Desať dôvodov, prečo začať deň pohárom vody s citrónom

Voda s citrónom

Voda s citrónom je teraz trendy. Dobrou správou je, že aj keď citrónová voda nie je liekom na zlé návyky, existuje množstvo benefitov, ktoré pitie teplej vody s citrónom prináša. Nasledujúci článok Vám prezradí, čo od citrónovej vody môžete (alebo by ste nemali) očakávať.

Benefit 1: Lepšie trávenie a zdravie čriev
Teplá voda s citrónom je známa pre schopnosť stimulovať trávenie a rannú „detoxikáciu“. Práve teplá voda je stimulom pre črevá a pohyb v nich. Rovnaký efekt teda má aj teplá káva či čaj. Citrónová voda má však dva unikátne benefity pre funkciu čriev: citróny poskytujú slušné množstvo nestráviteľnej vlákniny a zložku D-limonén, ktorá zvyšuje tvorbu pečeňových enzýmov, takže telo lepšie metabolizuje a eliminuje odpadové produkty.

Benefit 2: Redukcia prijatých kalórií
Jedno zo spochybňovaných tvrdení je schopnosť citrónovej vody zlepšiť metabolizmus a tak bojovať s obezitou. Teoreticky to citrónová voda dokáže, ale takéto veci v reálnom živote úplne spoľahlivo nefungujú.

Citróny obsahujú vlákninu pektín, ktorá spomaľuje vstrebávanie enzýmu pankreatickej lipázy. Tuk zo stravy nie je telom priamo absorbovaný, kým nepríde do styku s lipázou, čo v prípade jej nedostatku znamená, že sa nemusíte obávať kalórií zo skonzumovaného tuku. Navyše kyselina citrónová a ďalšie látky v citrónoch podporujú termogenézu a zvyšujú tak množstvu kalórií, ktoré telo spáli. Samozrejme, toto zvýšenie je len veľmi malé a môžete ho kompletne eliminovať napríklad jednou sladkosťou či priveľkou porciou jedla.









Benefit 3: Podpora imunity
Citróny obsahujú saponíny, ktoré majú antivirálne vlastnosti a bojujú s chrípkou či nádchou. Citrusové ovocie je bohaté na biologicky dostupný vitamín C – látku, ktorá má skvelé efekty na podporu imunity. Vitamín C efektívne „zametá“ reaktívne formy kyslíka, ktoré poškodzujú DNA a tkanivá.

Benefit 4: Redukcia zápalov
Citróny sú plné antioxdiantov, vrátane vitamínu C, hesperidínu a kvercetínu, ktoré bojujú so zápalmi a znižujú riziko vzniku ochorení. V jednej zo štúdií vedci potvrdili, že antioxidačný efekt vitamínu C je väčší než vitamínu E či betakaroténu, čo môže byť dôvodom, prečo vitamín C chráni cievy a môže byť prevenciou kardiovaskulárnych ochorení.

Benefit 5: Biologicky dostupné živiny
Okrem spomínaných antioxidantov obsahujú citróny aj množstvo ľahko absorbovateľných živín, ktoré telo potrebuje pre bezchybnú funkčnosť: horčík, draslík, fosfor, vápnik, selén, meď a zinok. Vitamín C zlepšuje schopnosť tela využívať železo – veľmi dôležitý prvok, ktorý však organizmus len ťažko asimiluje.

Benefit 6: Lepšia hydratácia
Zrejme každý viem, že pitie vody zlepšuje hydratáciu a citrónová voda v tomto nie je výnimkou. Citróny obsahujú kľúčové elektrolyty ako draslík a horčík, preto dokáže citrónová voda bunky hydratovať o čosi lepšie ako obyčajná voda.

Benefit 7: Nižšia hladina cholesterolu
Antioxidanty eriocitrín a hesperidín v citrónoch redukujú koncentráciu triacylglycerolu – tuku v krvnom obehu, ktorý je spájaný s ochoreniami srdca. Esenciálne oleje v citrónoch sú prevenciou oxidácie LDL cholesterolu. To je prospešné pre artérie, keďže oxidáciou LDL cholesterolu vzniká v cievach povlak.

Benefit 8: Lepšia inzulínová senzitivita
Zvýšenie množstva skonzumovanej vlákniny je jednoduchým spôsobom na zlepšenie inzulínovej senzitivity. V jednej zo štúdií výskumníci konštatujú, že vláknina z citrónu znišuje rýchlosť, s akou jedlo vchádza do tráviaceho traktu a teda aj rýchlosť, s akou sa glukóza dostáva do krvného obehu. To zabraňuje rapídnym nárastom hladiny krvného cukru a redukuje hladinu tuku v krvi. Výsledkom je lepšie inzulínové zdravie a efektívnejšie ovládanie cukru.

Benefit 9: Redukcia únavy
Nápoje, ktoré obsahujú citrónovú šťavu, sú užitočné aj v boji s únavou. Antioxidanty a kyselina citrónová v citrónoch a ďalšom citrusovom ovocí „liečia“ vyčerpanie znížením oxidatívneho stresu, ktorý únavu zhoršuje.

Benefit 10: Pekný ranný rituál
Ranné pitie teplej citrónovej vody pochádza zo starej indickej ayurvédskej tradície a je bezpečným rituálom na štart dňa. Je to perfektný čas na stanovenie si cieľov dňa alebo aspoň na strávenie pár minút relaxáciou a sústredením sa napríklad na vlastné dýchanie.

Ako na to?
Nemusíte čakať žiaden namakaný recept. Len vyšťavte polovicu citróna do pohára teplej (alebo aspoň vlažnej) vody. Vyhýbajte sa prehĺtaniu kôstok, no napríklad pri varení sa nebojte šupy či bielej vláknitej hmoty, ktorá oddeľuje šupu od dužiny. Obsahuje veľa vlákniny a esenciálnych olejov a navyše dodá jedlám skvelú chuť.

Citróny sú kyslé, preto môžu zmäkčiť zubnú sklovinu. Vyhýbajte sa umývaniu zubov hneď po vypití citrónovej vody. Radšej si ústa najskôr prepláchnite vodou a použite kefku s mäkkými štetinami.

Zdroj: http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/1341/Ten_Reasons_To_Drink_Lemon_Water_in_The_Morning.aspx

Komentáre

Related posts

Leave a Comment