Intoxikácia vodou – koľko je už priveľa?

Všetky bunky v tele a všetky naše orgány potrebujú pre správne fungovanie vodu. Preto musíme neustále dopĺňať vodu, ktorú stratíme potením, vylučovaním či obyčajným vydychovaním. Ak vody nepijeme dosť, prejaví sa to únavou, závratmi či svalovými kŕčmi.

No vedeli ste, že aj pitím priveľkého množstva vody si môžete ublížiť? Môžete sa dokonca vodou intoxikovať.

Čo je intoxikácia vodou?

Známa tiež ako otrava vodou, intoxikácia vodou je narušenie funkcií mozgu pitím priveľkého objemu vody. Čím viac vody vypijeme, tým viac sa jej dostane do krvi. Táto voda môže rozpustiť elektrolyty v obehu, najmä sodík. Keď hladina sodíka klesne pod 135 mmol/l, ide o stav s názvom hyponatrémia.

Sodík pomáha udržovať rovnováhu tekutín medzi vnútrajším a vonkajším prostredím buniek. Pri nadmernom pití vody sa hladina sodíka zníži a tekutiny sa začnú „hýbať“ z vonkajšieho prostredia do vnútra buniek, v dôsledku čoho bunky opuchnú. Keď sa to stane mozgovým bunkám, môžu byť dôsledky život ohrozujúce.

Príliš veľa vody môže uškodiť

Intoxikácia vodou je výsledkom opuchu buniek. Keď opuchnú mozgy v bunku, zvýši sa vnútrolebečný tlak. Tento tlak spôsobuje prvé symptómy vodnej inotxikácie, ktoré zahŕňajú:
– bolesť hlavy
– nevoľnosť
– zvracanie

Vo vážnych prípadoch sa dostavia aj symptómy ako:
– vyšší krvný tlak
– zmätenosť
– dvojité videnie
– ťažkosti s dýchaním
– svalová slabosť a kŕče
– neschopnosť vnímať senzorické informácie

Akumulácia vody v mozgu sa nazýva cerebrálny edém. Ten môže spôsobiť dysfunkciu centrálnej nervovej sústavy. Vo vážnych prípadoch môže intoxikácia vodou spôsobiť záchvaty, poškodenie mozgu, kómu či dokonca smrť.

Smrť spôsobená intoxikáciou vodou?

Je veľmi náročné vypiť nechtiac priveľké množstvo vody. No aj to sa už stalo. Veľa prípadov intoxikácie vodou zaznamenali u vojakov. Jedna správa zahŕňala 17 vojakov trpiacich hyponatrémiou, ktorú si privodili nadmerným pitím vody. Hladina sodíku v krvi u nich dosahovala 115 až 130 mmol/, zatiaľ čo normálna koncentrácia je 135 až 145 mmol/l.

Iná správa popisovala smrť troch vojakov s hyponatrémiou a cerebrálnym edémom. Vojaci umreli po vypití 10 až 20 litrov vody v priebehu niekoľkých hodín.

Symptómy hyponatrémie sa dajú ľahko zameniť so symptómami dehydratácie. Jeden vojak s nesprávne diagnostikovanou dehydratáciou a úpalom zomrel krátko po opakovanej orálnej hydratácii. Trpel totiž hyponatrémiou.

Intoxikácia vodou nie je zriedkavá ani v športe, najmä vo vytrvalostných disciplínach. Nadmerná hydratácia je pri týchto aktivitách bežná ako prostriedok v boji proti dehydratácii.

Na bostonskom maratóne v roku 2002 až 13% účastníkov prejavovalo symptómy hyponatrémie. 0,06% v kritickom stave s koncentráciou sodíka menej než 120 mmol/l. Nanešťastie sa nie všetky prípady končia šťastne a zaznamenané boli aj úmrtia pri veľkých športových akciách. V jednom prípade šlo o maratónskeho bežca s koncentráciou sodíka menej než 130 mmol/l. Výsledkom bola hydrocefália a herniácia mozgového kmeňa, ktorá vyústila do úmrtia.

Nadmerné pitie vody sa vyskytuje aj u psychiatrických pacientov, najmä schizofrenikov. Jedna štúdia skúmala príčinu smrti 27 schizofrenikov a až v piatich prípadoch konštatovala, že šlo o výsledok intoxikácie vodou.

Koľko vody je už príliš?

Intoxikácia vodou nastáva, keď vypijeme viac vody, ako dokážu obličky vylúčiť močom. No samotné množstvo vody nie je jediným faktorom. Dôležité je aj to, ako rýchlo vodu vypijete.

Riziko vodnej intoxikácie je väčšie pri pití vody v krátkom čase. Naopak, pri vypití rovnakého objemu vody sa znižuje s každou dodatočnou minútou. Symptómy hyponatrémie môžu nastať už pri vypití 3 až 4 litrov vody v krátkom čase. Obličky dokážu eliminovať asi 20 až 28 litrov vody denne, no nedokážu sa zbaviť viac než 1 litra vody za hodinu.

Ak sa teda chcete vyhnúť hyponatrémii, nemali by ste vypiť viac než 1 liter vody za hodinu.

Prípady intoxikácie vodou a hyponatrémie sa vyskytli aj u zdravého 22-ročného väzňa, ktorý vypil 6 litrov vody v priebehu troch hodín, či 9-ročného dievčaťa, ktoré skonzumovalo 3,5 litra vody v priebehu dvoch hodín.

Koľko vody skutočne potrebujeme?

Nejestvuje žiadne konkrétne číslo, koľko litrov vody by sme denne mali vypiť. Potreba vody je totiž individuálna. Ak chcete vedieť, koľko vody by ste mali vypiť, zvážte svoju hmotnosť, fyzickú aktivitu a počase.

Odborné rady sa pohybujú okolo 3,5 litra vody denne pre muža a 2,7 litra pre ženy. Tieto odporúčania však už zahŕňajú aj vody z rôznych nápojov (káva, čaj, pivo) a jedál (ovocie).

Dobrým pravidlom je počúvať svoje telo a piť, keď cítite smäd. To by malo byť dostatočné pre udržanie dobrej úrovne hydratácie. Spoliehať sa však iba na svoj smäd nemusí fungovať pre každého. Atléti, starší ľudia a tehotné ženy by mali vypiť ešte trošku viac.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/water-intoxication/

Komentáre

Related posts