Aké nebezpečenstvo v sebe skrýva fruktóza?

Cukor

V roku 1977 bol priemerný denný príjem fruktózy 37 gramov (údaj pochádza z USA, u nás to bolo zrejme nižšie číslo, vzhľadom na neskorší nástup červených sladených nápojov).

Podľa výsledkov z roku 2010 sa toto číslo priemerne zvýšilo na 54,7 gramu, teda o takmer 50%. V skupine tínedžerov je to dokonca až 72,8 gramu, teda ekvivalent 18 polievkových lyžíc cukru každý deň. Prečo by sme sa mali zaujímať o objem fruktózy, ktorú skonzumujeme?

Lebo je smrteľná.

Fruktóza je jedným z najnebezpečnejších sladidiel na svete.

Stolový cukor, nazývaný aj kryštálový cukor či sacharóza, je zmesou fruktózy a glukózy (50% fruktóza, 50% glukóza). Štúdie, ktoré porovnávajú efekt týchto jednoduchých cukrov konštantne ukazujú, že práve fruktóza spôsobuje najviac škody, zvýšenie hladinu triacylglycerolov v krvi a vytvára inzulínovú rezistenciu (poruchu vylučovania inzulínu, pri ktorej sa uvoľňuje inzulín do krvi nekontrolovateľne).

Vysokofruktózový kukuričný sirup, ktorý bol v ostatnom čase démonizovaný asi najviac, je len o málo horší než klasický cukor (55% fruktóza, 45% glukóza).

Výskumníci z Univerzity v Lausanne vo Švajčiarsku skúmali vplyv vysokofruktózovej diéty na deti diabetických pacientov. Dva tucty mladých mužov rozdelili do dvoch skupín – v jednej bolo 16 detí diabetických rodičov, v druhej bolo 8 detí so zdravými rodičmi.

V prvej časti štúdie bolo všetkých 24 mužov na „bežnej strave“, v druhej časti sa ich diéta radikálne zmenila. Pribudlo až 35% celkového počtu kalórií z fruktózy.

Výskumníci predvídali, že deti diabetických rodičov budú mať sklony k poruchám metabolizmu cukrov a vylučovania inzulínu, takže bol dôvod očakávať, že sa na nich viac prejavia výsledky vysokofruktózovej diéty.

A skutočne, deti diabetických rodičov začali štúdiu s vyššou hladinou triglyceridov a nižšou úrovňou inzulínovej senzitivity. Avšak fruktóza nespôsobila neplechu len u týchto detí, ale rovnako tak aj u detí so zdravými rodičmi. Inými slovami, fruktóza je škodlivá pre každého, bez ohľadu na genetické predispozície.

Vysokofruktózová diéta znížila inzulínovú senzitivitu v oboch skupinách asi o 5%.

Rovnako zvýšila hladinu triglyceridov v krvi o 110% v prípade detí diabetických rodičov a o 50% v prípade detí zdravých rodičov. A tam to neskončilo. V oboch skupinách sa tukové zásoby v pečeni zvýšili o viac než 75%.

Treba sa fruktózy báť?

Fruktóza samotná nie je jedom. V ovocí, kde patrí, je obklopená vlákninu, fytochemikáliami, vitamínmi, minerálmi a ďalšími dobrými vecami. Extrahovaná zo svojho prirodzeného prostredia a koncentrovaná ako sladidlo sa však stáva pohromou pre metabolizmus.

Veľa si o fruktóze ešte povieme v ďalších článkoch, v ktorých nebudú chýbať aj ďalšie štúdie o nebezpečenstve sladenia potravín fruktóziou.

Komentáre

Related posts

One thought on “Aké nebezpečenstvo v sebe skrýva fruktóza?

  1. […] Vylúčte cukor: biely cukor, sladkosti, koláče, keksy, mliečne čokolády, fruktózový kukuričný sirup, malinovky, kávovinové nápoje. Ak je čokoľvek vyrobené v pekárni, továrni či reštaurácii a je to sladké, najlepšie bude, ak sa tomu vyhnete. […]

Leave a Comment