Najlepšie potraviny na chudnutie

Čarovné čučoriedky;

Určite ste sa už stretli s radami a tipmi – najmä v ženských magazínoch – o tom, čo by ste nemali jesť, ak chcete schudnúť. Väčšinou ide o znôšku nezmyslov, ale o tom neskôr. Poznáte však dostatočne aj zoznam potravín, pri ktorých by ste sa nemali obmedzovať?

Pravdou je, že zhadzovať telesnú hmotnosť môžete pri akejkoľvek strave. Dokázal to aj nemenovaný profesor zdravej výživy, keď schudol 12 kg na šošovici. Ako však vraví staré príslovie:

To, že prebehnete so zapálenou zápalkou cez fabriku na dynamit a prežijete, neznamená, že nie ste idiot.

Nie práve „superpotraviny“

Aj keď môžete schudnúť a jesť pritom čokoľvek (áno, aj lentilky), niektoré jedlá proces chudnutia komplikujú. Prečo? Tieto potraviny vo Vašom tele vytvárajú vlastné trvalé chute na svojich bratov a sestry – fakt dobre  známy každému, kto si pri večernom filme dá „len pár keksíkov z tejto nádoby“. Ide najmä o spracované sacharidy – cereálie, dezerty, cestoviny, chleboviny, zemiakové čipsy a ďalšie potraviny, ktoré sa zahrajú s Vašim krvným cukrom, chuťovými centrami v mozgu a nakoniec aj s Vašim pásom.

Niektoré jedlá ale fungujú presne naopak, nesúc so sebou tony nutričných dobrôt v malom množstvo kalórií. Navyše Vás zasýtia. Každá z nich dokonca pomáha stabilizovať hladinu cukru v krvi, čo znižuje pravdepodobnosť, že by ste sa ich nevedeli dojesť. Zaraďte týchto desať skvelých potravín do svojho jedálnička a už len sledujte, ako z Vás zliezajú kilá tuku! No, aspoň tomu pomôžu, väčšina námahy ostáva stále na Vás.

Preslávený grepfruit

Spomínate si ešte na preslávenú grepfruitovú diétu? Ukazuje sa, že na nej niečo bolo a povesť grepfruitu ako „spaľovača tukov“ nie je úplne mýtická. V štúdii zo Scripps Clinic v meste La Jolla odborníci skúmali vplyv grepfruitu na chudnutie a zistili, že zjedenie polovice grepfruitu pred jedlom pomohlo znižovať hmotnosť skúmaných pacientov. Výskumníci porovnávali aj efekt grepfruitových výťažkov v tabletách, grepfruitového džúsu a skutočného grepfruitu. Najväčší účinok mal – klasický grepfruit.

Mechanizmus fungovania zatiaľ nebol úplne objasnený, výsledky však hovoria samé za seba. Pridaným benefitom je aj vysoký podiel látok, ktoré pomáhajú bojovať s rakovinou (liminoidy a lykopén). Červený grepfruit zas preukázateľne znižuje úroveň triglyceridov (tukov) v krvi. A čo je najlepšie pre počítačov kalórií, polovica grepfruitu má len 39 kalórií.

Senzačné sardinky

Po prvé, sardinky sú plné bielkovín, ktoré pomáhajú stabilizovať krvný cukor, zasýtia Vás (a pritom nenavodia pocit prejedenia) a stimulujú metabolizmus.

Po druhé, sú skvelým zdrojom omega 3 mastných kyselín, ktoré okrem iného zlepšujú náladu a posilňujú kardiovaskulárny systém. Ak ich konzumujete dostatok, Vaše vlasy, koža a nechty budú krásne ako nikdy predtým.

Sardinky sú nenáročné na prípravu, nájdete ich všade a stoja najmenej zo všetkých rýb. A keďže v potravinovom reťazci ležia pekne nízko, obsahujú aj mimoriadne malé množstvo kontaminantov (ťažkých kovov).

Nenahraditeľná tekvica

Okrem toho, že sa tekvica stala aj na Slovensku symbolom Sviatku všetkých svätých, má aj pozitívnu vlastnosť pre ľudské zdravie. Patrí k najväčším pomocníkom pri chudnutí z ríše potravín.

Čistá konzervovaná tekvica je prešpikovaná vlákninu – každá šálka jej obsahuje až 16 gramov a obsahuje len 80 kalórií. Desiatky štúdií už potvrdili pozitívny vplyv príjmu vlákniny na celkový zdravotný stav, aj na reguláciu hmotnosti. A dobrá správa pre nekuchárov – tekvica patrí k najmenej náročným potravinám na prípravu. Môžete ju dosladiť zdravým sladidlom (stévia, xylitol, erytritol), poprášiť ju škoricou (znižuje hladinu cukru v krvi), prihodiť pár orechov (pre zdravé tuky) a urobiť z nej tak veľmi chutný a zdravý dezert.

Hovädzie mäso

Ak radi čítate ženské magazíny, chytáte sa za hlavu. Mäso?! Na chudnutie?! Ale veď doktor Bukovský tvrdí, že sa z neho priberá! Miro Veselý tvrdí, že z mäsa je rakovina! Mäso spôsobuje vojny a je rádioaktívne! Nuž, názor si musíte urobiť sami.

Buďme však k sebe úprimní. Mäso je skvelá potravina a to aj na chudnutie. Je ťažké odporučiť najvhodnejší druh, lebo v každom komerčne chovanom živočíchovi dnes nájdeme antibiotiká, steroidy a hormóny. Ak si chcete byť istý, skúste mäso z divo žijúceho hovädzieho dobytka, konzumujúceho len organickú trávu. Alebo ak radšej odložíte peniažky na cigarety a alkohol, nebojte sa ani mäsa z regálov v obchodných reťazcoch. Akékoľvek mäso je (v zásade) lepšie ako žiadne.

Prečo? Vysokobielkovinové diéty sa v štúdiách spájajú s chudnutím pre mnoho dôvodov. Bielkoviny stimulujú metabolizmus, zasycujú, eliminujú túžbu prejedať sa… Vysokobielkovinové raňajky sú jedným z top trikov na chudnutie. Možno to bude prudká zmena, ale skúste si namiesto cukrovej múky, pardon, cereálií, dať na raňajky stejk. Budete sýti, nebudete mať chuť na sladké, budete mať dostatok energie a vrátia sa Vám inštinkty lovca.

Vďačné bobule

Bobule sú, narozdiel od mäsa, jednou z najmenej kontroverzných tém v jedálničku od rôznych odborníkov na výživu.

Asistujú pri chudnutí mnohými spôsobmi. Majú málo kalórií, sú bohaté na živiny, vlákninu a čo je najlepšie, majú nevýznamný vplyv na zvyšovanie hladiny krvného cukru. Výskumy potvrdzujú, že najmä čučoriedky si zaslúžia titul „jedlo pre mozog“. Výskum na potkanoch (v zásade takéto výskumy nehovoria absolútne o ničom, zvyknú však čo-to naznačiť) ukázal, že konzumácia čučoriedok bráni pred demenciou. Zázračné bobule obsahujú pterostilbén, ktorý dokáže znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Ich antioxidačný potenciál je najvyšší zo všetkých ovocí (dokonca aj najmarketingovejší Acai sa pozerá len z diaľky).

Pravda o orechoch

Orechy by mali byť pevnou súčasťou zdravej stravy. Určite ste sa už stretli s tvrdením, že sa z orechov priberá a treba ich zjesť najviac deväť za dva-a-pol dňa, to sú však ničím nepodložené výplody fantázie „odborníkov“. Žiadna veverička na svete ešte na obezitu neumrela.

Pravdou je, že orechy obsahujú veľa kalórií a preto ich netreba jesť na kilá (kvôli veľkému množstvu energie, nie preto, že ich „nezdravé“ tuky ničia cievy ako Fico podnikateľské prostredie). Aj pri zvýšenej konzumácií štúdie preukázali ich pozitívny efekt na zdravie srdca a ciev. Iné štúdie zase preukázali pozitívny vplyv na boj s demenciou, infarktom či cukrovkou.

Najnovšie dôkazy sú jasné aj v tom, že zmierlivý prísun orechov v strave nespôsobuje váhové prírastky. V jednej z najväčších epidemiologických štúdií na svete, Nurses Health Study (tisícky zdravotných sestier sa dlhé roky stravovali pod drobnohľadom výskumníkov), sa zistilo, že ľudia, ktorí jedia orechy častejšie než priemer, boli o čosi chudší ako tí, ktorí jedli orechov menej. „Magickým“ množstvom vyzerá byť asi 150 gramov za týždeň, prípadne 30-45 gramov denne.

Kel kučeravý

Kel je príbuzný presláveným zdravým zeleninám – brokolici, kapuste a pod. Je bohatý na látky, ktoré bojujú s rakovinou – indoly – a na kosti budujúci vitamín K.

Kel kučeravý obsahuje sulforafán, silnú živinu pre detoxikovanie pečene od karcinogénov a iných toxínov. Kučeravý kel má najväčší antioxidačný potenciál zo všetkých zelenín a obsahuje smiešne málo kalórií. Spomínate si na čučoriedky? Tak kel je čučoriedkou medzi zeleninami.

Vajcia, vajíčka

Práve vajíčka sú indikátorom toho, či iné potraviny obsahujú dostatok bielkovín. Najčastejšie vyjadrujeme podiel bielkovín v „nevajíčkových potravinách“ práve v pomere na hmotnosť k vajíčkam. Patria k najrozšírenejším zdrojom proteínov na svete.

Výskumy ukazujú, že vajíčka na raňajky pomáhajú bojovať s pocitom hladu a zároveň znižujú príjem kalórií po zvyšok dňa. A aj keď niektorí „odborníci“ na výživu stále žijú v osemdesiatych rokoch a tvrdia, že jesť treba len bielka, pravda je taká, že žĺtko je rovnako „cool“. Je plné prospešných látok (luteín, cholín). Maličké množstvo tuku v žĺtku prispieva k pocitu zasýtenia. Nebojte sa žĺtka. Neublíži Vám. Naopak.

Fazuľa, postrach cukru

Vláknina je tajnou zbraňou v chudnutí. Zaplní Vás, spomalí vstrebávanie cukru do krvi a zabráni výkyvom v hladine inzulínu, čím Vás ochráni pred chuťami na sladké a zbytočným hladom.. Vláknina normalizuje pohyby čriev, udržuje ich zdravé a čisté, znižuje riziko cukrovky II typu a pomáha pri chudnutí.  A žiadna potravina na svete (aspoň na našej planéte) neobsahuje toľko vlákniny ako fazuľa. Až 12 – 17 gramov v jednej šálke („šialke“, ak sa hráte na česko-slovenskú pop-star). A čo je rovnako dobré, v tej istej šálke nájdete aj 12 – 17 gramov bielkovín. Možno nie s dokonale komplexným aminokyselinovým profilom, ale predsa – bielkovín.

Fazule sú bohaté aj na antioxidanty. Ak ste sa už stretli so štúdiou „Modrých zón“ (oblastí na planéte, kde sa ľudia dožívajú sto rokov v dobrom zdraví), možno Vás neprekvapí, že v diéte dlho žijúcich národov nechýba fazuľa.

Nie je náhoda, že tie isté potraviny, ktoré pomáhajú s reguláciou hmotnosti, ponúkajú aj široké spektrum zdravotných benefitov. Skôr, než sa zameriate na to, čo nejesť, vyberte si z nášho zoznamu to, čoho sa báť netreba.

Zdroj: Jonny Bowden – 150 najzdravších potravín na svete

Komentáre

Related posts

Leave a Comment