Dá sa vyrásť aj po osemnástke?

Dá sa rásť aj po osemnástke?

Nie každý z nás je spokojný so svojou výškou. Čo sa s tým však dá robiť? Ak ste sa tiež zamýšľali nad touto otázkou, nie ste v tom sami.

Správna výživa či niektoré špeciálne cviky údajne dokážu spôsobiť nárast centimetrov aj v post-tínedžerskom veku. Tento článok sa na podobné tvrdenia pozrie.

Čo určuje našu výšku?

Kým sa pustíme do diskusie o tom, či je možné narásť aj v dospelosti, musíme v prvom rade vedieť, čo určuje našu výšku. Jednoduchou odpoveďou je genetika, ale to nie je celý príbeh.

Štúdie na dvojičkách sú jedným zo spôsobov, ako vedci určujú, koľko môže genetika za naše fyzické kvality. Platí, že výška dvojičiek väčšinou koreluje. To znamená, že keď je vysoké jedno dvojča, bude vysoké aj druhé.

Na základe týchto štúdií vedci odhadujú, že za 60 až 80% rozdielu vo výškach medzi ľuďmi môže práve genetika. Zvyšných 20 až 40% je spôsobených faktormi z prostredia, napríklad výživou.

Trendy v ľudskej výške vo svete pomáhajú demonštrovať dôležitosť správnej výživy a životného štýlu. Obrovská štúdia s viac než 18 miliónmi účastníkov zachytila zmeny v našej výške v poslednom storočí. Podľa tejto štúdie je v mnohých krajinách priemerná výška v roku 1996 vyššia než bola v roku 1896. Ide o krajiny, ktoré zaznamenali aj zlepšenia v kvalite stravovania.

Väčšina z nás „dorástla“ v osemnástich

Aj s tou najzdravšou diétou sa výška väčšiny ľudí po 18. až 20. roku života nezmení. Dôvodom sú kosti, ktoré jednoducho prestanú rásť.

Epifýza, rastový koniec kosti, je druh špecializovanej chrupavky na konci dlhých kostí. Náš rast je primárne podmienený predlžovaním dlhých kostí, kým sú ich epifýzy „otvorené“. S koncom puberty nastávajú v tele hormonálne zmeny, ktoré epifýzu „zatvoria“ a rast kostí sa zastaví. U žien to býva okolo 16. roku života, u mužov v období 14. až 19. roku.

Aj keď skutočný rast kostí u väčšiny ľudí už potom nepokračuje, naša výška sa môže v priebehu dňa meniť. Spôsobuje to stláčanie medzistavcových platničiek, ktoré počas dňa vystavujeme tlaku. Večer teda môžeme ísť do postele kratší až o 1,5 cm nižší, než sme ráno vstávali.

Žiadne cvičenie ani strečing vás „nevytiahne“

Jedným z mýtov o výške je, že niektoré cviky a strečingové techniky dokážu človeka predĺžiť. Údajne treba dlho visieť, štverať sa či plávať a centimetre pribudnú.

Nanešťastie, žiadne dôkazy o predĺžení neexistujú. Tento mýtus živí skutočnosť, že kompresia a dekompresia našich medzistavcových platničiek dokáže nakrátko ovplyvniť našu výšku.

Dlhodobé visenie či plávanie znížia tlak chrbtice na platničky, čo môže o niekoľko milimetrov a na niekoľko minút pridať pár milimetrov k našej výške. Určite však nie natrvalo.

Silový tréning pravdepodobne neovplyvní vašu výšku

Mnoho ľudí sa bojí, že silový tréning môže negatívne vplýviť na našu výšku. Obavy sa najviac dotýkajú detí a tínedžerov, u ktorých ešte nebol ukočený rast dlhých kostí.

Chrupavka rastových častí je slabšia než skutočné kostné tkanivo a potenciálne sa teda môže ľahšie poškodiť.  Našťastie, väčšina výskumu ukazuje, že silový tréning je nie len bezpečný, ale aj prospešný pre všetky vekové kategórie – keď má správny dozor.

Väčšina športových lekárov a expertov sa tiež zhoduje v tom, že deti a tínedžeri pokojne môžu cvičiť aj s činkami. Jedna štúdia sa pýtala 500 expertov na športovú medicínu, či by adolescenti mali počkať so silovým tréningom až do doby, než sa ukončí ich rast. Výsledok? 85% expertov sa vyjadrilo, že silový tréning neuškodí, zatiaľ čo 10% sa domnieva, že sa silovému tréningu treba do dospelosti vyhýbať.

Ďalší výskum ukázal, že primárnym dôvodom, prečo je silový tréning u detí a tínedžerov „strašiakom“, sú zranenia spôsobené nesprávnym cvičením.

Zdravá životospráva pred dospelosťou vám pomôže dosiahnuť rastový potenciál

Aj keď sa vám nepodarí zmeniť svoju výšku v dospelosti, stále toho môžete urobiť dosť v tínedžerskom veku, aby ste dosiahli maximum zo svojho rastového potenciálu.

Najskôr by ste sa mali uistiť, že každý deň máte v strave dostatok vitamínov a minerálov. Aj keď deti v dnešnej dobe zvyknú jesť dosť (možno až príliš), kvalita ich stravy je často slabá. Kvôli tomu nie je výnimočné vidieť aj v modernej spoločnosti jedincov s nedostatkom vitamínu D či vápnika. Práve tieto živiny sú veľmi dôležité pre rast kostí a celkové zdravie.

Kým správna výživa v detstve je esenciálna pre dosiahnutie maximálnej výšky, medzi mužmi a ženami existujú rozdiely. Faktory prostredia, vrátane stravy, môžu mať u žien väčší vplyv na rast než u mužov. Dôvodom môže byť lepší prístup k strave a liekom pre mužov (východné a africké kultúry), či častejší výskyt osteoporózy u žien.

Čo teda môžete urobiť so svojou výškou?

Ak ste už dosiahli hranicu dospelosti a nie ste spokojní so svojou výškou, máme pre vás pár tipov:

Správne držanie tela: Ak sa budete hrbiť, uberiete si pekných pár centimetrov

Vyššia podrážka či vložka do topánok: Pri správnej kombinácii si môžete len vďaka topánkam prilepšiť aj o štyri centimetre

Svaly: Ak sa cítite malý/malá, posilňujte. Pri rovnakej výške budete pôsobiť robustnejším dojmom než ľudia, ktorí necvičia

Zdroj: http://www.healthline.com/nutrition/increasing-height

Komentáre

Related posts