Čo sú organické potraviny a sú lepšie ako bežné potraviny?

Organické (BIO) potraviny

Popularita tzv. organických potravín (z angl. organic foods, u nás známe aj ako BIO potraviny) v posledných dvoch dekádach výrazne narástla. Len v USA minuli nakupujúci v roku 2014 na organické potraviny takmer 40 miliárd dolárov. V roku 2015 dokonca ešte o 11% viac.

A to aj preto, že mnoho ľudí považuje organické potraviny za bezpečnejšie, zdravšie a chutnejšie ako bežné potraviny. Prípadne sú tieto potraviny lepšie pre životné prostredie či život zvierat.

V nasledujúcom článku objektívne porovnáme organické a bežné potraviny, vrátane ich nutričného obsahu a efektov na ľudské zdravie.

Čo sú organické potraviny?

Výraz „organický“ sa vzťahuje na proces, v ktorom sú potraviny vyrábané. Organické potraviny majú pôvod na farmách, kde sa nepoužívajú umelé chemikálie, hormóny, antibiotiká či geneticky upravené organizmy.









Aby mohla mať potravina označenie organická, nesmie obsahovať žiadne umelé aditíva, vrátane umelých sladidiel, konzervantov, farbív, ochucovadiel či glutamanu.

Organicky dopestované plodiny používali prírodné hnojivá pre lepší rast. Zvieratá z organického chovu nedostávali antibiotiká či hormóny. Organické pestovanie tiež zlepšuje kvalitu pôdy a zachovanie podzemných vôd. Redukuje znečitenie a malo by byť prospešnejšie pre prostredie.

Najčastejšie kupované organické potraviny sú ovocie, zelenina, obilniny, mliečne produkty a mäso. Už však existujú aj spracované organické potraviny, vrátane nápojov, sladkostí či raňajkových cereálií.

Organické potraviny môžu obsahovať viac živín

Štúdie porovnávajúce obsah živín v organických a bežných potravinách prinášajú zmiešané výsledky, najmä kvôli prirodzeným variáciám v produkcii a spacovaní potravín. Dôkazy však naznačujú, že organicky dopestované potraviny môžu byť výživnejšie ako bežné potraviny.

Organicky dopestované plodiny majú viac antioxidantov a vitamínov

Niekoľko štúdií zistilo, že organické potraviny obsahujú vyššiu úroveň antioxidantov a niektorých mikroživín, napríklad vitamínu C, zinku či železa, a to až o 69%. Napríklad maliny či kukurica obsahujú pri organickom pestovaní o 58% viac antioxidantov a 52% viac vitamínu C než ich bežne dopestované náprotivky.

Organicky pestované rastliny sa nemôžu spoliehať na ochranu pesticídmi, preto produkujú viac prirodzených ochranných látok – antioxidantov.

Menej nitrátov

Organickým spôsobom dopestované rastliny majú nižšiu hladinu nitrátov. Štúdie ukazujú, že až o 30%. Vysoké množstvo nitrátov je spájané s vyšším rizikom niektorých typov rakoviny a methemoglobinémiou.

Organické mliečne výrobky a mäso majú priaznivejší profil mastných kyselín

Organické mlieko a jeho deriváty môžu obsahovať viac omega-3 mastných kyselín a mierne vyššie množstvo železa, vitamínu E a karotenoidov. Naopak, organické mlieko obsahuje menej selénu a iódu ako bežné mlieko.

Rešerš 67 štúdií zistil, že organické mäso má viac omega-3 a menej nasýtených tukov než konvenčné mäso. Niekoľko štúdií však nenašlo žiadne rozdiely. Podobne niektoré štúdie „našli“ v organickom mäse viac živín, zatiaľ čo iné nie.

Podobne zmiešané výsledky priniesli aj stovky iných štúdií a ich rešersí. Dôvody rôznych výsledkov v obsahu živín môžu byť však aj externé – kvalita pôdy, počasie či spôsob spracovania. Prirodzené variácie v produkcii potravín robia porovnávanie organických a bežných potravín takmer nemožné. Výsledky štúdií preto treba vnímať s nadhľadom.

Menej chemikálií

Dôkazy naznačujú, že organický dopestované potraviny majú nižší obsah rezíduií pesticídov a baktérií rezistentných na antibiotiká. Jedna štúdia zistila o 48% menší podiel kadmia (extrémne toxického kovu) v organických potravinách než v konvenčných potravinách a štvornásobne nižší obsah pesticídov.

Netreba sa však báť, obsah kadmia a pesticídov v bežných potravinách je stále hlboko pod limitnými množstvami. Niektorí experti sa však obávajú, že kadmium sa môže roky v tele akumulovať a byť tak potenciálne nebezpečné. Umývanie, čistenie, škrabanie a varenie zeleniny redukuje obsah kadmia, no neodstraňuje ho úplne.

Pri organickom chove zvierat sa nepoužívajú antibiotiká, preto má takéto mäso štandardne nižší obsah baktérií odolných voči antibiotikám.

Majú organické potraviny zdravotné benefity?

Existuje niekoľko dôkazov, ktoré naznačujú, že organické potraviny môžu mať zdravotné benefity. V jednej zo štúdií kuratá na „organickej diéte“ priberali zdravšie a mali silnejší imunitný systém. Observačné štúdie na ľuďoch naznačujú nižšie riziko vzniku alergií a ekzémov u detí.

Veľká observačná štúdia na viac než 600-tisíc ženách nenašla žiaden rozdiel v riziku vzniku rakoviny medzi ženami, ktoré organické potraviny nejedli nikdy, a tými, ktoré ho jedia pravidelne.

I keď sa z času na čas objavia štúdie, ktoré naznačujú, že organické potraviny majú zdravotné benefity, nie sú dostatočne presvedčivé pre to, aby sme jednoznačne mohli považovať organické potraviny za zdraviu prospešnejšie. Musíme si počkať na viac kvalitných štúdií.

Organické nezdravé jedlo je stále nezdravé jedlo

Len preto, že má potravina na obale napísané „organická“ alebo „BIO“, neznamená to, že je zdravá. Aj takéto potraviny totiž môžu byť priemyselne spracované, plné cukru, soli či pridaných nezdravých tukov.

Dobrým príkladom sú organické keksy, zemiakové čipsy či zmrzlina. Aj keď sa dajú nájsť v organickej verzii, stále ide o nezdravé jedlo. Ak chcete schudnúť či žiť zdravšie, vyhýbajte sa im, aj keď sa snažia tváriť „krajšie“. Podobné je to aj v prípade „prírodných“ ingrediencií – používanie trstinového cukru namiesto klasického cukru síce znie hipstersky, ale cukor je stále len cukor. A väčšina populácie ho jednoducho konzumuje priveľa.

Záver

Organické, resp.BIO potraviny môžu obsahovať viac antioxidantov či živín ako konvenčné potraviny, dôkazy sú však nejednoznačné. Keď v strave uprednostníte organické potraviny, vyhnete sa niektorým chemikáliám, hormónom či baktériám, odolným voči antibiotikám. Organické potraviny sa však zvyknú skôr znehodnotiť a stoja viac.

Navyše, nedá sa jednoznačne povedať, či majú organické potraviny viac zdravotných benefitov ako bežné potraviny. Pestovanie organických potravín má však lepší dopad na životné prostredie.

Rozhodnutie, ktoré potraviny vybrať, by preto malo byť výsledkom vašich preferencií a presvedčenia. Nedajte sa zlákať marketingom a tvrdeniami, ktoré zatiaľ neboli jednoznačne preukázané.

Zdroj: https://authoritynutrition.com/what-is-organic-food/

Komentáre

Related posts