tréning môže podporiť kvalitu spermií, no súčasne zvyšuje oxidatívny stres na bunky organizmu a môže tak paradoxne spôsobiť krátkodobé zníženie kvality spermií. Keď sa snažíte o dieťaťko, radšej cvičte s miernou intenzitou.

Nevystavujte sa toxickým chemikáliám

Bezprecedentný pokles plodnosti mužov a kvality ich spermií v posledných desaťročiach môžeme pripísať ftalátom v prostredí. Štúdie na zvieratách demonštrovali asociáciu medzi ftalátmi, toxicitou v tele a nízkym počtom spermií. Snažte sa vyhýbať aj parfémom, pesticídom, formaldehydu či organickým rozpúšťadlám.

Užívajte vitamín D

Nízka hladina vitamínu D je spájaná s neplodnosťou u mužov i u žien. U mužov je vitamín D esenciálny pre zdravý vývoj bunkových jadier spermií a pomáha udržiavať kvalitu i kvantitu spermií.

Vitamín D tiež zvyšuje hladinu testosterónu, ktorý podporuje libido. Snažte sa celoročne udržiavať hladinu vitamínu D v krvi na úrovni 40 až 60 nanogramov na mililiter.

Udržujte si zdravú hmotnosť vďaka strave

Obezita mení hladiny mužských hormónov, čo má priamy vplyv na molekulárne zloženie spermií a ich funkciu. Stravujte sa zdravo, čerstvými potravinami, ideálne organicky dopestovanými či dochovanými. Ak je to možné, preferujte mäso a mliečne výrobky z prírodného chovu, surové orechy, semená a zeleninu. Vyhýbajte sa najmä transmastným kyselinám v margarínoch, rastlinných olejoch a priemyselne spracovaných potravinách.

Prestaňte fajčiť i piť

Fajčenie, pitie alkoholu a užívanie drog zvyšuje stres na vaše telo. Tieto zlozvyky preukázateľne znižujú plodnosť, mobilitu i kvalitu spermií.

Pozor na teplo

Spermie vyžadujú špecifickú teplotu, aby ostali aktívne a funkčné. Vyhýbajte sa tesnému spodnému prádlu či obtiahnutým nohaviciam. Dobrou voľbou nie sú ani horúce sprchy či kúpele. Ak pracujete s notebookom, nemajte ho položený na tele.

Nedávajte si telefón do vrecka

Nový výskum ukazuje, že radiácia z mobilu zvyšuje fragmentáciu DNA spermií a redukuje ich pohyblivosť.

Zdroj: http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2016/12/23/exercise-improve-male-fertility.aspx

Komentáre

Related posts

Leave a Comment