Môže nás čokoláda ochrániť pred cukrovkou a obezitou?

Čokoláda

Aj jedením čokolády môžeme prospieť nášmu zdraviu. Samozrejme, musíme si vyberať vhodné čokolády. Čím viac obsahujú kakaového prášku a kakaa, tým vyššie sa umiestňujú v rebríčku protizápalových a na antioxidanty bohatých potravín.

Za väčšinu zdravotných benefitov „môžu“ antioxidanty flavanoly. Nové výskumy ukazujú, že flavanoly môžu dokonca chrániť pred rôznymi civilizačnými chorobami, vrátane cukrovky II. typu a obezity.

Ktorá čokoláda ma ochráni pred cukrovkou a obezitou?

Konzumácia veľkého množstva flavanolov z čokolády je spájaná s redukciou inzulínovej rezistencie a zlepšením regulácie glukózy, čo naznačuje, že má ochranné účinky pred cukrovkou II. typu. [1]

Dávnejšie štúdie zistili, že pravidelná konzumácia čokolády je spojená aj so štíhlosťou dospelých [2] a nižšou úrovňou množstva tuku u tínedžerov [3].

Rôzne druhy čokolády sa výrazne odlišujú v obsahu flavanolov. Ktorá čokoláda je teda najzdravšia? Aj fermentácia, aj spracovavánie kakaovýchy bôbov má vplyv na celkové množstvo flavanolov v kakau (kakao označuje prášok z pečených, vylúpaných a rozomletých kakaových bôbov – semien, z ktorých bola odstránená väčšina tuku).

Výskumníci doplnili do vysokotučnej stravy myší rôzne typy flavanolov – monomérne, oligomérne alebo polymérne procyanidíny (PC). Ukázalo sa, že oligomérne PC boli najefektívnejšie pri udržiavaní hmotnosti a upravovaní tolerancie glukózy u myší. [4] Dávky flavanolov použitých v štúdii boli výrazne nižšie než v minulých štúdiách, čo naznažuje, že
je jednoduchšie získať zdravotné benefity z jedenia čokolády, než sme si predtým mysleli (inými slovami – netreba jej jesť veľa).

Za benefity čokolády vďačíme črevným baktériám

Kakaový prášok je bohatý na antioxidanty, vrátane katechínov a epikatechínov, spolu s malým  množstvom vlákniny. V minulosti sme sa domnievali, že tieto molekuly sa veľmi ťažko trávia a absorbujú kvôli ich veľkosti. Nová štúdia však zistila, že baktérie v črevách rozkladajú a fermentujú zložky tmavej čokolády, čím ich menia na protizápalové látky prospešné nášmu zdraviu. Na čokoláde „hodujú“ najmä mikróby Bifidobacterium a baktérie kyseliny mliečnej.

Štúdia, ktorá zahŕňala testovanie troch kakaových práškov na modeli zažívacieho traktu, pomohla vysvetliť, prečo je čokoláda dobrá pre naše srdce – jej protizápalové látky redukujú zápaly v srdcovo-cievnych tkanivách. Autori štúdie vysvetľujú: [5]

„Vláknina sa fermentuje a veľké polyfenolové polyméry sa metabolizujú na menšie molekuly, ktoré sa ľahšie absorbujú. Tieto menšie polyméry vykazujú protizápalové účinky. Keď sa tieto zložky absorbujú do tela, znížia úroveň zápalov srdcovo-cievnych tkanív a redukujú riziko mŕtvice.“

Štúdia naznačila, že konzumácia kakaa spolu s prebiotikami, môže zvýšiť konverziu polyfenolov na ľahko vstrebateľné protizápalové látky. Prebiotiká sú sacharidy v strave, ktoré nemôžeme stráviť. Pre prospešné baktérie v našich črevách sú však „jedlom“. Nespracovaná surová strava, napríklad cibuľa či cesnak, patria medzi najlepšie zdroje prebiotík. Ak sa teda stravujete zdravo – dávate prednosť celej zeleniny – máte prebiotík dostatok.

Čokoláda pomáha mnohými spôsobmi

Ak vám nestačí šanca, že sa konzumáciou čokolády ochránite pred cukrovkou, možno zaváži ďalších viac než 40 zdravotných benefitov. [7] Medzi tie najpreskúmanejšie patrí jej dobrý vplyv na srdce. Keď pri výskume diabetickí pacienti dostávali špeciálny vysoko flavanolový kakaový prášok počas jedného mesiaca, zlepšilo to funkčnosť ciev zo stupňa „ťažko poškodená“ na „normálna“. Zlepšenie bolo rovnako výrazné ako pri cvičení či užívaní bežných liekov na cukrovku. [8]

Malé množstvá tmavej čokolády znižujú aj riziko infarktu. Podobne ako aspirín, aj čokolády má biochemický efekt, ktorý redukuje zhlukovanie krvných doštičiek, čo môže viesť k upchatiu cievy. [9]

Ďalším srdcovo-cievnym benefitom čokolády je jej asistencia pri metabolizme oxidu dusnatého. [10] Oxid dusnatý ochraňuje srdce tým, že uvoľňuje cievy a znižuje tak krvný tlak. Produkcia oxidu dusnatého však má neželaný efekt v podobe uvoľňovania toxických metabolitov, ktoré musí organizmus neutralizovať. Polyfenoyly kakaa tiež ochraňujú pred týmito metabolitmi.

Čokoláda ďalej [11]:

  • Pôsobí protizápalovo
  • Má antikarcinogénne účinky
  • Ochraňuje pred trombózou a zlepšuje endoteliánu funkciu
  • Znižuje riziko Alzheimerovej choroby
  • Chráni pred cukrovkou a obezitou
  • Redukuje C-reaktívny proteín
  • Ochraňuje srdce, znižuje tlak, zlepšuje profil lipidov
  • Zlepšuje funkciu pečene u pacientov s cyrhózou
  • Chráni nervovú sústavu
  • Zlepšuje črevnú flóru
  • Znižuje vylučovanie hormónov stresu
  • Redukuje symptómy glaukómu a šedého zákalu
  • Môže predĺžiť život

Aký typ čokolády je najvhodnejší?

Termín čokoláda sa vzťahuje na pevné jedlo (sladkosť), pripravené z kakaových bôbov. Ak nie sú semená z bôbov pražené, hovoríme o surovej (raw) čokoláde. Treba si uvedomiť, že konzumáciou bežných komerčných sladených čokolád nedosiahneme žiadne doteraz opísané benefity. Bežná čokoláda obsahuje pasterizované mlieko a veľké množstvo cukru, čo jej zdravotné účinky výrazne znižuje.

Čím bližšie je kakao svojmu surovému stavu, tým vyššia je jeho nutričná hodnota. V ideálnom prípade by ste mali kakao (čokoládu) konzumovať surové. V bežnom obchode hľadajte čokoládu s najvyšším podielom kakaa a najmenším podielom cukru.

Čím je čokoláda tmavšia, tým viac kakaa obsahuje. Kakao je však trpké. Ak má čokoláda vysoké zastúpenie kakaa, bude chutiť veľmi horko, čo výrobcovia kompenzujú znižovaním obsahu prospešných flavanolov.

Aj keď je surové kakao najvýživnejšie, väčšina štúdií skúma vplyv hotovej čokolády. Napriek úprave kakaa sú výsledky štúdií aj tak veľmi sľubné. Cieľom pri výbere čokolády by teda malo byť nájdenie takého produktu, ktorý má vysoký obsah kakaa (ideálne surového), neobsahuje veľa cukru a umelých prísad, no napriek tomu je stále „požívateľný“.

Zdroj: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/04/21/chocolate-flavanols.aspx

Referencie:
[1] http://jn.nutrition.org/content/early/2013/12/11/jn.113.184358.abstract?sid=a5b660bb-020d-47c1-8827-e50c376f2d70
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22450943
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24139727
[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24559282
[5] http://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2014/march/the-precise-reason-for-the-health-benefits-of-dark-chocolate-mystery-solved.html
[6] http://www.greenmedinfo.com/substance/chocolate
[7] http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-05/acoc-ccb052108.php
[8] http://www.scienceblog.com/cms/chocolate-offenders-teach-science-a-sweet-lesson-12011.html
[9] http://defensenutrition.com/blog/2012/06/is-dark-chocolate-as-healthy-as-claimed/
[10] http://www.greenmedinfo.com/substance/chocolate

Komentáre

Related posts

2 thoughts on “Môže nás čokoláda ochrániť pred cukrovkou a obezitou?

  1. Články od Mercolu môžu podávať skreslené a jednostranné informácie.
    Preto odporúčam stránky serióznejších autorov, ako sú napr. Chris Kresser, Paul Jamminet, Mark Sisson, Chris Masterjohn, Denise Minger.

  2. Doplnil by som este Jonathana Bailora a od kazdeho autora z tohto zoznamu sa nieco na nasom blogu najde.

Leave a Comment