Med – áno či nie? Sladká pravda

Med

Zachytili ste už výraz „nutricionizmus“? Je to myšlienka, že jedlo nie je nič viac, než len súčet jeho jednotlivých živín. Nutricionizmus je pasca, do ktorej sa občas chytáme všetci. Pravda je totiž taká, že potraviny nie sú len súčtom svojich živín.

Potraviny obsahujú rôzne zložky, niektoré už známe, iné zatiaľ nepoznané, ktoré môžu ovplyvniť naše zdravie spôsobmi, ktoré zatiaľ veda nepozná.

Med nie je len tekutá fruktóza

Ovocie nie sú len bobule plné fruktózy a orechy zasa nie sú len škrupiny plné omega-6 mastných kyselín. Aj keď fruktóza i omega-6 mastné kyseliny sú spájané so zdravotnými ťažkostami pri izolovanom skúmaní, v skutočnom jedle sa môžu správať úplne inak.

Med je často považovaný za nezdravú voľbu, keďže obsahuje veľa cukru, najmä fruktózy. Med však toho obsahuje viac a preto nie je dobré zavrhnúť ho „z prvej“ len kvôli fruktóze.

Med je skutočnou potravinou (teda nevyrobenou priemyselným chemickým procesom), ktorú ľudstvo má k dispozícii už roky a stále sa dá získať v perfektne prírodnej forme.

Je med zlý alebo dobrý?

Výroba medu prebieha nejako takto: medové včely poletujú okolo svojho úľa a zbierajú nektár, teda na cukor bohatú tekutinu z rastlín. Samotná výroba medu prebieha v úli. Je to skupinová aktivita, pri ktorej včely opakovane konzumujú, trávia a regurgitujú (vracajú tekutý obsah). Po niekoľkých cykloch vzniká med. Jeho zloženie a nutričné vlastnosti však nezávisia ani tak od včiel, ako od ich okolitého prostredia, teda z akých kvetov a získavajú nektár.

Priemerný med obsahuje:
– 82% cukru
– 40% medu je tvoreného fruktózou
– len stopové množstva vitamínov a minerálov
– rôzne antioxidanty

Relatívny obsah glukózy a fruktózy sa môže významne líšiť a preto aj glykemický index medu môže kolísať od 40 do 70.

Štúdie medu a rizikových faktorov ochorení

Existujú faktory, ktoré sa dajú v krvi odmerať, a ktoré sú silnými indikátormi zdravia a rizík prepuknutia chorôb v budúcnosti. Cholesterol, triacylglyceroly a krvné glukóza patria medzi dôležité faktory.

Diabietici majú veľký problém so všetkými tromi faktormi.

V randomizovanej kontrolovanej štúdii 48 diabetikov si tí, ktorí 8 týždňov konzumovali medi, znížili telesnú hmotnosť, hladinu triacylglycerolov aj celkového cholesterolu a zvýšili hladinu HDL cholesterolu. No zvýšil sa aj HbA1c (ukazovateľ hladiny glukózy), čo dobré nie je.

Iná štúdia, ktorá zahŕňala zdravé, diabetické aj hyperlipidemické subjekty, odhalila, že:
– med zvyšuje hladinu krvného cukru menej ako dextróza (glukóza) a sukróza (glukóza a fruktóza)
– med redukuje c-reaktívny proteín – ukazovateľ zápalov
– med redukuje LDL cholesterol, triacylglyceroly a zvyšuje HDL cholesterol
– med redukuje homocysteín, ďalší krvný ukazovateľ chorôb

Antioxidanty v mede

Nerafinovaný med obsahuje rôzne antioxidanty, ktoré môžu mať veľký dopad na naše zdravie. Vo všeobecnosti platí, že antioxidanty v strave sú spájané s lepším zdravím a nižším rizikom ochorenia.

Dve štúdie na ľudoch odhalili, že konzumácia medu zvyšuje hodnoty antioxidantov v krvi.

V štúdiách potkanov viedol med k nižšiemu oxidatívnemu stresu, nižšej hladine triacylglycerolov a nižšiemu priberaniu ako pri konzumácii cukru alebo čistej fruktózy.

Med dokonca má niektoré medicínske vlastnosti. Pri aplikovaní na pokožku zabíja baktérie a pomáha urýchliť hojenie rán.

Vyberajte si tmavší med

Zloženie medu veľmi závisí od podmienok, v ktorých vznikol. Obsah antioxidantov sa v rôznych druhoch medu môže líšiť až 20-násobne. Vo všeobecnosti platí, že tmavší med obsahuje viac antioxidantov ako svetlý med.

Máme teda jesť med? Musíte sa rozhodnúť sami. Rovnako ako pri väčšine potravín, treba toho zvážiť viac. Ak ste zdravý, aktívny a nechcete chudnúť, potom je med vhodnou voľbou, zdraviu neuškodí a rozhodne by ste mu mali dať prednosť pred cukrom. Ak máte nadváhu, cukrovku a v strave prebytok fruktózy a sacharidov, potom by ste sa medu mali vyhýbať.

Keď príde na príležitostné sladenie sviatočných koláčov či zdravých dobrôt, med je skvelou náhradou obyčajného cukru.

Zdroj: authoritynutrition.com

Komentáre

Related posts

Leave a Comment