Desať potravín, ktoré vám pomôžu zbaviť sa estrogénu

Estrogén

Jedným z najúčinnejších spôsobov na redukciu množstva telesného tuku je zlepšenie metabolizmu estrogénu. Vysoká úroveň estrogénu a problémy s eliminovaním tohto hormónu sú u mužov i žien spájané s vyšším rizikom vzniku rakoviny, väčším podielom telesného tuku a problémom so zvyšovaním objemu svalovej hmoty.

Ak v strave nemáte dostatok niektorých živín, nebudete môcť metabolizovať estrogén efekteívne. Zostavili sme preto zoznam desiatich potravín, ktorých pravidelná konzumácia vám pomôže ochrániť sa pred nástrahami estrogénu.

1. Semená: Sezam, senovka grécka a ľan
Sezamové a ľanové semená obsahujú špeciálny druh vlákniny – lignany, ktoré sa môžu naviazať na estrogén v tráviacom ústrojenstve a vylúčiť ho tak z tela. Ďalšie semená, napríklad senovka grécka, môžu zvýšiť hladinu SHGB, ktorý chráni telo pred estrogénom.

2. Losos a mastné ryby
Omega-3 mastné kyseliny, EPA a DHA, ktoré sa vyskytujú hojne v rybách, pomáhajú telu eliminovať estrogén bezpečným spôsobom, ktorý nepoškodzuje DNA. Rybí olej má navyše protizápalový účinok, čím zlepšuje inzulínovú signalizáciu pre lepší metabolizmus.

3. Ovocie a zelenina bohaté na vlákninu
Prírodne sa vyskytujúca vláknina v zelenine a ovocí, napríklad v bobuľovinách či špenáte, redukuje množstvo enzýmu (B-glukouronidáza), ktorý uľahčuje vstrebávanie estrogénu. Ak je tohto enzýmu priveľa, estrogén cirkuluje a poškodzuje tkanivá aj DNA.

4. Brokolica a kapustovitá zelenina
Kapustovitá zelenina, napríklad karfiol, brokolica či kapusta, poskytujú silné zlúčeniny, ktoré chránia organizmus pred estrogénom, nazývané aj glukorafanín a di-indol metán (DIM). Tieto látky podporujú zdravú elimináciu estrogénu.

5. Červené víno (s mierou)
Alkohol by ste mali vylúčiť zo stravy ako prvý, pretože zvyšuje úroveň estrogénu a súčasne redukuje množstvo testosterónu. Doborou správou však je, že červené vína (najmä zo Sardínie a zo Španielska) sú bohaté na antioxidanty, ktoré podporujú odbúravanie estrogénu a chránia našu DNA pred účinkami estrogénu.

6. Višne
Bohaté na fytonutrienty, ktoré bojujú s rakovinou a chránia telo pred zápalmi, višne tiež zvyšujú hladiny spánkového hormónu melatonínu, ktorý blokuje aromatázu (enzým meniaci testosterón na estrogén).

7. Citrusové ovocie
Citróny a ďalšie citrusové ovocie poskytujú slušnú dávku antioxidantov (vitamín C, hesperidín a kvercetín), ktoré chránia pred škodami napáchanými estrogénom; ďalej sú bohaté na vlákninu pre lepšiu funkciu čriev. Citrusy sú bohaté aj na D-limonén, ktorý zvyšuje aktivitu enzýmov pečene a telu tak pomáha metabolizovať a zbavovať sa estrogénu.

8. Jogurty & fermentované potraviny
Jedlá, ktoré obsahujú zdravé probiotické baktérie, môžu pomôcť s chudnutím. To je kľúčové, lebo o vylučovanie estrogénu sa stará práve tukové tkanivo. Ďalším benefitom je lepšie zdravie čriev, takže telo účinnejšie eliminuje estrogénové zlúčeniny. K najlepším probiotickým jedlám patrí kvalitný jogurt, kyslá kapusta, nakladaný zázvor, kim-či, miso a podobne.

9. Zelený čaj
Zelený čaj je silný bojovník proti aromatáze. A bez aromatázy sa z hodnotného testosterónu stane menej estrogénu. Ďalším benefitom je množstvo antioxidantov v zelenom čaji, ktoré chránia DNA a tkanivá pred poškodením, ktoré spôsobujú prebytok estrogénu.

10. Potraviny s vysokým obsahom bielkovín
Bielkoviny sú nevyhnutné pre aktivitu cytochrómu P450. To je enzým, ktorý telu umožňuje metabolizovať hormóny. Vysokobielkovinové potraviny, napríklad ryby, mäso, fazuľa či vajcia, tiež poskytujú aminokyseliny lyzín a treonín, ktoré podporujú funkciu pečene – orgánu s najvyšším hierarchickým postavením pri eliminácii zbytočného estrogénu z organizmu.

Zdroj: http://www.poliquingroup.com/Tips/tabid/130/EntryId/2321/Top-Ten-Foods-To-Detox-Estrogen.aspx

Komentáre

Related posts

Leave a Comment