Každý má peniaze na zdravú stravu

Zdravá strava nemusí byť drahá

Jesť zdravo je príliš drahé, nemôžem si to dovoliť.

Blbosť! Zdravú stravu si môže dovoliť každý. Samozrejme, nehovoríme o životných situáciách, keď skutočne musíte tri dni jesť iba akciové 5 kg balenie Tesco ryže. Ak však patríte k drvivej väčšine ľudí, určite podľa nasledujúcich rád dokážete žiť zdravšie a najmä jesť zdravšie bez toho, aby ste museli vylúpiť banku.

Urobte zo zdravej stravy prioritu

Ak sa chcete stravovať zdravo, musíte v prvom rade urobiť zo stravy prioritu. Vo väčšine prípadov sú ľudia „nemám peniaze na zdravú stravu“ len príliš leniví alebo tvrdohlaví na to, aby začali jesť zdravo a nemajú ani snahu to zmeniť. Je predsa jednoduchšie povedať v McDonalde: „Chcem dva hamburgery za euro“, než ísť do obchodu, kúpiť si vhodné potraviny a pripraviť si zdravé jedlo.

A pritom práve zdravá strava môže byť väčšinou v snahe schudnúť či zdravšie žiť. Ani absurdné množstvo cvičenia či neefektívneho behania nedokáže „vynahradiť“ zlé stravovacie návyky. Naopak, stačí pár malých zmien v jedálničku a veci sa môžu začať hýbať správnym smerom. To, že sa rozhodnete na potraviny presmerovať o pár eur viac teraz, vám môže zachrániť tisícky eur v budúcnosti, keď nebudete potrebovať žiadne lieky a kvalita vášho života bude vysoká. Jedzte zdravo a budete štíhlejší, budete lepšie spať, lepšie sa cítiť a rozhodne budete šťastnejší.

Povedzte si teda na začiatok: čo chcem dosiahnuť tým, že budem zdravšie jesť? Robím to kvôli rodine? Bojím sa infarktu či cukrovky? Chcem vyhrať v súťaži s kolegami? Nech je dôvod akýkoľvek, myslite na neho.

Možno sa budete musieť vzdať niekoľkých súčastí života. Niečo sa budete musieť aj naučiť – napríklad variť, či nosiť si niekedy jedlo so sebou. A možno budete musieť aj investovať – do kvalitných nádob na prenášanie hotového jedla. Keď sa však rozhodnete dodržať svoj záväzok, stane sa toho zvyk.

Zbavte sa zbytočností

Ak je váš rozpočet napnutý, skúste sa zamyslieť nad tým, kde pravidelne utekajú peniaze. Kupujete si kávu v automate či reštaurácii? Pijete sladené či energetické nápoje? Fajčíte, pijete alkohol? Chodíte sa na obed najesť do kantíny a ešte predtým zjete keks, lebo neviete vydržať do obeda? Práve tieto niekoľkoeurové výdavky môžu byť dôvod, prečo si hovoríte „nemám peniaze na zdravé jedlo“.

Ale ja potrebujem kofeín!

Popravde, nepotrebujete, to viete. Ak sa ho však neviete vzdať, prečo si nedonesiete kávu do práce? Alebo ho nenahradíte krabicou zeleného čaju, ktorý je na kofeín veľmi bohatý a stojí podstatne menej? Rovnako nepotrebujete jesť ŽIADNE sladkosti, fajčiť či piť alkohol. Ak sa neviete vzdať týchto neduhov a zároveň si myslíte, že na zdravú stravu nemáte peniaze, pravda je taká, že ste buď lenivý, alebo zbabelý.

Viete, čo je na zdravej strave najlepšie? Že keď na ňu naladíte svoj organizmus, prejdu všetky nezmyselné chute na sladké či nezdravé jedlá. Prestaňte teda míňať peniaze na zbytočnosti, ktoré len sabotujú vašu snahu. Stačí, že ich odstavíte z cesty a hneď ste o krok  bližšie k víťazstvu.

Pripravujte si vlastné jedlo

To je základný kameň zdravej výživy. Žiadna komerčná reštaurácia, nech už má v názve prídavok FIT či BIO, vám nikdy nepripraví jedlo tak, ako to dokážete vy. Stačí sa naučiť niekoľko základných „ťahov“ a pripravíte si množstvo obedov. Spolu so zdravými a pravidelnými raňajkami a vlastným obedom máte našliapnuté na zdravé celotýždenné stravovanie.

Váš obed nemusí stáť ani magických 3,50 € ako väčšina denných menu. Ani 5 € ako menu v McDonalde. Bude stáť možno 2 €. Nemožné, hovoríte si?

Vôbec nie!

Čo je teda zdravé jedlo?

Zdroje bielkovín – vajcia, hydina, ryby, bravčové či hovädzie mäso

Zdroje vlákniny a fytonutrientov – zelenina

Zdravé tuky – orechy, orechové maslá, kokosový olej, olivový olej

Základom obeda teda bude upravené mäso (veľkosť porcie je na vás), dostatok zeleniny (ideálne listovej) a za hrsť orechov či iného zdravého tuku.

Ale veď to je strašne veľa práce každý deň!

K tomu sa ešte dostaneme. Zatiaľ si povieme niečo o tom, ako ušetriť pri nakupovaní týchto základných surovín (skutočne iné nebudete potrebovať).

Ako správne nakupovať

Pozrite si rôzne akciové letáky, vyberte si však iba jeden obchod. Najdôležitejšie je zistiť, v ktorom obchode je v akciovej cene mäso (ryby). Tam totiž pôjdeme nakupovať. Mäso bude tvoriť základ stravy (aspoň finančne). Tam, kde nakúpime mäso, si vyberieme aj akciovú ponuku zeleniny. S orechmi či kokosovým olejom to bude horšie, pomôže však internet: mojprotein.sk. Tým, že si jedlo nakúpite za 20 minút v jednom obchode, ušetríte niekoľko hodín behania po obchodoch kvôli pár ušetreným centom. Tento čas môžete využiť oveľa produktívnejšie.

Zeleninu a ovocie si nepíšte na zoznam. Ak naozaj nemáte napriek úsporným opatreniam peniažkov nazvyš, zeleninu si vyberajte podľa ceny, nie podľa druhu. Ak je v akcii čínska kapusta, dajte jej prednosť pred neakciovým ľadovým alebo hlávkovým šalátom.

Buďte kreatívny. Recept vyžaduje červenú papriku, no v Tesku je v akcii žltá paprika. Koniec sveta? Kdeže. Vyskúšajte teda iný recept, prípadne upravte ten pôvodný. Zabudli ste si niečo kúpiť? Máte internet (ak toto čítate, určite k nemu máte prístup, pokiaľ nás nejaká dobrá duša nešíri ako samizdat), máte nekonečnú studňu receptov. Vyberajte si zásadne tie recepty, v ktorých vystupujú základné suroviny, nemusíte sa trápiť tým, že nemáte organickú špargľu či bio avokádo. Snažíte sa ušetriť na strave. Či už bude recept 100% alebo 90%, je to vždy lepšie, ako jesť vo fast foode.

Robte kompromisy. Všetci máme radi Marlenku, ale pokiaľ nie je v akcii za 7,90 €, nikto si ju nekúpi (mimochodom, dobrý marketing, Marlenka). Čo teda budete jesť v prípade, že namiesto obľúbeného morčaťa je v akcii kura? Budete jesť kura. Je to rozumný kompromis, ktorý rieši finančný problém.

Pripravte sa dopredu. Namiesto večerného vysedávanie pri telke a sledovania Búrlivého vína (kedy už konečne skončí?) si môžete napríklad pripraviť stravu na dva dni. Je veľmi ľahké nakrájať kura, dať ho piecť do rúry a po vychladnutí naporcovať do misiek. Keď sa budete ponáhľať do práce, určite oceníte pripravenú porciu. A ak nezvýši čas na prípravu zeleniny, schmatnite so sebou sáčok mrazenej zeleniny (často sa dá kúpiť za menej, ako stojí čerstvá). Bhim! Obed.

Kupujte vo veľkom a mrazte. Majú v akcii kuracie prsia za 4,50 €? Kúpte si päť balení, aj tak ich spotrebujete, aj keď nie hneď. Zvyšné štyri dajte mraziť a keď na ne bude nálada a chuť, stačí ich rozmraziť. Nemávate peniaze na kuracie prsia? V akcii nájdete neraz aj celé kura za 1,90 €/kg. Dá to síce trochu práce, ale po naporcovaní a mrazení máte znovu plnú mrazničku. Navyše, nedeľná polievka len poteší.

Máte šialenú túžbu na snack? Tak si ho pripravte doma a v predstihu. Receptov na zdravé snacky nájdete na internete plno. Prípadne majte v chladničke poruke napríklad arašidové maslo s karobom. Zasýti a skvelo chutí. Navyše stojí toľko, čo tri keksíky a rozhodne vydrží dlhšie. Ak nemáte v práci chladničku, postačia aj obyčajné orechy.

Aj mrazená zelenina je zelenina. Možno menej chutná, možno menej výdatná, ale často v akcii stojí smiešne málo a jej príprava je mimoriadne jednoduchá.

Zjedzte všetko, čo ste si kúpili! To je najdôležitejšia rada. Ak sa snažíme ušetriť na strave, rozhodne nestojí za to, aby sme vyhadzovali to, čo sme si kúpili. Ak sa vám to stáva, kupujte menej. Alebo jedzte viac 🙂 Nie, kupujte menej.

Ale ja neviem variť

Na webe sú milióny (doslova) receptov. Zadarmo. Je to síce na dlhšiu debatu, ale stačí heslo „paleo recepty“ a nájdete stovky receptov aj v slovenčine, ktoré budú zväčša pasovať aj do vášho tesného rozpočtu, ak „niečo“ „niečím“ nahradíte. Vyberte si jeden ľahký recept, zvládnite ho. Potom ťažší. Potom ťažší. A onedlho ste Jamie Oliver. Alebo aspoň dokážete nejesť to isté štyri dni za sebou.

Čo ešte potrebujem vedieť?

Zrejme vám už nazačiatku napadlo – budem potrebovať bio potraviny? Organické potraviny? Aby sme boli struční a prihliadli na to, že sa snažíme o zdravú stravu za minimum peňazí – nie. Uistite sa však, že je zelenina, ktorú budete jesť, poriadne umytá a mäso aspoň z obchodu, kde nemajú každý týždeň pokutu. Samozrejme, že je lepšie zvoliť si organické potraviny, aspoň tak ekonomicky podporiť tých, ktorí pestujú poctivo a zároveň do seba „nepchať“ toľko chemikálií. Ak si však máte vybrať medzi neorganickou zeleninou a čokoládou, preferujte zeleninu. Dokonca aj pred organickou čokoládou. Ale zas nie pred organickým vajíčkom. Žart.

Budete potrebovať suplementy? V zásade – nie. Jedine v prípade, že si naozaj nemôžete dovoliť ani mäso v akcii. V tom prípade je vhodné nájsť si poctivý proteín, ktorý môže neraz poslúžiť ako náhrada raňajok (ak nie je ani na vajcia), jedlo po tréningu či pred ním, možno aj ako večera. Ak si nemôžete dovoliť ryby, hodí sa ešte doplniť Omega-3.

Čo si myslíte teraz? Máte ďalšie tipy na zdravé stravovanie za rozumný peniaz?

Komentáre

Related posts

Leave a Comment