Fit vďaka káve? Dokáže viac, ako si myslíte

Káva

Ak ste milovníkom kávy, máme pre vás skvelé správy. Najobľúbenejší „energeťák“ má totiž množstvo výhod pre vaše zdravie.

Kávu spájajú so zníženou úmrtnosťou, nižším rizikom rakoviny aj zredukovaným výskytom srdcovocievnych chorôb. Ak ju popíjate radi, údajne sa tak chránite pred cukrovkou či metabolickým syndrómom.

Vďaka obsahu kofeínu dokáže káva dokonca zvýšiť výkon pri cvičení až o 25 percent v kontrolovaných výskumoch, čo znamená asi o 5 – 7  percet v skutočnej atletickej súťaži.

Káva navyše výrazne zrýchľuje regeneráciu a zvýšiť motiváciu trénovať. Preto je prospešná pre väčšinu aktívnych ľudí.

Zažeňte „svalovicu“

Hoci sa o tom nikde nepíše, káva má veľmi pozitívny vplyv pri regenerácii svalov. Dokáže zmierniť tú známu zničujúcu svalovú bolesť, ktorá prichádza deň až dva po tréningu.

V nedávnej štúdií užívali športovkyňe kofeín v objeme 5 miligramov na kilogram telesnej hmotnosti 24 a 48 hodín po veľmi náročnom tréningu. Bolesť svalov sa u žien užívajúcich kofeín znížila o 26 až 48 percent v porovnaní s tými, ktoré užívali placebo. Oveľa rýchlejšie sa zregenerovala aj ich maximálna sila.

Káva vám môže pomôcť zotaviť sa po veľmi intenzívnom cvičení, aby ste sa v pohode mohli vrátiť naplno k tréningu. Ak napríklad trénujete dvojfázovo alebo sa pripravujete na súťaž a potrebujete doplniť glykogén vo svaloch.

Zlepšujte sa

Káva má pre telo hneď niekoľko benefitov:

  • Zvyšuje hladinu stimulujúcich hormónov epinefrín a norepinefrín (hormóny regulujúce prietok krvi a činnosť srdca a podporujúce krvný obeh).
  • Pomáha telu využívať tuk ako zdroj energie.
  • Uvoľnuje zo svalov vápnik, ktorý sa využije na zvýšenie výdrže.
  • Má schopnosť „oklamať“ mozog, aby nevnímal vyčerpanie. Preto znižuje pocit bolesti a umožňuje športovcom pokračovať vo výkone aj vtedy, keď by bežne dosiahli bod vyčerpania.

Vďaka pozitívnym vplyvom kofeínu sú športovci viac motivovaní a ich tréningy môžu byť po vypití kávy výrazne lepšie. V jednej štúdií benč pressu vytlačili atléti po prijatí 5 mg/ kg hmotnosti kofeínu v priemere 22,4 opakovaní a dokopy 1.142 kilogramov v porovnaní so skupinou, ktorá brala placebo a atléti v nej vytlačili v priemere menej – 20,4 opakovaní a dokopy 1.039 kilogramov.

V ďalšej štúdii, v ktorej vedci testovali španielsky národny rugbyový tím, hráči konzumovali 3 mg/ kg hmotnosti kofeínu, čo im pomohlo náramne zvýšiť tempo behu počas zápasov. Podobné výsledky sa zistili aj u žien, hráčok futbalu, ktoré pri podobnom množstve prijatého kofeínu zlepšili výšku skoku o 3 percentá a celkovú vzdialenosť zabehnutú počas hry o 6 percent.

Chudnite vďaka káve

Objavilo sa už veľa dôkazov o tom, že káva zrýchľuje metabolizmus a umožňuje nám spáliť o 3 až 10 percent viac kalórií než bežne. Okrem toho pomáha telu uprednostňovať ako zdroj energie tuk pred glukózou. Navyše, káva má vplyv na krvný cukor a môže zlepšiť našu citlivosť na inzulín, čo je veľmi priaznivý efekt.

Hoci má káva priam zázračné vplyvy na naše telo, neznamená to, že predstavuje magické riešenie pre zhadzovanie nadbytočného tuku. Ak k svojim bežným zvykom pridáte len pitie kávy, pravdepodobne na svojom tele nespozorujete žiadne zmeny. Ak však pravidelne cvičíte, káva dokáže zvýšiť vašu motiváciu a túžbu trénovať lepšie a tvrdšie a umožní vám lepšie zvládnuť bolesť, čo umožní chudnúť a nabrať viac svalovej hmoty.

Vďaka tomu, že káva je jedným z „liekov“ na svalovicu a pomáha rýchlejšie regenerovať svaly, pomôže vám trénovať častejšie.

Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že ak je vaším cieľom chudnutie, nepridávajte si do kávy žiadne umelé sladidlá, cukor ani smotanu. Je dôležité poznamenať, že čistý kofeín, aký získate napríklad z energetických nápojov, nemusí mať rovnaký efekt ako káva. Tá pomáha zvýšiť citlivosť buniek tela na inzulín, za čo zrejme môžeme vďačiť prítomnosti antioxidantov v káve.

Vylepšite si náladu

Káva je malý zázrak, ak vám chýba spánok, cítite sa nesvoji a strácate motiváciu podávať akýkoľvek výkon – či už v práci alebo športový. Dokáže takmer okamžite vylepšiť náladu a zažehnať psychickú únavu.

V štúdii užili atléti po nedostatočnom spánku 4 mg/ kg kofeínu pred silovým cvičením a podarilo sa im podať väčší výkon, ako keď užili placebo. Kofeín im umožnil vyťažiť z tréningu viac, a to aj napriek únave.

Ak napríklad potrebujete trénovať ráno, kedy je športový výkon utlmený v porovnaní s neskoršími častiami dňa, vďaka káve môžete svoj nervový systém, ktorý býva ráno utlmený, jednoducho oklamať. Dôkazom sú aj testy na elitných športovcoch, ktorí ráno po užití 3 mg/ kg hmotnosti kofeínu zvýšili svoj výkon v drepe a benč presse o 3 až 6 percent v porovnaní s placebom. Ich ranný výkon sa tak takmer priblížil k úrovniam nameraným pri večernom tréningu, kedy bol ich výkon na vrchole.

Kofeín navyše zlepšuje aj koncentráciu a reakčný čas. Keď športovec cíti únavu alebo bolesť, jeho motorické schopnosti sa zhoršujú. Kofeín môže výrazne pomôcť tým, že aktivuje vylučovanie neurotransmiterov pre zlepšenie svalových kontrakcií. Podľa štúdií aj unaveným chirurgom pri náročných operáciách výrazne pomáha pri sústredení užitie kofeínu.

Vydržte viac

Káva je veľmi prínosná pre vytrvalostných športovcov a potvrdili to aj testy na bežcoch, cyklistoch, veslároch a plavcoch.

Napríklad v časovke na 1.500 metrov elitní bežci zvýšili vďaka káve svoju rýchlosť v priemere o 4,2 sekundy v porovnaní s tými, ktorí pili placebo. Najlepší čas bol dokonca vďaka káve o 17 sekúnd lepší.

Malý tip na záver: Ľudia, ktorí sú na kávu zvyknutí a pijú ju denne, si vytvoria toleranciu na kofeín. Hoci stále dosahujú lepšie výsledky, oveľa prínostnejšie je nepiť kávu každý deň, ale len vtedy, keď potrebujete zlepšiť výkon.

Podľa toho, ako často kávu pijete, sa váš výkon zlepší po prijatí 3 až 6 mg/ kilogram hmotnosti, čo zodpovedá vypitiu jeden a pol až šiestich šálok kávy.

Ak sa rozhodnete prestať piť kávu, aby ste napríklad zlepšili svoj výkon pred súťažou, „vysaďte“ ju počas piatich dní, ale ideálne týždeň pred súťažou.

Zdroj: http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/1229/Five_Unbeatable_Ways_to_Use_Coffee_For_Better_Athl.aspx

Komentáre

Related posts

One Thought to “Fit vďaka káve? Dokáže viac, ako si myslíte”

  1. Tatiana

    zaujimavy a prinosny web

Leave a Comment