7 dôvodov, prečo „cheat meal“ nie je dobrý nápad

Cheat meal, cheat day a diéta

Niektoré diéty v snahe trochu sa zatraktívniť ponúkajú miesto pre cheat meal či dokonca cheat day, kedy je dovolené prerušiť diétny stravovací režim a dopriať si jedlo podľa ľubovôle. Dokonca majú takéto „podvádzacie jedlá“ vraj aj benefity.

Majú nás ochrániť pred pocitmi depresie, podporiť metabolizmus, zvýšiť šance na dokončenie diéty atď.

Nie je to tak.

Je v poriadku z času na čas zaradiť deň, počas ktorého toho zjete viac ako po iné, redukčné dni. Napríklad viac sacharidov či väčšie porcie, napríklad po tréningu. Nie je však nič prospešné na tom, keď do diéty zaradíte jedlo z fastfoodu, sladkosti, pizzu, rafinované obilniny či transmastné tuky. Ani ako „odmenu“ za doterajší progres. Prečo?

Telo sa na zdravú stravu nikdy naplno neadaptuje

Keď drasticky zmeníte spôsob toho, ako jete, v organizme sa začnú diať adaptačné procesy. Ak sa napríklad rozhodnete pre nízkosacharidovú ketogenickú diétu, telo potrebuje upraviť produkciu niektorých hormónov a enzýmov, aby sa tuk mohol stať primárnym zdrojom energie.

Ak si však pravidelne doprajete „cheat meal“, lebo diéta to povoľuje, metabolická adaptácia v plnej miere jednoducho nikdy nenastane.

Pri prechode z klasickej západnej stravy na skutočné jedlo, chvíľu potrvá, kým si zvykne aj naše vnímanie chute. Ak ste už vyskúšali paleo diétu, určite ste si všimli, že s každým ďalším dňom chutí skutočné jedlo lepšie a túžba dať si fast food klesá. Ak však túto nepriamu úmeru narušíte nezmyselným koláčom, lebo si myslíte, že vám to pomôže s metabolizmom, opäť len oddialite chvíľu, keď si aj chuťové senzory zvyknú na zdravú stravu.

Podporujete svoju závislosť

Nezdravé jedlo podporuje závislosť. Ak by to tak nebolo, dokázali by sme všetci seknúť s nezdravým jedením kedyľkovek. A pokiaľ sa snažíte závislosť zdolať, nie je rozumné si každých pár dní dopriať ďalšiu „dávku“.

Ak si budete vždy nechávať v rezerve niečo, od čoho ste závislý, bude to závislosť len predlžovať. „Všetko s mierou“ tu tie nepomôže, lebo miera má v tomto prípade väčšinou len stupňujúcu tendenciu.

Mávate chute na sladké? Pokiaľ im raz vyhoviete, vrátia sa a budú silnejšie. Snažte sa vyhýbať nezdravým jedlám bez prestávky a túžby zhrešiť časom zmiznú.

Môžete sa nekontrolovane prejedať

Niektorí ľudia sa dokážu prejesť tak, ako keby zajtrajšok nemal prísť. Pre takých nie je problém zjesť na jedno posedenie viac jedla, než za celý deň.

Pokiaľ viete, že patríte do tejto kategórie, teda že sa nedokážete kontrolovať pri intenzite jedenia, nie je dobré dráždiť sa jedlom, ktoré nie je zdravé, no vaša diéta ho považuje za nutné.

Privoláte si pocity viny

Už ste sa cítili nafúknutý, vinný a nešťastný po tom, čo ste dojedli fastfood či tonu sladkostí?

Je to celkom bežné.

Nezdravé jedlo v nás často vyvolá dobré pocity pred a pri jedení, no s veľkou pravdepodobnosťou spôsobí aj výčitky po dojedení. „Keby som to nebol zjedol, mohol som ešte viac schudnúť,“ alebo „Opäť som nafúknutý a unavený, hoci som už týždeň nebol.“

Podvádzanie pri diéte nezlepšuje metabolizmus ani nezabraňuje „hladovaniu“

Koncept „hladovania“, pri ktorom naše telo začne konzumovať vlastné orgány, ak mu z času na čas nedoprajeme sladkosť či prejedenie sa, je mýtus. V skutočnosti sa dostaví len v prípade, ak klesne váš podiel telesného tuku na skutočne nízku úroveň.

Ak ste kulturista a pred súťažou drasticky zredukujete jedálniček, potom je rozumné pred súťažou poriadne jesť (pojem známy aj ako „cukrovanie“), aby sa nežiadúce efekty pridlhého redukčného diétovania nedostavili. Aj v takomto prípade je však vhodnejšie namiesto redukčnej diéty zvoliť zdravú stravu.

Nebudeme si klamať, väčšina z nás sa diétou nepripravuje na súťaž v kulturistike, ani nepotrebujeme zhrešiť v jedle, aby sme sa vyhli smrti od hladu.

Ak sa bojíte o rýchlosť svojho metabolizmu, či o zachovanie svalovej hmoty počas diéty, musíte dvíhať činky. Je to dokázaný spôsob, ako podporiť metabolizmus a zachovať si svaly. Nahradiť tento spôsob fastfoodom nemá zmysel.

Nezdravé jedlo neprospieva, ale škodí

Nezdravé jedlo vás dostalo tam, kde ste, pokiaľ ste sa rozhodli chudnúť. A je nezdravé (skutočne).

Dať si hamburger z McDonaldu či pizzu so zmrzlinou každý týždeň možno nevyzerá ako úplná katastrofa, najmä, keď sa porovnávame s tučnejšími a menej zdravými, ktorí takto jedia každý deň.

No dať si nezdravé jedlo 0-krát za týždeň je ešte lepšie, nie?

„Cheat meal“ pretrvá v tele dlho

Transmastné tuky, rastlinné oleje, lepok… Tých sa len tak ľahko nezbavíte. Najmä ich efektu na metabolizmus a zdravie. Neskončí sa tým, keď položíte príbor či si idete po jedle umyť ruky.

A ak budete nezdravé potraviny jesť pravidelne, ich efekt na telo nikdy nepominie.

Zdroj: authoritynutrition.com

Komentáre

Related posts

Leave a Comment