8 benefitov rybieho oleja, o ktorých by ste mali vedieť

Zaradenie správnej dávky rybieho oleja a iných esenciálnych mastných kyselín do Vášho diétneho programu prináša so sebou mnoho výhod. Tuky rybieho oleja, EPA a DHA, pomáhajú bojovať voči stresu, podporujú zdravú stavbu tela a urýchľujú proces regenerácie po tréningu. Tieto tuky sú nevyhnutné pre základnú regeneráciu, ale väčšina ľudí si neuvedomuje dva kľúčové elementy optimalizácie príjmu rybacieho oleja:

  • Aj keď je rybí olej úžasný sám o sebe, treba si uvedomiť,že je potrebné ho konzumovať v správnych pomeroch s ďalšími tukmi. Väčšie dávky rybacieho oleja nemusia byť vždy len dobré. Ak nezredukujete príjem iných škodlivých tukov, nemusíte dosiahnuť prínos zo suplementácie rybím olejom
  • Múdrym krokom je uvažovanie o diétnom tuku v kontexte s ďalšími zložkami, proteínmi, sacharidmi a vašou celkovou diétou

Pridaním rybieho oleja do nekvalitnej diéty alebo do nezdravého životného štýlu človeka môže pomôcť, ale určite olej sám problémy nevyrieši ako mávnutím čarovného prútika.

Chudnutie: Rybí olej Vám môže pomôcť zhodiť Vaše nadbytočné kilá

Pridanie adekvátneho množstva oleja do Vášho diétneho programu môže pomôcť zhodiť nadbytočné kilá. Hlavne, ak máte nadváhu.

a) Olej má protizápalové a upokojujúce účinky a môže redukovať stres, zároveň Vám môže pomôcť zlepšiť stavbu tela









b) Mastné kyseliny EPA a DHA, obsiahnuté v oleji, môžu zvýšiť citlivosť na inzulín. Inzulín reguluje hladinu cukru v krvi, jeho využitie a takisto aj jeho uskladnenie v podobe tuku a zároveň aj jeho využitie pre doplnenie svalového glykogénu ako zdroja energie pre svaly

Ak má človek nízku citlivosť na inzulín (typické pre ľudí s nadváhou), bude pre neho veľmi ťažké schudnúť. Samozrejme, okrem príjmu dostatočného množstva rybieho oleja je potrebné prejsť na nízkosacharidovú stravu, čo zvýši citlivosť organizmu na inzulín a tým aj schopnosť spaľovať tuk.

Výskum ukazuje malý vplyv rybieho oleja na znižovanie telesného tuku. Nedávna štúdia zistila, že u väčšiny skúmaných subjektov s nadváhou bol zmenšený obvod pása, pričom strata hmotnosti bola v priemere len kilogram v porovnaní s počiatočným stavom.

Ak sa pokúšate o zníženie Vašej telesnej hmotnosti, zaistením dostatočného príjmu mastných kyselín EPA a DHA vo svojom diétnom programe, takisto ako aj konzumovaním olejovitých rýb párkrát za týždeň alebo príjmom rybieho oleja, urobíte rozumný krok vpred k Vášmu cieľu.

Svaly: Rybí olej zvyšuje syntézu bielkovín a udržiava svalovú hmotu

Keď zvýšite citlivosť na inzulín, zlepšíte zároveň aj syntézu proteínov vo svale, pretože inzulín reguluje prechod živín, hormónov a chemických prvkov do svalových buniek.

Výskum ukazuje, že príjem len zopár gramov rybieho oleja denne zvýši syntézu proteínov o 30% – produkovaním výrazného rastového efektu svalu. Rybí olej vylepšuje dráhu v tele, ktorá určuje rast svalovej hmoty, a zároveň vylepšuje odozvu membrány svalovej bunky.

Tento dôkaz vedie vedcov k použitiu tohto oleja ako kľúčovej zložky pri liečbe sarkopénie,ktorá spôsobuje úbytok svalovej hmoty a objavuje sa zároveň v súvislosti so starobou a chorobami, napríklad rakovinou.

Ak sa snažíte udržať si svoje svaly, chudnete alebo starnete, dostatočný príjem rybieho oleja v diéte Vám pomôže pri dosahovaní Vašich cieľov.

Boj proti stresu: Rybí olej znižuje kortizol a uvoľňuje mentálny stres

Tento benefit považujeme za najfascinujúcejší prínos príjmu adekvátneho  množstva rybieho oleja počas diéty, pričom zároveň redukuje stresové zážitky.

Vedci od roku 2010 vedia, že tento druh oleja znižuje hladinu kortizolu. Nedávne štúdie ukazujú, že olej znižuje hodnotu srdcovej frekvencie a zároveň aj odpoveď autonómneho nervového systému sympatika na stres. Keď je človek nervózny, jeho srdcová frekvencia a krvný tlak stúpajú. Aktivuje sa nervový systém čo vedie k vyplaveniu katecholamínov do krvi. Ale série štúdií zistili,že rybí olej tlmí aktiváciu adrenalínu a tým znižuje neurovaskulárnu reakciu. Táto skutočnosť podporuje dobrý zdravotný stav srdca. Príjem rybieho oleja vo Vašej diéte je kľúčový, ak ste pod stresom alebo máte vysoký kortizol.

Zdravie kardiovaskulárneho systému: Mastné kyseliny DHA a DPA znižujú hladinu triacylglycerolov, redukujú odpoveď vaskulárneho systému na stres a chránia srdce

Ďalšou skvelou vlastnosťou rybieho oleja je jeho význam pre ochranu srdca, pretože má množstvo benefitov pre kardiovaskulárny systém. Jasným dôkazom je fakt, že olej výrazne znižuje množstvo triacylglycerolov (tuku v krvi) o 15 až 30%, čo vedie k zníženiu rizika poškodenia arteriálneho systému srdca. Rybí olej zároveň znižuje srdcovú frekvenciu a krvný tlak. Oba tieto kľúčové faktory majú nesmierny význam v prevencii srdcovocievnych ochorení. Keďže rybí olej môže podporiť optimálnu stavbu tela a správnu funkciu inzulínového systému, napomáha aj k zníženiu rizika vzniku srdcovocievnych ochorení.

Ľudia s vysokou hladinou triacylglycerolov, vysokým krvným tlakom alebo ochorením srdca, môžu mať prínos z dopĺňania rybieho oleja do svojho jedálničk. Pomôcť môže aj konzumácia olejovitých rýb párkrát do týždňa.

Rýchlejšia regenerácia: Rybí olej zlepšuje odpoveď imunitného systému na intenzívne cvičenie

Nedávny výskum zistil, že atléti a trénovaní ľudia majú väčší prínos z rybieho oleja ako netrénovaní jedinci, v dôsledku zlepšenej imunitnej odpovede organizmu. Štúdie ukazujú, že rybí olej zlepšuje prirodzenú aktivitu bunky a zdravotný stav svalových buniek po intenzívnom cvičení. Olej môže takisto redukovať zbytočnú prácu po svalovo zničujúcom cvičení, a zároveň môže znížiť bolesť svalov po cvičení. Anekdotické správy súhlasia s tvrdením, že olej je užitočný v boji proti DOMS (ľudovo povedané svalovici), hoci štúdie priamo testujúce bolesť po cvičení ukázali len nepresvedčivé výsledky.

Olej môže byť užitočný pre kohokoľvek, kto je vystavený stresu, takisto ako aj ľuďom trénujúcim vo vysokých nadmorských výškach, v extrémnych teplotách alebo ľuďom bez možnosti kompletného vyliečenia.

Redukovanie rizika zápalu: Rybí olej redukuje bolesť kĺbov, zlepšuje trávenie a podporuje zdravý stav kostí

Vnútorné zápaly majú zničujúci dopad na ľudský organizmus, pričom priamo zvyšujú riziko rozvoja chorôb a predĺženie procesu regenerácie po zranení. To je dôvod, prečo cítime bolesť v našich kĺboch, keď starneme. Vnútorné zápaly sú aj primárnym faktorom, spôsobujúcim ochorenia srdca. Ak postihne zápal ľudský organizmus, ovplyvní všetko od správneho trávenia až po stavbu ľudského tela.

Samozrejme, boj so zápalom musí byť širokospektrálne zameraným projektom. To znamená, že popri používaní rybieho oleja by mal človek takisto prijímať aj iné formy profilaxie, ako sú rôzne protizápalové prípravky. Konzumácia diétnych jedál s veľkým množstvom zeleniny, cvičenie a vyvarovanie sa vykonávaniu činností spôsobujúcich zápal sú samozrejmosťou.

Rybí olej Vám pomôže sa hýbať a cítiť sa lepšie redukciou zápalov a zlepšením zdravotného stavu buniek a hormonálnej rovnováhy.

Zdravá pokožka a vlasy: Rybí olej môže znížiť fľakatosť pokožky, chrániť Vás pred popáleninami z nadmerného opaľovania a vyhladí Vašu pokožku a vlasy

Rybí olej  môže zmeniť aj Váš vzhľad! Prospeju zdraviu Vašich vlasov, očí a skvalitní pokožku. Takisto existujú dôkazy, že zlepšenie pomeru omega-6  a omega-3 tukov vo Vašich bunkách môže viesť k menšiemu riziku popálenín zo slnka a rakoviny kože.

Kľúčovým faktorom je jesť menej jedla s vysokým obsahom omega-6 tukov, rastlinných olejov (ako napríklad sójový olej, slnečnicový olej), pšenice, kukurice a odstrániť vyprážané a fritované jedlá. Potom sa uistite, že Váš príjem omega-3 tukov je dostatočný, a to napríklad pravidelnou konzumáciou tučných rýb alebo dopĺňaním stravy rybím olejom.

Popri príjme dostatočného množstva rybieho oleja vo Vašej diéte zredukujte aj príjem omega-6 tukov, aby ste dosiahli čo najlepší pomer medzi týmito skupinami tukov v potrave.

Atletická výkonnosť: Rybí olej môže zvýšiť hladinu testosterónu a napomáhať k zlepšeniu vytrvalostnej výkonnosti

Štúdie ukazujú zlepšenie vytrvalostnej výkonnosti u atlétov, ktorí využívajú ako doplnok stravy rybí olej. Rybí olej pozitívne ovplyvňuje prietok krvi – kľúčový faktor u športovcov, ktorí potrebujú obrovské množstvo kyslíka a živín pre ich svaly na to, aby mali dostatok energie a boli schopní dosiahnuť dlhú silovú výdrž počas intenzívneho namáhavého cvičenia. Rybí olej môže takisto redukovať svalovú horúčku po vytrvalostnom cvičení, čo vedie k  rýchlejšej regenerácií svalov a zároveň umožňuje trénovať tvrdšie a častejšie.

Nové dôkazy naznačujú, že rybí olej môže takisto ovplyvniť úroveň testosterónu v ľudskom organizme, podporujúc nárast svalovej hmoty a zlepšovanie atletickej výkonnosti. Tento výskum je len v počiatočnom štádiu a výsledky neboli ešte potvrdené, ale pri podávaní omega-3 tukov zvieratám pozorovali výskumníci zlepšenie syntézy androgénov. Zaujímavosťou je, že bola nájdená konjugovaná kyselina, ktorá zvýšila vyplavovanie hormónov do krvi u ženského pohlavia zvieracích druhov.

S istotou môžeme povedať, že optimalizovanie príjmu tuku konzumovaním širokej škály mastných kyselín z rôznych zdrojov, je kľúčovým faktorom ovplyvňujúcim hormonálnu rovnováhu v ľudskom organizme. Adekvátny príjem nasýtených a nenasýtených tukov je silným určujúcim indikátorom zdravia. Optimalizovanie celej diéty je prvým krokom k úspechu. Následne je možné diétu doladiť dodržiavaním správneho pomeru konzumácie omega-3 a omega-6 tukov.

Zhrnutie: Tuk je kľúčovým, ale často prehliadaným faktorom v diéte atléta. Pre zlepšenie Vášho výkonu venujte prijímaniu omega-3 tukov takú pozornosť, akú venujete príjmu proteínov a sacharidov.

Komentáre

Related posts

Leave a Comment