Intuitívne jedenie. Dáte šancu životospráve bez diét?

Intuitívne jedenie je filozofia, v ktorej ste vy sami expertom na vaše telo a jeho signály hladu. Ide o protiklad tradičného prístupu k strave – diéte. Pri intuitívnom jedení nemusíte sledovať prísne pravidlá čo a kedy jesť, alebo čomu sa vyhýbať. Namiesto toho vás intuitívne jedenie naučí, že ste jedinou osobou, ktorá robí pri jedle rozhodnutia.

Tento článok je detailnou začiatočníckou príručkou intuitívneho jedenia.

Základy

Intuitívne jedenie je štýl, ktorý poodporuje zdravý prístup k jedlu i obrazu o vašom tele. Podstatou je myšlienka jesť, keď cítite hlad, a zastaviť sa, keď už hlad necítite. Aj keď to vyzerá ako intuitívny a jednoduchý proces, pre mnoho ľudí taký nie je.

Ak sa naplno oddáte knihám s diétami a radám „expertov“ v tom, čo, kedy a ako jesť, veľmi ľahko sa vzdialite intuícii svojho tela. Aby ste mohli jesť intuitívne, musíte sa znovu naučiť dôverovať svojmu telu. A aby ste to dokázali, musíte najskôr pochopiť rozdiel medzi fyzickým a emocionálnym hladom.

Fyzický hlad: je biologická potreba, ktorá nás nabáda doplniť živiny. Rastie postupne a má rôzne signály, napríklad „škvŕkanie“ v bruchu, únavu či podráždenosť. Fyzický hlad uspokojíme jedlom.
Emocionálny hlad: je vyvolaný emocionálnymi potrebami. Smútok, osamelosť či nuda sú len niektoré z pocitov, ktoré vytvárajú túžbu po jedle. No takéto jedenie spôsobuje pocity viny a nenávisti k sebe samému.

História intuitívneho jedenia

Termín intuitívne jedenie vznikol v roku 1995 ako názov knihy Evelyn Triboleovej a Elyse Reschovej. Koncept má však korene v starších myšlienkach. Medzi priekopníkov patrila Susie Orbachová, ktorá publikovala Fat is a Feminist Issue (Tuk je feministický problém) v roku 1978 a Geneen Rothovej, ktorá písala o emočnom jedení od roku 1982.

Ešte predtým, v roku 1973, Thelma Waylerová založila program kontroly váhy. Tento program bol vybudovaný na princípe, že diéty nefungujú a zmena v životospráve a osobnej starostlivosti je pre zdravie dôležitejšia.

10 kľúčových princípov

Vo svojej knihe o intuitívnom jedení Triboleová a Reschová položili desať základných princípov filozofie. Tu je krátky prehľad:

1. Odmietnite diétnu mentalitu

Diétna mentalita je myšlienka, že niekde vonku existuje diéta, ktorá u vás bude fungovať. Intuitívne jedenie je však „anti-diétne“.

2. Vážte si hlad

Hlad nie je váš nepriateľ. Odpovedzte na prvé znaky hladu tým, že sa najete. Ak necháte hlad prerásť do pokročilého štádia, s väčšou pravdepodobnosťou sa prejete.

3. Zmierte sa s jedlom

Zakopte vojnovú sekeru. Zbavte sa myšlienok na to, čo by ste mali alebo nemali jesť.

4. Jedlo nie je zlé ani dobré

Jedlo nie je zlé ani dobré a rovnako tak vy nie ste zlá/zlý alebo dobrá/dobrý, ak ho budete jesť.

5. Rešpektujte svoju sýtosť

Rovnako ako telo hovorí, že je hladné, dokáže povedať aj to, že má dosť. Všímajte si signály komfortného zasýtenia, keď cítite, že už máte dosť. Pri jedení sa sami konfrontujte, či vám jedlo chutí, prípadne či ste ešte hladná/hladný.

6. Objavte faktor uspokojenia

Urobte z jedenia zážitok. Doprajte si jedlo, ktoré vám chutí. Sadnite si pri jedení. Keď urobíte z jedenia potešenie, zistíte, že vám postačí menej jedla.

7. Vážte si emócie aj bez jedla

Emočné jedenie je stratégia na vyrovnanie sa s pocitmi. Nájdite iné spôsoby vyrovnania sa s pocitmi, také, ktoré nie sú spojené s jedlom: prejdite sa, meditujte, rozprávajte… Snažte sa rozpoznať, kedy je hlad skutočný a kedy je len výsledkom emócií.

8. Rešpektujte svoje telo

Namiesto toho, aby ste kritizovali svoje telo za to, ako vyzerá, nájdite na sebe to pekné.

9. Cvičte – pocítite rozdiel

Nájdite si taký druh pohybu, ktorý vám vyhovuje. Namiesto sústredenia sa na chudnutie si všímajte pocity energie, sily a života.

10. Vážte si zdravie

Jedlo, ktoré jete, by malo dobre chutiť aj vyzerať. Majte na pamäti, že vaše zdravie formuje to, čo jete dlhodobo. Jeden chod či jeden snack vás ani neuzdraví, ani nezabije.

Benefity potvrdené výskumom

Výskum na tému intuitívneho jedenia sa neustále rozširuje. Zameriava sa najmä na ženy. Štúdie zatiaľ spojili intuitívne jedenie so zdravšími psychologickými prístupmi, nižším BMI a udržiavaním hmotnosti, no nie so samotným chudnutím.

Jedným z najväčších benefitov intuitívneho jedenia je lepšie psychologické zdravie. Účastníci štúdií o intuitívnom jedení si zlepšili sebaúctu, názor na svoje telo a celkovú kvalitu života. Naopak, zažili menej depresie a úzkosti.

Iné štúdie sa pozreli na stravovacie návyky a správanie žien. Pri intuitívnom jedení sa ženy skôr držia programu ako pri diétach.

Ako začať

Ak si myslíte, že by vám mohlo intuitívne jedenie prospieť, tu sú spôsoby ako začať.

Bez akéhokoľvek súdenia si začnite všímať svoje správanie pri jedení. Keď budete jesť, spýtajte sa samého/samej seba, či pociťujete fyzický alebo emocionálny hlad.

Ak je to fyzický hlad, skúste ohodnotiť hlad/sýtosť na škále od 1 do 10, od veľmi, veľmi hladný/hladná po úplne plný/plná. Snažte sa jesť, keď cítite hlad. Prestaňte jesť, keď sa cítite komfortne, nie prepchato.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/quick-guide-intuitive-eating/

Komentáre

Related posts