Biela alebo hnedá ryža?

Ryža

Ryža má v článkoch o výžive pozitívne miesto. Najmä preto, že jej konzumácia je spájaná s dlhovekosťou Japoncov a ďalších ľudí, ktorí sa tešia dobrému zdraviu a majú ryžu v jedálničku. Ak radi spochybňujete „zdravé potraviny“, rovnako ako my, máte príležitosť zabŕdnuť: „ale veď ryža je obilnina a obilniny sú zlé!“. Áno, ryža je obilnina, ale jestvuje niekoľko špecifických okolností, ktoré stoja za zaradenie ryže do výživového plánu. Alebo?

Zlé sacharidy?

Mnoho ľudí „odpísalo“ všetky obilniny zo stravy z dôvodu, že obsahujú sacharidy. To by však nemal byť primárny dôvod. Obilniny nie sú zlé iba preto, že obsahujú sacharidy. Sú nevhodné preto, že obsahujú rôzne antinutrienty (kyselina fytová, ktorá znemožňuje absorpciu minerálov) a iritujú naše tráviace ústrojenstvo (glutén, lektín). Sacharidové potraviny, ktoré neobsahujú podobné zložky, sú nazývané aj ako bezpečné sacharidy. Medzi ne patria aj zemiaky, sladké zemiaky a banány. Je bezpečným sacharidom aj ryža?

Biela alebo hnedá ryža

Dôvodom, prečo nejesť obilniny, je ich obsah škodlivých látok. Z rastlinnej perspektívy je však ich prítomnosť nutná – chránia pred slnkom, hmyzom, odstrašujú škodlivý hmyz. To je dobré pre rastlinu, no zlé pre nás, ak ju chceme zjesť.

Matka príroda je však skvelá dizajnérka. Ak rastlina potrebuje vonkajšiu ochranu, kde sa bude nachádzať? Na vonkajšom obale, ako štít.

Ryža
Štruktúra ryžového zrnka

A to je aj prípad ryže. Každé zrnko má ochrannú vonkajšiu vrstvu, ktorá obsahuje všetky mikronutrienty, ale zároveň aj všetky potenciálne nebezpečné toxické látky. Je ochranný štítom pre vnútro zrnka. Práve tento tmavý ochranný obal je odlišný od bieleho vnútra, a preto pri jeho neodstránení dostávame povestnú hnedú – naturálnu ryžu.

Po odstránení obalu ostáva jadro, ktoré je vlastne len čistým sacharidom bez ďalších živín. Ale aj bez toxínov. Obsahuje množstvo glukózy a žiadne nebezpečné látky. Toto očistené „srdce“ ryže je predávané ako biela ryža. V našej strave slúži ako sacharidový doplnok, pokiaľ sacharidy prijímate. Keďže biela ryža neobsahuje žiadne antinutrienty a nedráždi tráviacu sústavu, odlišuje sa od ostatných obilnín svojou bezpečnosťou na konzumáciu.

Biela ryža a zdravá strava

Robí to však z ryže zdravú potravinu? Záleží. Biela ryža má svoje výhody:

– veľmi ľahko sa trávi
– neobsahuje žiadnu fruktózu
– je lacná, nenáročná na prípravu a je dostupná

Zároveň je ryža dobrým zdrojom glukózy bez nebezpečných toxínov. A ako si ryža vodí v porovnaní s ostatnými paleo zdrojmi sacharidov?

Biela ryža Zemiaky Sladké zemiaky
Sacharidy 53 gramov v porcii 24 gramov v porcii 27 gramov v porcii
Vláknina Nie Áno Áno
Fruktóza Nie Nie Áno
Prospešný pre imunitu Áno Nie Áno
Obsah živín Nízky Vysoký (najmä vitamín C) Vysoký (najmä vitamín A)

Ryža neobsahuje žiadnu vlákninu, čo však nie je apriori zlé. Pre ľudí, ktorí majú problémy s flórou žalúdka, môže priveľké množstvo vlákniny viac uškodiť než pomôcť.

Veľkou nevýhodou ryže je, že neobsahuje žiadne mikroživiny. Potravina, ktorá nedodá organizmu žiadne vitamíny ani minerály nie je zrovna ideálnym základom jedálnička. Na druhej strane, ani kokosový olej nemá žiadne mikroživiny. Podobne sú na tom aj iné zdravé tuky. Nejeme ich preto, že sú plné vitamínov a minerálov, ale preto, že sú čistým zdrojom energie. Mikroživiny sú skvelé, ale odniekiaľ musíme získavať aj energiu.

Otázka o bielej ryži by teda mala znieť takto: máte v jedálničku dostatok miesta pre sacharidový prídel? Ak sa snažíte schudnúť, zrejme ryža nie je správnou cestou. Ak sa však snažíte pribrať, možno by ste mali zvážiť ryžu ako vhodné palivo.

Slovo na záver

Hnedá ryža nám môže uškodiť vysokým obsahov toxínov, biela ryža môže byť vhodným sacharidovým/kalorickým prídavkom do našej stravy. Siloví športovci, ktorí potrebujú zväčšiť svoj objem, môžu byť „v pohode“ aj s lacnými, inuzlín dráždiacimi kalóriami. Aj po ťažkom tréningu môže ryža nahradiť iné sacharidy, potrebné na regeneráciu glykogénových rezerv.

Na posledný menovaný účel sa dokonca ryža môže hodiť viac ako známe gainery, ktoré v sebe skrývajú množstvo lacných cukrov. Na druhej strane, ak chcete využiť ryžu pri chudnutí, zrejme neuspejete. V prípade, že ňou nahradíte nutrične bohatšie potraviny, prídete o množstvo mikroživín, vitamínov a minerálov, no zároveň vďaka nestabilnému krvnému cukru spôsobíte telu veľa škody a určite neschudnete na dlhú dobu (inzulínová rezistencia).

Komentáre

Related posts

Leave a Comment